
Od pewnego czasu na polskim rynku pojawiają się dźwigniki z niekompletną dokumentacją DTR . Niekompletność wynika z braku wiedzy technicznej importera lub - co gorsza - braku certyfikatu CE dopuszczającego urządzenie do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Wyżej wymienione sytuacje powodują brak możliwości rejestracji urządzenia w UDT.
Kompletną dokumentacje należy dostarczyć do właściwego oddziału UDT ze względu na miejsce eksploatacji. W strukturze UDT działa 29 oddziałów terenowych, z których wykazem można zapoznać się na stronach www.udt.gov.pl.
Po wstępnej weryfikacji dokumentów inspektor UDT ustala termin badania odbiorczego. W czasie badania odbiorczego obecny musi być konserwator z odpowiednimi kwalifikacjami do konserwacji dźwigników. Osoby wykonujące przeglądy podnośników samochodowych muszą posiadać uprawnienia wydane przez Urząd Dozoru Technicznego, jak również uprawnienia elektryczne wydane przez SEP (Stowarzyszenie Elektryków Polskich).
W przypadku pozytywnego wyniku badania dźwignik zostaje dopuszczony do eksploatacji na 12 miesięcy. Z dokumentów dostarczonych do UDT stworzona zostaje księga rewizyjna, której oryginał zostaje dostarczony eksploatującemu, kopia zaś zostaje w UDT. Zostaje także nadany specjalny nr UDT, którym należy opisać dźwignik.
Zgodnie z DTR, konieczne jest okresowe wykonywanie przeglądów technicznych podnośników przez osoby z uprawnieniami do konserwacji.
Jak z powyższego wynika, pracy z przekazaniem podnośnika może być sporo. Dlatego też warto zatrudnić specjalizowaną firmę. Jak ją odnaleźć? Dobry sposób to wykonanie telefonu do odpowiedniego oddziału terenowego UDT i prośba o przekazanie informacji o firmach specjalizujących się w dźwignikach samochodowych. Z naszych doświadczeń wynika, że można otrzymać błyskawicznie wydrukowana listę kilkunastu firm.
Szybkim sposobem jest zajrzenie na stronę www.werther.pl, do działu Info-Data. Dostępne są tam adresy firm, z którymi współpracujemy, a także wzory dokumentów wymaganych przez UDT.
Dozór techniczny - korzyści czy biurokracja?
Jako dostawcy sprzętu typu dźwigniki samochodowe widzimy, że podnośniki, w których wykonuje się okresową konserwację, w zasadzie nigdy się nie uszkadzają. Niektóre firmy podpisały umowy na cykl sprawdzeń w odstępach miesięcznych, co czyni z podnośników maszyny niezawodne i niemalże niezniszczalne.
Osiągnięto zatem cel poprawy bezpieczeństwa i niezawodności. Prawidłowo wykonywana konserwacja polega m.in. na dokładnym sprawdzeniu elementów nośnych: nakrętek, lin, łańcuchów oraz elementów zabezpieczających. Kryteria oceny stanu technicznego są jednoznaczne i nie grozi nam przykładowe nieoczekiwane zerwanie liny nośnej, gdyż konserwator zobowiązany jest sprawdzić ją na całej jej długości i zmierzyć aktualną średnicę. Zerwane pojedyncze druty lub ślady korozji kwalifikują linę do wymiany na nową, koniecznie oryginalną.
Dodajmy, że objęcie dźwignika dozorem technicznym nie zwalnia projektujących, wytwarzających, eksploatujących i naprawiających od odpowiedzialności za jakość i stan tych urządzeń. Zakup podnośnika wg kryterium najniższej ceny lub eksploatowanego przez wiele lat i spełnienie wszystkich wymagań UDT niekoniecznie jest decyzją odpowiedzialną.
mgr Adam Nowosielski, właściciel firmy NOWEX
mgr Andrzej Karszul, konsultant techniczny w firmie Werther International Polska
Komentarze (0)