Czyszczenie DPF-ów na dobre zadomowiło się w Polsce i stało się usługą powszechnie świadczoną zarówno przez profesjonalne serwisy, jak i warsztaty samochodowe. Podobnie jak inne metody naprawcze, również ta usługa podlega nieustannemu rozwojowi. O nowoczesnych rozwiązaniach pojawiających się w branży usług regeneracji DPF-ów rozmawialiśmy z Michałem Rzeczyckim, specjalistą ds. marketingu, i Grzegorzem Gurdkiem, kierownikiem działu handlowego oraz szkoleniowcem w firmie Otomatic z Andrychowa, produkującej akcesoria i maszyny do czyszczenia DPF-ów pracujące w nowej, rewolucyjnej technologii DPF-hybrid™.
Firma Otomatic dysponuje w Polsce zakładem produkcyjnym o powierzchni 4000 m2 oraz wykwalifikowaną kadrą specjalistów. Produkuje i dostarcza maszyny do czyszczenia filtrów DPF klientom w 30 krajach na 5 kontynentach. Ponadto opracowuje innowacyjne rozwiązania w zakresie czyszczenia filtrów, takie jak komorowy ciśnieniowy adapter do czyszczenia filtrów Euro 6 z samochodów ciężarowych, wprowadzony na rynek w 2021 roku, czy nowa metoda czyszczenia, DPF-hybrid™ (na mokro i na sucho), która miała swoją premierę w drugiej połowie 2022 roku.
Innowacyjna metoda – większa satysfakcja użytkowników
– Analizując wyzwania, z jakimi mierzą się właściciele warsztatów samochodowych, oraz sygnały płynące z branży motoryzacyjnej, zauważyliśmy, że dotychczasowe metody czyszczenia filtrów cząstek stałych w niektórych przypadkach bywały niewystarczające, a nawet niekorzystne dla ich trwałości. Obecnie w Europie i na świecie dominują dwie główne metody regeneracji filtrów: hydrodynamiczna i – w mniejszym stopniu – pneumatyczna. Jeśli chodzi o zastosowanie w praktyce, każda z nich ma swoje plusy i minusy, a co istotne – niestety nie zawsze sprawdzają się w każdej sytuacji. Dlatego na podstawie naszych doświadczeń i przeprowadzonych testów opracowaliśmy hybrydową metodę czyszczenia o nazwie DPF-hybrid™, która w jednym urządzeniu – najnowszej maszynie DPF Platinum – łączy zalety obu wymienionych metod, a co najważniejsze, eliminuje ich wady. Tym samym poprawiliśmy efektywność i czas trwania procesu, zwiększając satysfakcję klientów z użytkowania naszych maszyn – wyjaśnia Grzegorz Gurdek.
Jeszcze bardziej skuteczne i ekonomiczne czyszczenie
Powoli dobiega końca era regeneracji DPF-ów metodą hydrodynamiczną – tylko na mokro. Obecnie rynek zaczyna zdobywać technologia DPF-hybrid™ obejmująca trzy etapy czyszczenia:
Wstępne suche (pneumatyczne) – polega na usunięciu luźnej sadzy i popiołu z filtra za pomocą silnego przedmuchu wzmocnionego impulsem sprężonego powietrza.
Czyszczenie na mokro (hydrodynamiczne) – wykorzystuje siłę hydrodynamiki przepływu wody o charakterze turbulentnym w połączeniu z impulsem sprężonego powietrza z kompresora. Podczas procesu czyszczenia strugi płynu roboczego mieszają się, tworząc wiry, które w łatwy sposób przenikają i usuwają cząstki stałe w mikroporowatych przegrodach kanałów filtra.
Ponownie na sucho (podczas suszenia filtra) – poprzez zastosowanie systemu Air Pulse wzmocnionego bardzo silnym impulsem sprężonego powietrza, co eliminuje ryzyko odparowania brudnej wody płuczącej i gromadzenia się pozostałych cząstek zanieczyszczeń w kanałach czyszczących filtra. Pozwala to usunąć pozostałości popiołów w postaci skurczonych, wysuszonych cząstek na zewnątrz kanałów filtracyjnych.
Metoda hybrydowa z jednej strony zwiększa efektywność procesu czyszczenia i skraca czas suszenia DPF-ów, a z drugiej – zmniejsza zużycie zasobów energetycznych, zapewniając znaczne oszczędności w skali roku.
Blisko klienta
Otomatic jest zarówno producentem maszyn do czyszczenia filtrów cząstek stałych, jak i firmą lokalnie świadczącą usługi ich regeneracji.
– Naszym nadrzędnym celem jest produkcja wysokiej jakości maszyn do czyszczenia DPF-ów i rozwój technologii. Usługę czyszczenia filtrów cząstek stałych traktujemy jako swego rodzaju okazję do zbierania doświadczeń, informacji zwrotnych od klientów, które pomagają nam udoskonalać produkty oraz wdrażać innowacyjne rozwiązania. W odpowiedzi na potrzeby użytkowników wprowadziliśmy konfigurator pozwalający na wyposażenie maszyny w dodatkowe funkcje ułatwiające pracę, np. odolejacz czy automatyczny dozownik detergentu, a co najważniejsze – opracowaliśmy nową, pionierską metodę czyszczenia filtrów, DPF-hybrid™, która sprawdza się w praktyce w warsztatach na całym świecie – wyjaśnia Michał Rzeczycki, specjalista ds. marketingu w firmie Otomatic. – W Polsce prężnie rozwija się rynek usług czyszczenia DPF-ów. Użytkownicy diesli coraz lepiej rozumieją konieczność zadbania o stan techniczny swoich pojazdów. Mycie filtrów w profesjonalnym serwisie lub warsztacie po osiągnięciu konkretnego przebiegu staje się powszechne, jak choćby np. wymiana filtrów czy oleju w samochodzie. Coraz więcej osób zainteresowanych jest też nową metodą – DPF-hybrid™. Maszyny i akcesoria, które produkujemy i dostarczamy naszym klientom, są odpowiedzią na ich głosy, sugestie, rosnące zapotrzebowanie na rynku, a także zmieniające się przepisy i normy w kwestii emisji spalin.
Czyszczenie DPF-ów sposobem na zwiększenie zysków
Maszyny Otomatic przeznaczone są do czyszczenia każdego rodzaju filtrów cząstek stałych oraz katalizatorów z samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów i wszelkich maszyn rolniczych czy budowlanych. Głównymi odbiorcami produktów tej firmy są profesjonalne serwisy i warsztaty samochodowe. Regeneracja DPF-ów na przestrzeni kilku ostatnich lat stała się dobrą okazją do poszerzenia zakresu działalności. Właściciele mniejszych warsztatów naprawczych stanowią silną grupę przedsiębiorców, która najlepiej poradziła sobie z dynamicznie zmieniającą się sytuacją na rynku. Wielu z nich zdecydowało się na zakup maszyny do czyszczenia DPF-ów i rozszerzyło spektrum wykonywanych usług. Dzięki ciągłemu rozwojowi i dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb rynku warsztaty samochodowe z biegiem czasu stają się nie tylko miejscem napraw, ale przede wszystkim centrami kompleksowej obsługi klienta.
– Awarie podzespołów są wpisane w historię każdego pojazdu, zwłaszcza z silnikami Diesla. Wraz z upływem czasu i eksploatacją DPF-y ulegają zanieczyszczeniu, co prowadzi do utraty ich właściwości oraz skuteczności. Niska jakość paliwa, codzienne pokonywanie krótkich tras przez użytkowników diesli, długotrwała jazda w trybie start-stop, a także awarie systemów wtrysków i innych podzespołów mogą spowodować nadspodziewanie szybkie przytykanie się filtra cząstek stałych. Klientów na czyszczenie przybywa w szybkim tempie, bo ich świadomość znacznie wzrosła od czasu, kiedy jedynym rozwiązaniem na pozbycie się problemu było wycinanie filtra z układu. Zachętą do otworzenia samodzielnego serwisu czyszczenia DPF-ów, ewentualnie poszerzenia dotychczas wykonywanej działalności o kolejną usługę, jest możliwość dużego zarobku. Cena regeneracji takiego filtra wynosi od 400 do 1200 zł, w zależności od rodzaju pojazdu (samochód osobowy, dostawczy, ciężarowy), i stanowi ułamek kwoty, jaką trzeba byłoby zapłacić za zakup nowej części. Ponadto koszt techniczny obejmujący zużycie energii elektrycznej, wody i detergentu dla właściciela warsztatu to wydatek ok. 25-40 zł/filtr. Te argumenty przemawiają zarówno do wyobraźni przedsiębiorców, jak i samych użytkowników diesli, którzy szukają oszczędności i tańszych rozwiązań – podkreśla Grzegorz Gurdek.
– Dzięki czyszczeniu filtra cząstek stałych można zapewnić klientowi bezproblemowe użytkowanie pojazdu, ograniczyć spalanie i przy okazji zadbać o środowisko, redukując emisję szkodliwych substancji. Co istotne, zyski z wykonanej pracy nie ograniczają się tylko do samego czyszczenia DPF-ów. Można klienta obsłużyć kompleksowo i rozszerzyć usługę dodatkowo o demontaż i montaż DPF-a wraz z adaptacją – uzupełnia Michał Rzeczycki.
Branża z przyszłością
Co ciekawe, pracy dla serwisów świadczących usługę czyszczenia DPF-ów będzie przybywać, a powodem są liczne kontrole emisji spalin, wynikające z wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych regulacji prawnych. Wejście w życie normy Euro 7 prawdopodobnie przełoży się na wzrost cen nowych samochodów z silnikami spalinowymi, co wpłynie na portfel klienta, a także dalszy wzrost cen części oraz samochodów z rynku wtórnego. Eliminowanie z rynku diesli nie nastąpi jednak tak gwałtownie, jak zakładają europejscy politycy. Ponadto wprowadzenie tej normy zwiększy świadomość konieczności wyczyszczenia filtrów wśród użytkowników pojazdów z silnikiem Diesla oraz popularność samej usługi w warsztatach, serwisach samochodów ciężarowych czy firmach z sektora transportu publicznego i towarowego. Kolejnym powodem wzrostu popularności usługi będzie na pewno obowiązek stosowania filtrów w samochodach z silnikiem benzynowym produkowanych od 2018 roku. Wszystkie te czynniki sprawią, że czyszczenie filtrów cząstek stałych w perspektywie następnych lat z pewnością będzie nadal opłacalne.
Na koniec warto podkreślić, że firma Otomatic pomaga swoim klientom, oferując profesjonalne szkolenia (teoretyczne i praktyczne) w zakresie prowadzenia działalności z zakresu czyszczenia DPF-ów oraz obsługi maszyny, a także zapewnia pomoc techniczną i serwis posprzedażowy. Dzięki temu nawet osoby wcześniej zupełnie niezwiązane z tematem regeneracji DPF-ów mogą spokojnie rozpocząć działalność.
– Nasze maszyny do czyszczenia filtrów cząstek stałych są stosunkowo proste w obsłudze, użytkowane codziennie przez setki warsztatowców z całego świata. Obecnie celem Otomatic jest wejście na nowe rynki i zdobycie zaufania kolejnych odbiorców za sprawą najnowszej technologii czyszczenia DPF-hybrid™ , a także maszyny DPF Platinum – mówi Michał Rzeczycki, dodając: Zapraszamy serdecznie do odwiedzenia siedziby firmy Otomatic w Andrychowie, gdzie z przyjemnością spotkamy się z Państwem, odpowiemy na wszelkie pytania i zaprezentujemy nowości z naszej oferty.
Firmie Otomatic i jej klientom życzymy kolejnych sukcesów.
Otomatic Smolec i Wronka sp. j.
ul. Krakowska 83C, 34-120 Andrychów, Polska
tel. +48 728 411 962
tel. +48 787 976 834
e-mail: info@otomatic.pl
otomatic.eu
otomatic-group.com
facebook.com/OtomaticDPF
Komentarze (0)