Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

E-gift – część merytoryczna

W dniach 14-16 września przez 5 polskich miast przejechał Zielony Konwój LPG, który był jedną z atrakcji E-gift (European Gas Independent Fuel Tour). Oprócz pokazu samochodów zasilanych płynną mieszaniną propanu i butanu, w ramach projektu przeprowadzono cykl konferencji, mających na celu zaznajomienie uczestników z zastosowaniem LPG jako paliwa nie tylko w transporcie. Impreza gościła w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie.

Konferencje były okazją do zaprezentowania rynku LPG, obecnej polityki energetycznej i związanych z nią zagrożeń oraz rozwiązań technicznych dotyczących zasilania gazowego w pojazdach. Właśnie tematy ogólne były bardzo interesujące, ponieważ nie mamy świadomości, jakie ilości energii można w bardzo prosty sposób zaoszczędzić. Referat dotyczący szeroko rozumianej polityki energetycznej wygłosił Andrzej Kassenberg z Instytutu na rzecz Ekorozwoju. Według niego, obecnie tempo życia i konsumpcji powoduje, że coraz większy areał pól uprawnych jest potrzebny do zaspokojenia potrzeb życiowych pojedynczego człowieka. Taki styl życia może spowodować, że już w 2050 r. do “wyżywienia” całej populacji ludzkiej niezbędna stanie się druga kula ziemska. Aby temu zapobiec, konieczne jest wprowadzenie nowych zasad funkcjonowania gospodarki oraz kształtowanie odpowiednich nawyków w społeczeństwie. Nasza gospodarka jest oparta na węglu kamiennym, który spalany w przestarzałych technologicznie elektrowniach i ciepłowniach powoduje emisję 950 kg CO2 na każdą 1 MWh wytworzonej energii elektrycznej przy możliwościach obniżenia tej emisji do 700 kg/MWh, a nawet 475 kg/MWh. Tak samo duży potencjał tkwi w gospodarstwach domowych. Gdyby zamienić wszystkie pralki na energooszczędne, tylko w ciągu jednego roku można by oszczędzić 480 GWh energii oraz zyskać do 170 mln zł i 0,5 mln t emisji CO2. Podobny efekt można uzyskać, wymieniając wszystkie chłodziarki i zamrażarki na urządzenia najnowszej klasy. Oszczędności energii ocenia się na 2252 GWh, czyli 800 mln zł przy ograniczeniu emisji CO2 o 2,7 mln ton. Podobnie w przypadku wymiany części oświetlenia na energooszczędne (1000 GWh oszczędności energii, wartej 355 mln zł i o prawie 2,2 mln ton niższa emisja CO2). Wyłączanie urządzeń RTV przyciskiem “power”, a nie “stand by” to oszczędność 2,3 mln MWh, wartych 831 mln zł przy ograniczeniu emisji CO2 o 2,7 mln ton. Jak widać, wpływ na zużycie energii, a tym samym emisję CO2 mamy wszyscy.



Arnaud Duvielguerbigny, dyrektor ds. rozwoju promocji autogazu w AEGPL -Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego podczas konferencji w Warszawie.

Jednym z ciekawszych wystąpień dotyczących bezpośrednio LPG był referat Arnauda Duvielguerbigny, dyrektora ds. rozwoju promocji autogazu w AEGPL-Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego, który przedstawiał sytuację gazu płynnego na rynku europejskim. Paliwo to jest najpopularniejszym, alternatywnym nośnikiem energii w Europie. Sprzedaż autogazu w 2007 r. wyniosła na naszym kontynencie 6,6, mln t, co stanowi 1/3 globalnego zużycia. Taka ilość paliwa jest sprzedawana za pośrednictwem 33 000 stacji tankowania i służy do napędu 7 mln pojazdów zasilanych LPG, które stanowią 2,7 proc. ogólnej liczby samochodów. Należy przypomnieć, że Polska i Turcja stanowią większą część europejskiego rynku LPG. W obu krajach porusza po 2 mln pojazdów zasilanych LPG. Również sieć stacji w Polsce i Turcji jest bardzo rozwinięta (po 7000 tego typu obiektów). Rynek pojazdów osobowych w Europie, pomimo kryzysu ekonomicznego, cały czas się rozwija. Prognozy mówią o liczbie 310 mln pojazdów w 2020 r. Ocenia się, że w tym czasie udział samochodów zasilanych LPG wzrośnie do 10,5 proc. Wskaźnik ten ma osiągnąć jeszcze wyższy poziom we flotach - 13 proc. Będzie to możliwe po podjęciu szeregu działań mających na celu popularyzację LPG jako paliwa do samochodów oraz uświadomienie użytkownikom, że oprócz korzyści ekonomicznych zastosowanie autogazu na szerszą skalę może przyczynić się do pozytywnych zmian w środowisku naturalnym. Ponadto, należy zapewnić odpowiednie dla potrzeb poszczególnych rynków ilości LPG, zgodne z popytem. Będzie to możliwe przez rozwój sieci stacji tankowania oraz wprowadzeniu standaryzacji ich obsługi (np. samoobsługa). Należy również podejmować współpracę z producentami samochodów w celu zwiększenia zainteresowania tym paliwem w kontekście opracowywania nowych napędów. Bardzo pomocne byłyby również różnego rodzaju zachęty podatkowo-fiskalne.
Zwrócono również uwagę na działania związane ze zwiększeniem komunikacji z potencjalnymi użytkownikami, m.in. przez działania medialne i lobbingowe (konferencje prasowe, publikacje, również, a może przede wszystkim w mediach elektronicznych).

Obserwowane zmiany cen paliw prowadzą do zmian w zachowaniu użytkowników, co objawia się zmniejszeniem średnich przebiegów, wzrostem zainteresowania samochodami o mniejszym zużyciu paliwa, jak również tańszymi paliwami, do których należy LPG. Takie zachowanie klientów może mieć również pozytywny wpływ na środowisko, ponieważ LPG jest czystym paliwem o niskiej zawartości węgla, a tym samym zmniejszonej emisji jego związków: tlenku i dwutlenku węgla.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony