Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Dwie kategorie funkcji specjalnych
urządzenia do obsługi klimatyzacji Hella ACTT200. Pierwszą stanowią funkcje rozszerzające możliwości obsługi systemów klimatyzacji. Drugą są funkcje ułatwiające szybki, własny serwis urządzenia obsługowego.

Wprowadzone do oferty handlowej Hella Polska urządzenie do obsługi klimatyzacji Hella ACTT200, oprócz pełnej automatycznej obsługi samochodowych systemów klimatyzacji, oferuje także ciekawe i unikatowe funkcje dodatkowe.

11160 right Opcja kontroli szczelności serwisowanego układu za pomocą azotu
Na szczególną uwagę zasługuje opcja kontroli szczelności serwisowanego układu klimatyzacji za pomocą azotu, możliwość wykorzystania urządzenia do szybkiego i dokładnego płukania systemu klimatyzacji z zanieczyszczeń i zużytego oleju oraz możliwość obsługi układów klimatyzacji w pojazdach hybrydowych. Maszyna ACTT 200 wyposażona jest standardowo w port wejściowy, do którego podłącza się przewód ze strony zredukowanego ciśnienia z reduktora butli z azotem technicznym (azot suchy i czysty). Ciśnienie na reduktorze w czasie wykonywania próby szczelności musi być ustawione na 9 barów. Test szczelności azotem wykonuje się wtedy, gdy instalacja klimatyzacji jest opróżniona z czynnika. Przebieg testu polega na podłączeniu butli z azotem do maszyny ACTT 200, następnie należy podłączyć badany układ klimatyzacji do ACTT 200 przewodami niskiego i wysokiego ciśnienia. Po wybraniu z menu funkcji specjalnych testu szczelności, należy uruchomić procedurę programową. Urządzenie Hella ACTT 200 automatycznie napełni badany układ klimatyzacji azotem i rozpocznie kontrolę spadku ciśnienia w określonym normą SAE J2788 czasie. Po wykonaniu testu, na życzenie operatora, może zostać wydrukowany raport, w którym podane są zmierzone wartości ciśnień i określony jest stan instalacji klimatyzacji. Wykonywana przez maszynę Hella ACTT 200 procedura testu azotem jest zgodna z dyrektywą UE 307/2008 określającą maksymalny dopuszczalny ubytek czynnika chłodniczego z samochodowych układów klimatyzacji. Dyrektywa ta w przyszłości będzie zobowiązywała stacje kontroli pojazdów do wykonywania testu szczelności układów klimatyzacji samochodów w taki układ wyposażonych w czasie okresowego badania technicznego. Urządzenie Hella ACTT 200 spełnia wszelkie warunki zapisane w tej dyrektywie.

Płukanie układu klimatyzacji
Gdy układ klimatyzacji z dowolnych powodów utracił szczelność i przez czas dłuższy niż 1-3 godziny pozostawał otwarty lub gdy pojazd poddany był naprawie, w wyniku której układ klimatyzacji był rozmontowany lub gdy nastąpiła awaria sprężarki wymagająca jej wymiany, to przed ponownym uruchomieniem, układ klimatyzacji należy dokładnie wypłukać. Urządzenie Hella ACTT 200 jest standardowo przystosowane to takiej operacji. Płukany układ klimatyzacji należy podłączyć do urządzenia ACTT 200 za pomocą dodatkowej przystawki do płukania z wykorzystaniem zestawu odpowiednich adapterów. Przystawka (Hella nr kat. 8PS 351 327-651) i zestaw adapterów (Hella nr kat. 8PS 351 327-661) stanowią dodatkową ofertę doposażenia maszyny. Płukanie polega na odpowiednim podłączeniu serwisowanego układu do obu węży serwisowych maszyny i wybraniu z menu funkcji specjalnych procedury płukania. W czasie trwania procesu wielokrotnie przetłaczany jest czynnik chłodniczy w stanie ciekłym ze zbiornika maszyny przez serwisowany układ. Przezroczyste elementy przystawki pozwalają na wzrokową kontrolę przebiegu procedury czyszczenia i stanu czyszczonego układu. W czasie płukania rozpuszczane zanieczyszczenia zatrzymywane są w filtrze urządzenia ACTT 200. Proces czyszczenia kończy się, gdy przez płukany układ przetłoczone będzie ok. 4 kg czynnika chłodniczego. Po zakończeniu płukania, odłączeniu przystawki i zamknięciu układu z zamontowanym nowym osuszaczem, system klimatyzacji można ponownie napełnić właściwą ilością oleju i czynnika chłodniczego. Programowa procedura płukania z wykorzystaniem opcjonalnego doposażenia maszyny ACTT 200 zdecydowanie rozszerza ofertę serwisu i pozwala na wykonywanie przez warsztat trudnych, ale jednocześnie bardziej intratnych napraw.

