Warto wiedzieć

miesiąc temu  06.02.2023, ~ Administrator,   Czas czytania 3 minuty

Drewno i sklejka w konstrukcji… samochodu

Wielu mogłoby się wydawać, że pomysł na stosowanie drewnianych konstrukcji w samochodach zniknął wraz z ostatnią Syrenką zaprojektowaną w zakładach FSO w latach 60. Tymczasem producenci najnowocześniejszych modeli samochodów – przede wszystkim dostawczych i naczep stosowanych do przewozu ładunków gabarytowych – wciąż wykorzystują kompozyty drewnopochodne, aby pojazdy te były jak najbardziej uniwersalne i funkcjonalne. 

 Kompozyty drewnopochodne do dziś wykorzystywane są w produkcji najnowocześniejszych modeli samochodów – zwłaszcza tych dostawczych i naczep stosowanych do przewozu ładunków gabarytowych. Za ich pomocą zostaje obniżona masa własna pojazdu, tym samym zwiększając możliwości transportowe w przewożonej masie ładunków i ekonomii spedycji. Sklejka z racji swej wytrzymałości, nawet przy stosunkowo niewielkiej grubości zapewnia odpowiednie parametry konstrukcji. 

- Technologia wytwarzania sklejki pozwala na nadawanie finalnemu produktowi różnorodnych właściwości fizycznych oraz mechanicznych. Tego typu cechy zależą od gatunku drewna, układów fornirów, rodzaju kleju oraz sposobu wykończenia powierzchni. Uzyskiwane w procesie produkcji specjalne właściwości fizyczne i mechaniczne kompozytów drewnopochodnych pozwalają nie tylko na zwiększenie bezpieczeństwa, ale też na nieograniczone możliwości aranżacji pojazdu, którym podróżujemy - mówi Grzegorz Skarżyński, ekspert JAF Polska. 

Przykład z natury

Przykładem jednego z najczęściej wykorzystywanych materiałów w produkcji skrzyń ładunkowych jest wodoodporna sklejka liściasta pokryta filmem fenolowym. Jak wyjaśnia Iza Jarosik, ekspert JAF Polska, na podłogi stosowana jest zwykle sklejka antypoślizgowa: 

- Dzięki naklejeniu folii fenolowej z odciśniętym wzorem siatki, sklejka ta nadaje się do zastosowania w miejscach, gdzie wymagany jest zwiększony współczynnik tarcia. Dodatkowo, powierzchnia foliowana podwyższa odporność sklejki na uszkodzenia mechaniczne oraz ścieranie. 

Z kolei sklejki surowe to produkt, który kochają firmy przeprowadzkowe i spedycyjne, a także przedsiębiorcy wykorzystujący swoje samochody do wszelkiego rodzaju transportów technicznych. Specjalnie wykonana zabudowa samochodu służy przede wszystkim do zabezpieczenia ścian przed uszkodzeniem przez przewożony ładunek. Pozwala to przedłużyć żywotność i zachować estetykę wnętrza na wypadek ewentualnej późniejszej odsprzedaży.

Sklejka w pojeździe – gdzie jeszcze?

Sklejka to również materiał, który pozwala nadać pojazdowi wyjątkowy, ekskluzywny charakter. Potwierdza to również Grzegorz Skarżyński - ekspert JAF Polska wyjaśniając, iż nowoczesne produkty takie jak cienkie i lekkie sklejki pokryte naturalnym fornirem są stosowane w wykończeniach, na przykład, nowoczesnych kamperów – Specjalne płyty pokryte kolorowym obrzeżem  melaminowym pozwalają na wykonywanie dedykowanych zabudów, które znaleźć możemy we wszelkiego rodzaju „przenośnych” biurach - na przykład w mobilnych gabinetach diagnostyki medycznej. Sklejka ogniotrwała  bywa natomiast wykorzystywana w konstrukcjach i zabudowach popularnych food truck’ów.

Dzięki stosowaniu sklejki, pojazdy są uniwersalne i funkcjonalne, doskonale dopasowując się do specyficznych warunków, tym samym służąc w wielu różnych dziedzinach życia. W ofercie firmy JAF Polska można znaleźć szeroką gamę sklejek w wielu grubościach i formatach, m.in. surowe sklejki brzozowe, topolowe, balsowe lub te z powierzchniami pokrytymi filmem fenolowym, melaminowym i fornirem.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony