Podczas Equip Auto 2011 mieliśmy niemały wysyp produktów, które albo zadebiutowały właśnie w Paryżu, albo krótko przed imprezą. Wśród nich nie zabrakło tych, które mają odpowiadać potrzebie wzmożonej kontroli bezpieczeństwa. Paryskie targi odbywały się bowiem w oczekiwaniu na podpis ministra pod projektem objęcia obowiązkowymi badaniami technicznymi jednośladów – i to tych o pojemności mniejszej niż 50 cm3. Tak! Francuzi mają dość podrasowanych skuterów, które rzadko kiedy deklarują się prędkością ograniczoną do 45 km/h. Nowy zapis o obowiązkowej kontroli na ścieżce diagnostycznej dla „najmniejszych” jednośladów zapowiadano wtedy od 1 stycznia 2012 roku.
- Wspomniane przepisy pozostają nadal projektem; nasz minister zwleka z podpisaniem stosownych rozporządzeń – informuje nas Arnaud Gauthier, dziennikarz poczytnego magazynu motoryzacyjnego we Francji Après-Vente Automobile. W Paryżu nie dziwił nikogo prawdziwy wysyp osprzętu diagnostyczno-warsztatowego. W czołówce innowacyjnych rozwiązań prasa francuska wskazywała na gamę nożycowych podnośników firmy CAPELEC. Podnośnik CAP9300 powstał z myślą o serwisie lekkich jednośladów; model CAP9600 to w pełni rozbudowane stanowisko diagnostyczne (jest i hamownia). Objęcie profesjonalną diagnostyką jakichkolwiek jednośladów to dla naszego rynku prawdziwa egzotyka, skoro polskie stacje diagnostyczne nie mają warunków ku temu, żeby zbadać motocykl w takim zakresie, jak wymaga tego prawo. Bo kto posiada hamownię dla motocykli, aby sprawdzić siłę hamulców? Najczęściej sprawa sprowadza się do badania numerów ramy, świateł itp. Nowością firmy CAPELEC było też urządzenie do pomiaru poprawności ustawienia reflektorów (CAP2500). We współpracy z firmą SYNOX powstało zaś oprogramowanie wykorzystujące dane GPRS do zarządzania flotą pojazdów.
„Smart-warsztat”
Z kolei firma DAT FRANCE demonstrowała zalety oprogramowania DAT-Europa-Code®, w którym zebrano procedury naprawcze i informacje o wszystkich referencjach części do europejskich pojazdów. Z myślą o ekspertach motoryzacyjnych i rzeczoznawcach powstało zaś oprogramowanie SilverDAT® II. W dziedzinie szacowania kosztów aż dwa nowe rozwiązania anonsowała firma ETAI. O systemie Pegasus wspominaliśmy w poprzednim wydaniu „NW”. W Paryżu swój debiut miał także system Freedom. Ten powstał z myślą o rosnącej rzeszy posiadaczy tzw. smartphonów (iPhone, iPad). Mechanik XXI wieku będzie mógł teraz przesyłać swą ofertę naprawy klientom wraz z rzetelnym załącznikiem wyceny kosztów pracy (wg stawek rbg) i cen części, bo też aplikacja daje możliwość dołączania dokumentacji zdjęciowej, np. zaproponowanego zamiennika. Podobnie nowoczesne technologie z myślą o profesjonalnym doborze wycieraczek anonsowała firma VALEO. Mowa o aplikacji (Valeo Silencio catalogue®). Jako usługę dodatkową firma Valeo Service przedstawiła nowoczesny system kodów QR umieszczonych na opakowaniu produktu lub w katalogu, które poprzez skanowanie smartphonem umożliwiają końcowym użytkownikom dostęp do filmów wideo. Dzięki filmom konsument będzie mógł zobaczyć instrukcję montażu i uzyskać informację na temat produktu lub wziąć udział w wirtualnej wycieczce po laboratorium testowym Valeo.
Globalne kontrakty
W Paryżu anonsowano koncentrację TMD Friction. Nisshinbo Holdings stoi odtąd na czele grupy kapitałowej działającej m.in. na rynku urządzeń hamulcowych i zakupiło 100% akcji TMD Friction. Z kolei Firma SPX Corporation (a dokładniej spółka SPX Service Solutions) została wybrana przez Daimlera preferowanym dostawcą infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w Europie i to właśnie ten news mocno akcentowano na stoisku firmy. SPX będzie odpowiedzialna za proces doboru, zakupu i instalację terminali ładowania zarówno u klientów, którzy zdecydują się na zakup samochodów Mercedes-Benz, jak i u dealerów.
- SPX ma zaszczyt wspierać rozwój inteligentnych napędów elektrycznych teraz także dla firmy Mercedes-Benz – powiedział Tanvir Arfi, prezes SPX Service Solutions. - Jesteśmy przekonani, że połączenie wiedzy i doświadczenia dostawcy usług instalacji ładowania EV w Stanach Zjednoczonych czyni nas idealnym partnerem, aby służyć teraz koncernowi w Europie. Przypomnijmy tylko, że za Oceanem na usługi SPX Corporation zdecydował się m.in. Chevrolet. Skoro mowa o największych kontraktach, to nie sposób nie wspomnieć o inicjatywie SOGEFI. W Paryżu anonsowano najpoważniejszy chyba w historii firmy kontrakt. Należąca do holdingu CIR firma Sogefi podpisała umowę przejęcia francuskiej grupy Mark IV Systemes Moteurs, będącej dotychczas częścią amerykańskiego koncernu Mark IV. Mark IV Systemes Moteurs zatrudnia prawie 1200 pracowników i jest jednym z największych na świecie producentów systemów dolotowych powietrza i chłodzenia silnika. Firma Mark IV Systemes Moteurs dysponuje siedmioma fabrykami. Trzy z nich działają we Francji, a pozostałe w Kanadzie, Meksyku, Rumunii i w Indiach. Kolejny zakład powstaje obecnie w Chinach. Sogefi zapłaci za przedsiębiorstwo około 150 milionów euro. Podczas konferencji prasowej akcentowano też mocniejszy awans produktów SOGEFI na rynku aftermakret.
Nauka zawodu i bezpieczeństwo
O BREMBO BRAKE SYSTEM ACADEMY wspomnieliśmy w jednym z zeszłorocznych wydań „NW”. Certyfikacja warsztatów i nowy, bo interaktywny system szkoleń wsparty animacjami w 3D to główne założenia aplikacji wykorzystujące współczesne osiągnięcia informatyczne (więcej na: www. bremboacademy.com). Związane z targami nowości Delphi to wprowadzenie na rynek nowych filtrów cząstek stałych dla silników Diesla, pierwsza na rynku oferta części do układów hamulcowych i termicznych. Inicjatywy Delphi mają na celu poszerzenie oferty dla układu hamulcowego i koncentrują się na najnowszych modelach samochodów i obejmują 260 nowych numerów części dostępnych aktualnie w sprzedaży; w wielu przypadkach Delphi była pierwszą firmą wprowadzającą te komponenty na niezależny rynek części zamiennych. Wysiłek inżynierów doceniono zaś, nominując do nagrody Innovation Awards dwa produkty Delphi: analizator jakości paliwa i samochodowy generator dźwięku (VSG).
- Targi Equip Auto to idealne forum, na którym można przedstawić nowe produkty i usługi, które wprowadzamy na rynek europejski – stwierdziła Lúcia Veiga Moretti, prezes działu Delphi Product & Service Solutions. - Począwszy od przeprowadzanych na żywo prezentacji w naszym Delphi Service Center, do innowacyjnych produktów oferowanych przez Delphi, jako pierwszą wprowadzającą te komponenty na rynek części zamiennych i systemów diagnostyki, aż do naszej globalnej współpracy z serią rajdów WRC. Trudno nie zauważyć, że to właśnie w Paryżu mieliśmy najwięcej innowacyjnych rozwiązań dedykowano serwisowi i naprawom układu hamulcowego. Na stoisku TMD Friction podczas konferencji prasowej anonsowano nową generację klocków hamulcowych – zaprojektowano je do ekstremalnych prób (kompozytowy materiał okładzin wytrzymuje temperaturę 1070°C). Te zyskały już popularność wśród mechaników bolidów NASCAR czy Porsche Cup.
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i arch. producentów
Komentarze (0)