Firmy Delphi i Tula współpracują nad technologiami, które pozwolą uzyskać lepszą o 15-20% ekonomikę spalania.
W nowoczesnych silnikach benzynowych mieszanka paliwa i powietrza jest starannie kontrolowana w celu osiągnięcia precyzyjnych proporcji w procesie nazwanym przez inżynierów stechiometrią. Moc silnika kontrolowana jest poprzez ograniczenie dopływu powietrza. W większości sytuacji przepustnica pozostaje niemal całkowicie zamknięta, co powinno obniżać zużycie paliwa. Firma Tula opracowała natomiast proces, w którym przepustnica jest niemal całkowicie otwarta, a oprogramowanie wykorzystywane jest do sterowania liczbą pracujących cylindrów, odcinając pracę tych z nich, które są w danym momencie zbyteczne. Pojazd wykorzystuje minimalną ich liczbę potrzebną do uzyskania wymaganego momentu obrotowego. Metodę tę, opartą na sterowaniu przy użyciu opracowanego przez firmę Tula oprogramowania, nazwano metodą Dynamic Skip Fire.
Choć system testowany był na silniku V-8 o pojemności 6,2 litra, może być stosowany we wszystkich silnikach spalinowych. Co ważne, stanowi on znakomite uzupełnienie downsizingu silników GDi z turbosprężarką.
Inżynierowie z Delphi i Tula pracują teraz nad pojazdem demonstracyjnym, wyposażonym w silnik turbo GDi. Oczekuje się, że do przyszłego roku możliwe będzie wykazanie, że system Dynamic Skip Fire umożliwi uzyskanie dalszych 10% oszczędności w ilości spalanego paliwa w średniej wielkości samochodach napędzanych 4-cylindrowym silnikiem 1,8 l z turbosprężarką.
Komentarze (0)