Łańcuch dystrybucji części samochodowych to niezwykle złożony mechanizm organizacyjny i logistyczny. Wyprodukowana część samochodowa, zanim trafi do jej ostatecznego nabywcy, czyli właściciela samochodu, zwykle pokonuje po drodze wiele etapów w kanale dystrybucji.
Część samochodowa trafia z fabryki do centrum logistycznego producenta, stamtąd do importera, dystrybutora, dalej do hurtowni, sklepu motoryzacyjneg, by w końcu trafić do warsztatu samochodowego, gdzie mechanik montuje ją w samochodzie. Tak więc, droga części zamiennej z fabryki do samochodu jest dosyć długa. Liczba marek, typów i odmian samochodów sprawia, że ilość referencji, jakie są potrzebne na rynku, aby obsłużyć wszystkie jeżdżące po naszych drogach samochody, liczy się w setkach tysięcy. Żaden pojedynczy podmiot stanowiący element łańcucha dystrybucji nie jest w stanie zapewnić dostawy wszystkich części do wszystkich samochodów. Tak samo, żaden z producentów, nawet posiadając bardzo szeroką ofertę, nie produkuje części do wszystkich samochodów. Dlatego dla osoby prowadzącej warsztat samochodowy wybór dostawcy części jest bardzo ważny, bo to właśnie właściciel warsztatu i mechanik spotykają się z problemem doboru odpowiedniej, pasującej części do konkretnego samochodu, w którym dokonuje naprawy. Bo to warsztat w oczach klienta gwarantuje jej jakość i trwałość. Czym kierować się wybierając dostawcę?
To co liczy się obecnie najbardziej, to czas. Klienci nie są skłonni do tego, by czekać kilka dni lub tygodni na dokonanie naprawy ich samochodu. Samochód coraz częściej nie jest już tylko środkiem transportu, ale staje się niezbędnym narzędziem pracy. Nawet jeżeli jesteśmy w stanie zaproponować dobrą cenę i jakość usługi serwisowej, jeśli nie możemy wykonać jej na czas, stracimy klienta. Kryterium dostępności danej części u dostawcy, z punktu widzenia właściciela warsztatu, jest zatem najistotniejsze. U kogo więc kupować?
Rynek dystrybucji części samochodowych ulega ciągłym zmianom. Stale spada udział sprzedaży detalicznej części dla klientów – użytkowników samochodów. Głównym odbiorcą części w sklepach i hurtowniach stają się mechanicy. Na rynku firm zaopatrujących warsztaty z jednej strony obserwuje się bardzo agresywną i ekspansywną politykę dużych dystrybutorów, budujących sieci swoich oddziałów i organizujących własne sieci warsztatowe, całkowicie pomijając udział w dystrybucji lokalnie działających sklepów i hurtowni. Z drugiej strony lokalne hurtownie i sklepy nie oddają pola starając się podnosić jakość i konkurencyjność swojej oferty. Niewątpliwą przewagą tych drugich może być szerokość oferty. Lokalna hurtownia może kompilować różne oferty dostawców w jedną, różnorodną i atrakcyjną dla właściciela warsztatu całość. Lokalna hurtownia, nie związana umowami o wyłączność z producentami, może oferować swoim klientom kilka rodzajów amortyzatorów lub klocków hamulcowych na bardzo różnych poziomach cenowych i jakościowych. Przy sprawnym systemie logistycznym (firmy dystrybucyjne oferują dwie, czasami trzy, a nawet cztery dostawy w ciągu doby) nie jest konieczne utrzymywanie głębokich stanów magazynowych. Dylemat lokalnych hurtowni sprowadza się zatem do podobnej kwestii – u kogo się zaopatrywać? Oferty dystrybutorów pod względem asortymentowym i cenowym są bardzo zbliżone. Także ilość i jakość obsługi dostaw jest stale podnoszona. Różnice zaczynają się, gdy porównujemy strategie rynkowe firm dystrybucyjnych. Znakomita większość z tych firm nastawia się na bezpośrednie dotarcie ze swoja ofertą do warsztatu samochodowego. Rozbudowa sieci oddziałów w coraz mniejszych miejscowościach, ale także i wszelkiego rodzaju działania marketingowe, promocyjne, programy lojalnościowe i bonusowe skierowane są bezpośrednio do warsztatów samochodowych. Polityka ta ma stopniowo przyciągnąć do dystrybutorów warsztaty samochodowe likwidując szczebel pośredni, jakim jest lokalna, niezależna hurtownia z częściami samochodowymi. Czy proces likwidacji szczebla pośredniego w dystrybucji jest zatem nieunikniony? Zdecydowanie nie. Na dzień dzisiejszy nadal przytłaczająca większość obrotu częściami samochodowymi dokonywana jest przez niezależne hurtownie i sklepy.
Wydaje się zatem, że o wyborze dostawcy może decydować właśnie strategia rynkowa. I taki proces można na rynku obserwować w coraz większym natężeniu. Lokalne hurtownie i sklepy poszukują dostawców o odmiennym podejściu do rynku, dostawców, którzy nie konkurują z nimi na regionalnych rynkach o klienta, a wręcz przeciwnie – oferują im wsparcie w ich pozyskiwaniu tak od strony marketingowej, promocji na rynku, jak i biznesowej, pomagając w planowaniu rozwoju firm regionalnych, doradzając w zakresie inwestycji i oferując szkolenia podnoszące kwalifikacje dla pracowników tych firm. Niestety, dystrybutorów o takiej klarownej i konsekwentnej polityce handlowej wspierania szczebla pośredniego jest mało. Można jednak prognozować, że jeżeli tego rodzaju współpraca będzie się zacieśniać, kondycja i udział w rynku podmiotów niezależnych nie tylko będzie się utrzymywać, ale także może rosnąć. Trudno jest przewidzieć, jak będzie w przyszłości wyglądał rynek dystrybucji części w naszym kraju. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że rynek różnorodny, na którym działa wiele niezależnych podmiotów, jest rynkiem elastycznym i bardziej przyjaznym klientom.
Komentarze (5)