11161 left Obsługa pojazdów hybrydowych
Obsługa klimatyzacji w samochodach hybrydowych w zasadzie nie różni się od procedur stosowanych w typowych pojazdach. Należy jedynie pamiętać, że w układzie klimatyzacji pojazdu hybrydowego znajduje się specjalny nieprzewodzący prądu olej. Olej ten nie może być zanieczyszczony ani zmieszany z olejem stosowanym w układach klimatyzacji aut typowych. Układy klimatyzacji typowych aut też nie mogą być zanieczyszczone olejem stosowanym w pojazdach hybrydowych. Te wymagania powodują, że obsługa pojazdów hybrydowych zwykle nie jest podejmowana przez warsztaty niezależne. Urządzenie Hella ACTT 200 ma możliwość rozbudowy o układ umożliwiający łatwą i zgodną z wymaganiami producentów hybryd obsługę klimatyzacji aut hybrydowych (można zamówić urządzenie ACTT 200 od razu przystosowane do takich prac). Hella ACTT 200 w wersji do obsługi hybryd ma dodatkową wagę oleju stosowanego w klimatyzacji pojazdu hybrydowego i programowe procedury zapewniające płukanie węży serwisowych i wewnętrznego obiegu czynnika i oleju przed i po obsłudze układu klimatyzacji auta hybrydowego. Te automatyczne procedury są uruchamiane, gdy operator wybierze z bazy danych auto hybrydowe lub samodzielnie uruchomi taką procedurę.

Wymiana wewnętrznego filtra
Ta operacja nie wymaga wzywania serwisu technicznego ani rozbierania obudowy urządzenia. Filtr umieszczony jest w widocznym i łatwo dostępnym miejscu w górnej części obudowy. Przed przystąpieniem do jego wymiany należy z menu serwisowego wybrać funkcję wymiany filtra i postępować zgodnie z instrukcjami na wyświetlaczu urządzenia. Sama mechaniczna wymiana filtra jest bardzo prosta, należy użyć typowych, zawsze znajdujących się pod ręką, kluczy. Sposób mocowania filtra i jego podłączenia do maszyny nie wymaga stosowania specjalnych technologii, trwa niecałe dwie minuty. Po zamianie filtra maszyna wykonuje automatyczną procedurę włączenia go do pracy oraz zeruje licznik wskazujący jego zużycie wyświetlany na ekranie zaraz po uruchomieniu urządzenia.

Wymiana oleju w pompie próżniowej
W podobny sposób przebiega wymiana oleju w pompie próżniowej. Należy wybrać i uruchomić procedurę z menu serwisowego oraz postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Po wymianie oleju (korek spustowy znajduje się pod maszyną w łatwo dostępnym miejscu, wlew oleju umieszczony jest na półce pod zbiornikami wag, a wskaźnik poziomu oleju w pompie widoczny jest przez otwór w dolnej części tylnej obudowy). Po zalaniu nowego oleju urządzenie automatycznie wykonuje procedurę uruchomienia pompy i zeruje licznik zużycia oleju wyświetlany na ekranie statusu maszyny wyświetlanym po jej uruchomieniu.

Kalibracja dowolnej z wag, w które wyposażona jest maszyna Hella ACTT 200
Bardzo cenna jest możliwość skontrolowania wskazań dowolnej wagi, w jakie wyposażone jest urządzenia Hella ACTT 200. Kontrola taka pozwala mieć pewność prawidłowego działania urządzenia i prawidłowo przeprowadzanego serwisu układów klimatyzacji. Kontrolę kalibracji dowolnej wagi dokonuje się za pomocą stanowiącego wyposażenie standardowe maszyny odważnika. Kalibrację można przeprowadzić w dowolnym momencie, gdy inne procesy nie są uruchomione. Przebieg kalibracji:
- wybór procedury kalibracji z menu serwisowego
- wybór kontrolowanej wagi
- postępowanie zgodne z instrukcjami na ekranie.

Kalibracja jednej wagi trwa ok. 1 minuty. Przy kalibracji wagi zbiornika na czynnik chłodniczy, zbiornika nie trzeba opróżniać, nie trzeba też go wyjmować z urządzenia. Możliwość samodzielnego szybkiego i prawidłowo przeprowadzonego serwisu (postępowanie krok po kroku według instrukcji wyświetlanych na ekranie) pozwala na utrzymanie urządzenia w pełnej sprawności bez względu na intensywność jego wykorzystania. Użytkownik nie traci też czasu oczekując na serwis techniczny, co jest bardzo ważne, gdy zbliża się letni sezon urlopowy.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony