ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Paliwa i oleje

ponad rok temu  27.09.2016, ~ Administrator   

Dynamiczna czy statyczna? - wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Strona 1 z 2

Postawmy sprawę jasno – olej w automatycznych skrzyniach biegów wymieniać należy, najlepiej w całości. Dlaczego, w jaki sposób i dlaczego tak wielu mechaników ma z tym problem, to pytania, po odpowiedzi na które udaliśmy się do specjalizującego się w wymianie oleju w automatycznych skrzyniach biegów serwisu firmy Sosnowski w Gdańsku.

Temat wydaje się o tyle ciekawy, że niektórzy producenci samochodów w ogóle nie zalecają wymiany oleju w automacie, a wręcz ją odradzają. Odmienne zdanie mają natomiast fachowcy, którzy naprawą skrzyń automatycznych trudzą się na co dzień. Na szczęście użytkownicy „automatów” zdradzają coraz mniejsze zdezorientowanie sprzecznymi informacjami, co nie znaczy, że wprawionych w kłopot klientów nie ma już w ogóle.

Olej należy wymieniać
Dlaczego? Z tego samego powodu, dla którego w oleju, na którym smażyliśmy cebulę, nie będziemy smażyć placków z jabłkami. I nie chodzi nawet o zapach, a o ogólne zanieczyszczenie „przepracowanego” pod skwierczącą cebulką tłuszczu. Otóż olej w skrzyni biegów również się zużywa, zbierając zanieczyszczenia w postaci opiłków i szlamu, które powstają w czasie eksploatacji. Zatem tak, jak przed smażeniem racuchów wlejemy na patelnię czysty olej z butelki, tak czystym olejem powinna zostać zalana serwisowana skrzynia biegów.
- Do oleju ATF może dostać się również woda lub płyn chłodzący, automatycznie pogarszając jego jakość, właściwości i przyczyniając się do gorszej pracy skrzyni biegów, a nawet jej uszkodzenia – podkreśla Józef Rogiński, kierownik gdańskiego Serwisu Skrzyń Automatycznych firmy Sosnowski. - Za przykład może posłużyć jedna ze skrzyń 6-biegowych, montowana w pojazdach, których producent nie wymaga od klientów okresowej w niej (skrzyni) wymiany oleju. Taki olej bardzo szybko się brudzi, często nawet po 60 tys. km przebiegu.
Użytkując taką skrzynię, możemy doprowadzić do uszkodzenia sterownika hydraulicznego. Objawy – szarpnięcia. Moment, w którym kierowca zaczyna odczuwać, że ze skrzynią jest coś nie tak, przychodzi nagle, najczęściej po przejechaniu 100 tys. km. W wyspecjalizowanym w „automatach” serwisie dowiaduje się, że olej w skrzyni biegów należy wymieniać, co przyjmuje ze zdziwieniem, bo przecież w żadnym innym serwisie nikt mu nigdy takiej usługi nie zaoferował. Z czego to wynika?

Skrzynia jako część zamienna
Otóż producenci samochodów nie zawsze (a wręcz bardzo rzadko) montują w swoich pojazdach skrzynie własnej produkcji. Dla przykładu, Ople opuszczają taśmy produkcyjne koncernu General Motors, ale z japońskimi „automatami” w trzewiach. Taka skrzynia traktowana jest przez producenta samochodu jako część zamienna – jako całość, bez podziału na poszczególne podzespoły, których przecież nie produkuje.
- On tej skrzyni po prostu nie zna, dlatego też nie wymaga w niej wymiany oleju. Traktuje ją jako produkt jednorazowy, do wymiany po zepsuciu – wyjaśnia Józef Rogiński.
Co więcej, nie istnieją instrukcje naprawy takich skrzyń. I nawet, jeśli znalazłby się odpowiednio przeszkolony mechanik, który podjąłby się takiego zdania, to i tak nie będzie on w stanie zamówić części i to z bardzo prozaicznego powodu – takich części po prostu nie ma.
- Jest tylko cała skrzynia, sterowanie hydrauliczne i konwerter. W zasadzie czasem nawet filtra oleju nie sprzedają, ponieważ jest to element wewnętrzny i można go wymienić tylko przy remoncie skrzyni biegów – dodaje J. Rogiński.
Inaczej jest w przypadku tych producentów samochodów, którzy podpisują się również pod swoimi skrzyniami. Np. wytwórca skrzyń Multitronic i DSG (Audi) proponuje wymianę w nich oleju co 60 tys. km. A jeśli w tym samym pojeździe znajdzie się np. skrzynia ZF, wracamy do sytuacji przedstawionej powyżej.
Innymi słowy, obsługa większości „automatów” nie obędzie się bez instrukcji, tę zaś można uzyskać tylko bezpośrednio od ich producentów. Ewentualnie na dedykowanych konkretnym modelom skrzyń szkoleniach. Również na nich uzyskamy informacje związane z typami olejów, ponieważ one także się różnią, tak jak różnią się polecane pomiędzy ich wymianami okresy – od 40 do 100 tys. km, w zależności od samochodu i stosowanego w skrzyni oleju.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Przewody urządzenia do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów podpinamy w obieg chłodzenia samochodu.
Przewody urządzenia do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów podpinamy w obieg chłodzenia samochodu.
Przewody urządzenia do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów podpinamy w obieg chłodzenia samochodu.
Usługa wymiany oleju w „automacie” to kwestia kilkunastu minut.
Urządzenie do wymiany oleju w skrzyni biegów nie jest skomplikowane w obsłudze. Wystarczy wybór odpowiedniego programu, resztę zrobi za nas maszyna.
W przeciwieństwie do metody statycznej dynamiczną przeprowadzamy na uruchomionym pojeździe.
Józef Rogiński, kierownik Serwisu Skrzyń Automatycznych firmy Sosnowski w Gdańsku.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 148

  • 70
    ZADOWOLONY
  • 23
    ZASKOCZONY
  • 22
    POINFORMOWANY
  • 14
    OBOJĘTNY
  • 12
    SMUTNY
  • 4
    WKURZONY
  • 3
    BRAK SŁÓW

Komentarze (6)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Lucjan 6 miesiąc temuocena: 0%  Ważne żeby znaleźć dobry warsztat, który się w tym specjalizuje. Ja się umówiłem do http://autoservice-grabowiecki...
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ marcel 5 8 miesięcy temuocena: 0%  Witam należy najpierw znaleźć dobrego mechanika. Ja ze swojego doświadczenia polecam http://autoraffi.pl... doskonali specjaliści znający sie na rzeczy
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ DzikiToy 4 ponad rok temuocena: 33%  Nieprawdą jest że przy wymianie metodą dynamiczną olej będzie w pełni świeży. Olej musiałby zostać najpierw całkowicie usunięty i wlany świeży, a w tym przypadku skrzynia zatarłaby się podczas pracy na sucho. Przy wymianie dynamicznej miesza się olej stary ze świeżym i dlatego do tej metody potrzebna jest prawie dwu krotność oleju.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ hekator 3 ponad rok temuocena: 0%  U mnie jeździmy na syntetyku od Venol i auto się sprawuje naprawdę bez zarzutów. Nie sprawia żadnych problemów, jakby zyskało na mocy. Wymieniam olej co kilkanaście tysięcy km. Silnik pracuje lepiej, nawet pod względem dźwięku. Tak więc jak dla mnie zmiana podziałała na plus. W ostatnim czasie bez napraw silnika. Zobaczymy jak to potoczy się dalej.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ niki nick 2 ponad rok temu tresc OK, tyle ze napisana strasznym jezykiem
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Krisnov 1 ponad rok temuocena: 100%  Ciekawe jak wypłuka się filtr w Aisin TF80 w czasie wymiany dynamicznej, raczej się zapcha tym szlamem po przepłukaniu :(
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony