Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Dwumasowe koło zamachowe
– ważne wskazówki dotyczące weryfikacji stanu zużycia podczas wymiany zestawu sprzęgła. DKZ z firmy LuK, jako dodatkowy komponent sprzęgła, redukuje uciążliwe drgania silnika. Dzięki temu spełnione są coraz wyższe wymagania co do komfortu jazdy. Podobnie jednak jak samo sprzęgło, DKZ podlega zużyciu i musi być w odpowiednim momencie wymienione!

13970 right Duże pokrycie rynku
Dzisiaj DKZ jest montowane w co drugim samochodzie osobowym i dostawczym – z tendecją wzrostową! Ponad 70 milionów pojazdów w Europie jest wyposażonych w DKZ. Z ponad 270 referencjami, LuK pokrywa prawie 100% zapotrzebowania rynku wtórnego na DKZ w jakości oryginału.

Technika
Konwencjonalne koło zamachowe składa się z jednej sztywnej części. DKZ to dwie masy, które mogą się względem siebie obracać. Układ tłumika drgań jest zintegrowany z DKZ w postaci sprężyn obwodowych. Dzięki nim DKZ przejmuje drgania silnika i redukuje je niemal do zera.

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ)
Dopuszczenie DKZ do dalszej eksploatacji powinno być poprzedzone uważną kontrolą wzrokową produktu: wyciek smaru, głębokie rysy oraz przebarwienia są często oznaką uszkodzeń wewnętrznych elementów składowych DKZ. Stan zębów wieńca, podającego impulsy do czujnika obrotów silnika, powinien być skontrolowany równie uważnie, jak stan wieńca rozrusznika. Wcześniej należy jednak uwzględnić następujące punkty:

Ważne
Zawsze sprawdzaj stan DKZ, gdy wymieniasz sprzęgło. Uszkodzone lub zużyte DKZ może prowadzić do uszkodzenia nowo zamontowanego sprzęgła.
Nie wolno instalować DKZ, które zostało uderzone podczas upadku:
- uszkodzone łożysko kulkowe lub ślizgowe;
- zniekształcony wieniec czujnika obrotów;
- brak wyważenia.

Obróbka powierzchni ciernych DKZ jest niedozwolona, gdyż ich osłabienie zmieni parametry min. odporności na rozerwanie.

Co należy uwzględnić podczas montażu DKZ?
- Sprawdzić, aby użyte śruby miały wymaganą długość (zbyt długie śruby będą tarły o masę pierwotną DKZ i uszkodzą łożysko).
- Sprawdzić prawidłowość umocowania kołków ustalających (zbytnio wciśnięte lub wyciągnięte kołki ustalających ocierają o masę pierwotną).
- Używać zawsze nowych śrub do mocowania wału korbowego (stosuj momenty dokręcające zgodnie z instrukcją producenta pojazdu!).
- Sprawdzić właściwy dystans pomiędzy czujnikiem obrotów a kołkami/wieńcem czujnika obrotów DKZ (różna w poszczególnych modelach).
- Sprawdzić stan wieńca rozrusznika i jego mocowanie.
- Oczyścić powierzchnię cierną DKZ szmatką zwilżoną rozpuszczalnikiem smaru (nie dopuścić, do przeniknięcia rozpuszczalnika do wnętrza DKZ).
Niedopuszczalne jest czyszczenie DKZ:
- urządzeniem do mycia części,
- dmuchawą wysokiego ciśnienia,
- czyszczącym urządzeniem parowym,
- sprężonym powietrzem lub jakimkolwiek sprayem.

Dopuszczalne są następujące symptomy, które w zależności od typu budowy nie mają wpływu na pracę elementów sprzęgła:
- niewielkie smugi smaru na tylnej części DKZ (od silnika) biegnące promieniście od osłon uszczelniających do zewnątrz DKZ;
- obie masy można nieznaczne obrócić względem siebie bez ich automatycznego powrotu;
- w zależności od typu DKZ, osiowy luz między masami może osiągać 2 mm (w niektórych typach do 6 mm) tylko w konstrukcjach z łożyskami ślizgowymi.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony