zakończył swoją podróż
E-GIFT rozszyfrować należy jako European Gas Independent Fuel Tour. Jest to projekt mający na celu promowanie LPG jako paliwa ekologicznego i jednocześnie ekonomicznego. Pomysłodawcą projektu i jego organizatorem jest redakcja “Jazdy za grosze...” - kwartalnika poświęconego tematyce autogazu. E-GIFT oferował szeroką paletę ciekawych rozwiązań, promujących LPG. Oprócz tzw. Zielonego Konwoju, który przemierzał całą Polskę, projekt zawierał też szereg otwartych konferencji. Można było wysłuchać prelekcji znaczących w świecie ekologii i paliw osób. Całość rozpoczęła się 14 września br. w Gdańsku i Poznaniu, by następnego dnia przenieść się do Wrocławia i Katowic. Ostatecznie, 16 września, przedsięwzięcie zawitało w Warszawie, gdzie, po konferencji i pokazie aut wchodzących w skład “Zielonego Konwoju”, imprezę hucznie zakończył wieczorny bankiet.
Adam Majerczyk, autor książki o instalacjach LPG, rzeczoznawca motoryzacyjny.
- Program, który zaproponowaliśmy słuchaczom podczas cyklu 5 konferencji “LPG – czyste powietrze i oszczędność 60 miliardów euro” w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie dotyczył wielu aspektów wynikających z różnorodnego zastosowania LPG – podsumowuje Anna Ramska, redaktor naczelny “Jazdy za grosze...”. – Program został podzielony na cztery bloki tematyczne: ekonomia, ekologia, nowe technologie i atlas drogowy autogazu, podczas których prelegenci przedstawiali istotne zagadnienia dotyczące zastosowania LPG jako wyjątkowego nośnika energii.
Warszawski dzień E-GIFT rozpoczął słowami wstępu i zwróceniem uwagi na istotę LPG na polskim rynku paliw Włodzimierz Ostaszewski, prezes Centrum Analiz i Prognoz PETROexpress. Podkreślił on, że E-GIFT to trzy akcje. Pierwszą z nich jest “Zielony konwój”, podążający przez ponad 1000 km. Drugą składową jest część merytoryczna – konferencje. Trzecim elementem są liczne konkursy dla szerokiej publiczności i atrakcyjne nagrody. Przy promocji LPG pomagają również zagraniczni goście. Do Polski przyjechali przedstawicieli takich narodowości, jak: Rosja, Niemcy, Czechy, Łotwa, Włochy, Luksemburg, czy nawet Australia.
Włodzimierz Ostaszewski, prezes PETROexpress.
- Myślą przewodnią wszystkich konferencji przeprowadzonych w ramach projektu E-GIFT jest to, że za montażem LPG do samochodu przemawia ekologia i ekonomia – podkreślał Włodzimierz Ostaszewski. - Ekologia – wiadomo – mniej emitowanych zanieczyszczeń do atmosfery. Ekonomia, ponieważ dostępność tego paliwa w Polsce jest bezproblemowa, ceny są najstabilniejsze ze wszystkich ogólnodostępnych paliw na naszych stacjach, a rachunek ekonomiczny mówi sam za siebie.
Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, zwrócił uwagę na problem bezpieczeństwa stosowania i użytkowania autogazu. Podkreślił, że warto o tym rozmawiać, bo niewiele się o tym mówi, a jest to kwestia bardzo ważna dla użytkowników i producentów instalacji gazowych.
Następnie kilka słów powiedział Maciej Kaliski, dyrektor Departamentu Ropy i Gazu Ministerstwa Gospodarki, który przybył na warszawską część E-GIFT, by wysłuchać prelekcji dotyczących, tak ważnego przecież w naszym kraju, paliwa.
Nawet tak egzotyczne pojazdy zasilane są autogazem.
- Korzystając z okazji powiem co aktualnie dzieje się w Ministerstwie Gospodarki, w sprawach związanych z sektorem paliwowym – mówił prof. Kaliski. - Rozpoczęliśmy prace nad ustawą o zapasach paliw, która bardzo znacznie odciążyć ma przedsiębiorców. Jednym słowem, zwolnienie z dotychczasowych obowiązków trzymania zapasów będzie ogromną ulgą dla firm. Jednocześnie chciałbym uspokoić – przerw w dostawach gazu nie będzie. Wręcz przeciwnie – dostawy zostaną zwiększone.
Ekologia w odniesieniu do branży paliwowej
Sprawą, na której skupił się Andrzej Kassenberg, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju, były aspekty ekologiczne związane z paliwami i nie tylko. Zwrócił on uwagę na aspekt ograniczania efektu cieplarnianego poprzez Alternatywną Politykę Energetyczną. LPG wyróżnia się na tle tradycyjnych paliw dużo mniejszą szkodliwością dla ekosystemu.
Paweł Szadkowski, ekspert w dziedzinie LPG, właściciel zakładu montażowego instalacji gazowych.
- Bardzo ważnym tematem jest konkurencyjność na rynku paliwowym. Potrzebna jest jak największa i jak najbardziej zróżnicowana paleta paliw do wyboru. Dzięki temu użytkownicy będą mogli sami decydować o jakości kupowanego paliwa, a co za tym idzie, będą mogli wybierać rozwiązania ekologiczne – apeluje Kassenberg. Liczne wykresy i statystyki oraz prognozy, jakie pokazał nam prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju, ukazały niezbyt świetlaną przyszłość ekologiczną naszej planety, przy założeniu, że jej eksploatacja pozostanie na niezmienionym poziomie. Jednak wizualizacja możliwych zmian dzięki ograniczeniu choćby zużycia paliw kopalnych, daje nadzieję na przyszłość.
Jacek Płocharz, prezes EPROCO.
Ciągły rozwój, nowe technologie
AEGPL to największa organizacja zrzeszająca europejską branżę autogazu. Reprezentujący tę organizację dyrektor ds. rozwoju, Arnaud Duvielguerbingny, mówił o nowych technologiach w branży LPG. Po raz kolejny zwrócono uwagę na przyjazność autogazu dla środowiska i portfela użytkownika takiej instalacji, oraz na ogólnodostępność tego paliwa i wszelkiej potrzebnej do bezproblemowej eksploatacji, infrastruktury.
- Rynek LPG będzie wzrastał. Najważniejsza dla takich prognoz jest stabilność cen propanu i butanu – składników popularnego autogazu. Przewiduje się 15-procentowy wzrost udziału LPG na rynku paliw w Polsce, do 2020 roku – mówi przedstawiciel AEGPL. Oprócz walorów cenowych i dobrych prognoz z nimi związanych, nie możemy zapominać o tym, że LPG jest nie tylko łatwo przechowywać i przewozić. Nasz rynek posiada już pełną infrastrukturę i świadomość obecności produktu na rynku.
Maciej Kaliski, dyrektor Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Gospodarki.
- Technologia produkcji i dystrybucji LPG cały czas się rozwija. Na świecie wyróżnia się wiele ciekawych projektów. Jednym z nich jest, potocznie mówiąc, tzw. diesel na gaz, czyli pomysł na przerabianie silników wysokoprężnych na jednostki przystosowane do zasilania gazem – informuje A. Duvielguerbingny.
To się po prostu opłaca
Ekspert w dziedzinie autogazu, autor licznych publikacji – Paweł Szadkowski – pokazywał i tłumaczył publiczności, że proces spalania LPG jest bardzo prosty, co ma negatywny dla tego paliwa wpływ na wyniki jakości spalin. Normy europejskie, takie jak “EURO”, nie są według Szadkowskiego idealnym odwzorowaniem rzeczywistych korzyści ekologicznych jakie daje LPG.
Arnaud Duvielguerbingny, dyrektor ds. rozwoju AEGPL.
- Normy europejskie badają najprostsze czynniki, najłatwiejsze do określenia, najszybsze w pomiarze i najtańsze w analizie. To źle. Głębsze zbadanie daje niewspółmiernie lepsze wyniki autogazowi, w porównaniu z innymi paliwami – wyjaśnia Paweł Szadkowski. Na bazie wykresów ukazujących parametr “delta fuel”, dowiedzieliśmy się jak porównywać opłacalność stosowania poszczególnych paliw dla danego pojazdu. W tym przypadku analizowaliśmy samochód mały (Fiat Panda) i samochód klasy średniej (Peugeot 407). Dzięki relacji cen autogazu, do cen paliw tradycyjnych, bezapelacyjnie uzasadnione ekonomicznie staje się postępowanie ekologiczne, co nie zawsze idzie w parze.
- Im większy przebieg, tym większą oszczędność daje montaż instalacji gazowej. Przeciętna instalacja gazowa kosztuje 2900 zł. Przy założeniu, że nasze auto spala 8 litrów paliwa na 100 km, już przebieg rzędu 20 000 km, daje możliwość spłacenia kosztów instalacji autogazu, z samych oszczędności na paliwie – zachęca P. Szadkowski.
Andrzej Olechowski, dyrektor POGP.
LPG idealne dla firm
Jacek Płocharz, prezes EPROCO, przekonywał, że montaż instalacji LPG jest idealnym rozwiązaniem dla flot samochodowych i wszelkiego rodzaju przedsiębiorstw. Pomaga to w wypracowaniu ograniczenia kosztów bieżących, przez co staje się po prostu korzystne dla firmy. Na wykresach pokazanych przez prezesa Płocharza widać było jak mocno wzrasta opłacalność montażu instalacji gazowej do aut z silnikiem benzynowym.
- W ciągu ostatnich dziesięciu lat współczynnik opłacalności montażu instalacji autogazu, oparty na relacji cen poszczególnych paliw, wzrósł aż dwukrotnie – informuje Jacek Płocharz.
Specjalny samochód rajdowy - również napędzany LPG.
Nie tylko do samochodu
Adam Majerczyk, rzeczoznawca motoryzacyjny, autor książki o instalacjach gazowych, zwrócił uwagę na możliwość wykorzystania LPG nie tylko jako paliwa samochodowego, ale również jako paliwa grzewczego czy przemysłowego. Okazuje się, że możliwości takie stwarza przede wszystkim bezpieczeństwo stosowania LPG i prostota jego użytkowania.
- LPG może być i powoli zaczyna być, wykorzystywane nie tylko jako paliwo typowo motoryzacyjne. Gazem tym można choćby podgrzewać jedzenie, ogrzewać pomieszczenia, czy wykorzystywać z powodzeniem w przemyśle chemicznym, hutniczym i elektrycznym – przekonuje Adam Majerczyk.
Andrzej Kassenberg, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju.
Daje to szerokie perspektywy stosowania LPG i ciekawe wizje na przyszłość. Zachęca też do inwestowania w tę właśnie dziedzinę oraz do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań.
(aro)
E-GIFT rozszyfrować należy jako European Gas Independent Fuel Tour. Jest to projekt mający na celu promowanie LPG jako paliwa ekologicznego i jednocześnie ekonomicznego. Pomysłodawcą projektu i jego organizatorem jest redakcja “Jazdy za grosze...” - kwartalnika poświęconego tematyce autogazu. E-GIFT oferował szeroką paletę ciekawych rozwiązań, promujących LPG. Oprócz tzw. Zielonego Konwoju, który przemierzał całą Polskę, projekt zawierał też szereg otwartych konferencji. Można było wysłuchać prelekcji znaczących w świecie ekologii i paliw osób. Całość rozpoczęła się 14 września br. w Gdańsku i Poznaniu, by następnego dnia przenieść się do Wrocławia i Katowic. Ostatecznie, 16 września, przedsięwzięcie zawitało w Warszawie, gdzie, po konferencji i pokazie aut wchodzących w skład “Zielonego Konwoju”, imprezę hucznie zakończył wieczorny bankiet.
Adam Majerczyk, autor książki o instalacjach LPG, rzeczoznawca motoryzacyjny.
- Program, który zaproponowaliśmy słuchaczom podczas cyklu 5 konferencji “LPG – czyste powietrze i oszczędność 60 miliardów euro” w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie dotyczył wielu aspektów wynikających z różnorodnego zastosowania LPG – podsumowuje Anna Ramska, redaktor naczelny “Jazdy za grosze...”. – Program został podzielony na cztery bloki tematyczne: ekonomia, ekologia, nowe technologie i atlas drogowy autogazu, podczas których prelegenci przedstawiali istotne zagadnienia dotyczące zastosowania LPG jako wyjątkowego nośnika energii.
Warszawski dzień E-GIFT rozpoczął słowami wstępu i zwróceniem uwagi na istotę LPG na polskim rynku paliw Włodzimierz Ostaszewski, prezes Centrum Analiz i Prognoz PETROexpress. Podkreślił on, że E-GIFT to trzy akcje. Pierwszą z nich jest “Zielony konwój”, podążający przez ponad 1000 km. Drugą składową jest część merytoryczna – konferencje. Trzecim elementem są liczne konkursy dla szerokiej publiczności i atrakcyjne nagrody. Przy promocji LPG pomagają również zagraniczni goście. Do Polski przyjechali przedstawicieli takich narodowości, jak: Rosja, Niemcy, Czechy, Łotwa, Włochy, Luksemburg, czy nawet Australia.
Włodzimierz Ostaszewski, prezes PETROexpress.
- Myślą przewodnią wszystkich konferencji przeprowadzonych w ramach projektu E-GIFT jest to, że za montażem LPG do samochodu przemawia ekologia i ekonomia – podkreślał Włodzimierz Ostaszewski. - Ekologia – wiadomo – mniej emitowanych zanieczyszczeń do atmosfery. Ekonomia, ponieważ dostępność tego paliwa w Polsce jest bezproblemowa, ceny są najstabilniejsze ze wszystkich ogólnodostępnych paliw na naszych stacjach, a rachunek ekonomiczny mówi sam za siebie.
Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, zwrócił uwagę na problem bezpieczeństwa stosowania i użytkowania autogazu. Podkreślił, że warto o tym rozmawiać, bo niewiele się o tym mówi, a jest to kwestia bardzo ważna dla użytkowników i producentów instalacji gazowych.
Następnie kilka słów powiedział Maciej Kaliski, dyrektor Departamentu Ropy i Gazu Ministerstwa Gospodarki, który przybył na warszawską część E-GIFT, by wysłuchać prelekcji dotyczących, tak ważnego przecież w naszym kraju, paliwa.
Nawet tak egzotyczne pojazdy zasilane są autogazem.
- Korzystając z okazji powiem co aktualnie dzieje się w Ministerstwie Gospodarki, w sprawach związanych z sektorem paliwowym – mówił prof. Kaliski. - Rozpoczęliśmy prace nad ustawą o zapasach paliw, która bardzo znacznie odciążyć ma przedsiębiorców. Jednym słowem, zwolnienie z dotychczasowych obowiązków trzymania zapasów będzie ogromną ulgą dla firm. Jednocześnie chciałbym uspokoić – przerw w dostawach gazu nie będzie. Wręcz przeciwnie – dostawy zostaną zwiększone.
Ekologia w odniesieniu do branży paliwowej
Sprawą, na której skupił się Andrzej Kassenberg, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju, były aspekty ekologiczne związane z paliwami i nie tylko. Zwrócił on uwagę na aspekt ograniczania efektu cieplarnianego poprzez Alternatywną Politykę Energetyczną. LPG wyróżnia się na tle tradycyjnych paliw dużo mniejszą szkodliwością dla ekosystemu.
Paweł Szadkowski, ekspert w dziedzinie LPG, właściciel zakładu montażowego instalacji gazowych.
- Bardzo ważnym tematem jest konkurencyjność na rynku paliwowym. Potrzebna jest jak największa i jak najbardziej zróżnicowana paleta paliw do wyboru. Dzięki temu użytkownicy będą mogli sami decydować o jakości kupowanego paliwa, a co za tym idzie, będą mogli wybierać rozwiązania ekologiczne – apeluje Kassenberg. Liczne wykresy i statystyki oraz prognozy, jakie pokazał nam prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju, ukazały niezbyt świetlaną przyszłość ekologiczną naszej planety, przy założeniu, że jej eksploatacja pozostanie na niezmienionym poziomie. Jednak wizualizacja możliwych zmian dzięki ograniczeniu choćby zużycia paliw kopalnych, daje nadzieję na przyszłość.
Jacek Płocharz, prezes EPROCO.
Ciągły rozwój, nowe technologie
AEGPL to największa organizacja zrzeszająca europejską branżę autogazu. Reprezentujący tę organizację dyrektor ds. rozwoju, Arnaud Duvielguerbingny, mówił o nowych technologiach w branży LPG. Po raz kolejny zwrócono uwagę na przyjazność autogazu dla środowiska i portfela użytkownika takiej instalacji, oraz na ogólnodostępność tego paliwa i wszelkiej potrzebnej do bezproblemowej eksploatacji, infrastruktury.
- Rynek LPG będzie wzrastał. Najważniejsza dla takich prognoz jest stabilność cen propanu i butanu – składników popularnego autogazu. Przewiduje się 15-procentowy wzrost udziału LPG na rynku paliw w Polsce, do 2020 roku – mówi przedstawiciel AEGPL. Oprócz walorów cenowych i dobrych prognoz z nimi związanych, nie możemy zapominać o tym, że LPG jest nie tylko łatwo przechowywać i przewozić. Nasz rynek posiada już pełną infrastrukturę i świadomość obecności produktu na rynku.
Maciej Kaliski, dyrektor Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Gospodarki.
- Technologia produkcji i dystrybucji LPG cały czas się rozwija. Na świecie wyróżnia się wiele ciekawych projektów. Jednym z nich jest, potocznie mówiąc, tzw. diesel na gaz, czyli pomysł na przerabianie silników wysokoprężnych na jednostki przystosowane do zasilania gazem – informuje A. Duvielguerbingny.
To się po prostu opłaca
Ekspert w dziedzinie autogazu, autor licznych publikacji – Paweł Szadkowski – pokazywał i tłumaczył publiczności, że proces spalania LPG jest bardzo prosty, co ma negatywny dla tego paliwa wpływ na wyniki jakości spalin. Normy europejskie, takie jak “EURO”, nie są według Szadkowskiego idealnym odwzorowaniem rzeczywistych korzyści ekologicznych jakie daje LPG.
Arnaud Duvielguerbingny, dyrektor ds. rozwoju AEGPL.
- Normy europejskie badają najprostsze czynniki, najłatwiejsze do określenia, najszybsze w pomiarze i najtańsze w analizie. To źle. Głębsze zbadanie daje niewspółmiernie lepsze wyniki autogazowi, w porównaniu z innymi paliwami – wyjaśnia Paweł Szadkowski. Na bazie wykresów ukazujących parametr “delta fuel”, dowiedzieliśmy się jak porównywać opłacalność stosowania poszczególnych paliw dla danego pojazdu. W tym przypadku analizowaliśmy samochód mały (Fiat Panda) i samochód klasy średniej (Peugeot 407). Dzięki relacji cen autogazu, do cen paliw tradycyjnych, bezapelacyjnie uzasadnione ekonomicznie staje się postępowanie ekologiczne, co nie zawsze idzie w parze.
- Im większy przebieg, tym większą oszczędność daje montaż instalacji gazowej. Przeciętna instalacja gazowa kosztuje 2900 zł. Przy założeniu, że nasze auto spala 8 litrów paliwa na 100 km, już przebieg rzędu 20 000 km, daje możliwość spłacenia kosztów instalacji autogazu, z samych oszczędności na paliwie – zachęca P. Szadkowski.
Andrzej Olechowski, dyrektor POGP.
LPG idealne dla firm
Jacek Płocharz, prezes EPROCO, przekonywał, że montaż instalacji LPG jest idealnym rozwiązaniem dla flot samochodowych i wszelkiego rodzaju przedsiębiorstw. Pomaga to w wypracowaniu ograniczenia kosztów bieżących, przez co staje się po prostu korzystne dla firmy. Na wykresach pokazanych przez prezesa Płocharza widać było jak mocno wzrasta opłacalność montażu instalacji gazowej do aut z silnikiem benzynowym.
- W ciągu ostatnich dziesięciu lat współczynnik opłacalności montażu instalacji autogazu, oparty na relacji cen poszczególnych paliw, wzrósł aż dwukrotnie – informuje Jacek Płocharz.
Specjalny samochód rajdowy - również napędzany LPG.
Nie tylko do samochodu
Adam Majerczyk, rzeczoznawca motoryzacyjny, autor książki o instalacjach gazowych, zwrócił uwagę na możliwość wykorzystania LPG nie tylko jako paliwa samochodowego, ale również jako paliwa grzewczego czy przemysłowego. Okazuje się, że możliwości takie stwarza przede wszystkim bezpieczeństwo stosowania LPG i prostota jego użytkowania.
- LPG może być i powoli zaczyna być, wykorzystywane nie tylko jako paliwo typowo motoryzacyjne. Gazem tym można choćby podgrzewać jedzenie, ogrzewać pomieszczenia, czy wykorzystywać z powodzeniem w przemyśle chemicznym, hutniczym i elektrycznym – przekonuje Adam Majerczyk.
Andrzej Kassenberg, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju.
Daje to szerokie perspektywy stosowania LPG i ciekawe wizje na przyszłość. Zachęca też do inwestowania w tę właśnie dziedzinę oraz do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań.
(aro)
Komentarze (0)