Części i regeneracja

ponad rok temu  23.07.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL – na przykładzie Forda Transita (06-)

Rys. 1. Budowa ITL (Impact Torque Limiter)

Wewnątrz niektórych kół zamachowych LuK znajduje się sprzęgło zrywne (rys. 1), które zbudowane jest z tarczy zabierakowej (1) i tarcz zaciskających (2, 3) z okładzinami ciernymi. Zaprojektowane zostało ono do ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne i pochodzi z rezonansu w układzie przeniesienia napędu.

Skutki zadziałania
W sytuacji gdy na kole zamachowym pojawi się minimum 1,5 razy większy moment obrotowy niż maksymalny generowany przez silnik, sprzęgło ITL zaczyna działać, a tarcza zabierakowa porusza się względem masy wtórnej. Wystąpienie np. 1500 Nm powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej (rys. 2). Jak widać, otwory masy wtórnej nie pokrywają się z otworami masy pierwotnej, koło nie nadaje się do dalszej eksploatacji ze względu na znaczne wibracje w układzie przeniesienia napędu.

Na co zwrócić uwagę podczas montażu?
W 2014 roku w kołach zamachowych do samochodu Ford Transit (06-) zmieniono wieniec czujnika prędkości wału (wydane zostało Service info, które opisuje różnice grubości zębów przy niezmienionej średnicy – patrz ramka). Funkcjonalnie są identyczne i mogą być stosowane zamiennie. Podczas montażu w samochodach marki Ford należy koniecznie zwrócić uwagę na fakt, że czujnik prędkości obrotowej montowany jest poprzez dosuniecie go do wieńca impulsatora, co sprawia, że jego końcowa część będzie w naturalny sposób ścinana. Świadczy to o poprawnym montażu. Podczas wymiany DKZ pod żadnym pozorem proszę nie regulować pozycji czujnika! Każda zmiana ustawienia wymaga jego wymiany na nowy. Rys. 3 przedstawia rodzaje i stany zastosowanego czujnika: 1 – nowy, 2, 3 – różne wersje, eksploatowane, ścięte, sytuacja prawidłowa.

Konsekwencje
Może nam się wydawać, że kontakt czujnika z wieńcem jest niedopuszczalny. Natomiast odsunięcie sensora od impulsatora wywoła zanik sygnału o prędkości obrotowej wału i problem z uruchomieniem silnika. Skutkiem będzie przetrzymywanie DKZ w prędkości rezonansowej, co spowoduje zadziałanie sprzęgła ITL. W konsekwencji nowo montowane koło nie będzie nadawało się do dalszej eksploatacji ze względu na wzajemne przestawienie mas DKZ.

LuK DMF 415 0388 10 – zmodyfikowany pierścień czujnika

  • Model: Ford Transit
  • Rok produkcji: 2004
  • Silnik: 2,4 TDCi
  • LuK DMF: 415 0388 10

W ramach rozwoju produktów zmodyfikowane zostały pierścień czujnika prędkości obrotowej silnika i łożyskowanie w dwumasowym kołe zamachowym (DMF) 415 0388 10. Nowa generacja pierścienia czujnika różni się od swojej poprzedniej wersji tym, że ma zredukowaną grubość materiału i inny kształt zębów. Ponadto żywotność DKZ została zwiększona dzięki zastosowaniu łożyska kulkowego w miejsce ślizgowego.
Pomimo różnych konstrukcji obie wersje DMF mogą być uniwersalnie stosowane w pojazdach określonych w katalogach.

GALERIA ZDJĘĆ

Rys. 2. Koło uszkodzone na skutek zadziałania sprzęgła ITL
Rys. 3. Różne wersje czujnika prędkości obrotowej wału

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony