Wydarzenia

ponad rok temu  28.11.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Wyposażenia Warsztatów (EGEA), pod koniec kwietnia komisje IMCO (Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów) i ITRE (Komitet ds. Przemysłu i Badań Naukowych) Parlamentu Europejskiego głosowały nad pakietem zdatności pojazdów do ruchu.

Rezultaty głosowań oceniane są bardzo pozytywnie. Przyjęta została m.in. kompromisowa poprawka CA1 dotycząca dostępu do danych technicznych dla okresowej kontroli pojazdów, w rezultacie której producenci urządzeń diagnostycznych i niezależni operatorzy świadczący usługi serwisowe i naprawę pojazdów będą uprawnieni do posiadania dostępu do tych specyficznych informacji. Poprawka CA2, dotycząca certyfikatu o wyniku badania technicznego pojazdu w formie elektronicznej, również została przyjęta. Jej rezultatem będzie to, że Stacje Kontroli Pojazdów oraz odpowiednie organy będą wydawały zaświadczenia o zdatności pojazdów do ruchu także w wersji elektronicznej. Przegłosowana została również poprawka dotycząca Elektronicznej Platformy Informacyjnej o Pojazdach Samochodowych. Dostęp do zawartych w niej informacji uzyskają producenci sprzętu kontrolno-pomiarowego oraz niezależni operatorzy.

Komisja IMCO przyjęła ponadto poprawki dotyczące:
- kontroli nowoczesnych, dynamicznych systemów świateł drogowych;
- badania systemów zawieszeń pojazdów (jedna uniwersalna metoda pozwoli na skuteczne testowanie zawieszenia we wszystkich państwach członkowskich UE);
- kontroli cząstek stałych i NOx emitowanych przez silniki Diesla, a ściślej – jej ukompleksowienia (ponieważ OBD uznawany jest za test nie do końca wiarygodny, jego rezultaty powinny być dodatkowo weryfikowane przez badanie spalin przy wylocie rury wydechowej).

Korzystne dla EGEA okazały się również wyniki głosowań komisji ITRE. Przyjęte zostały poprawki:
- w sprawie elektronicznego certyfikatu zdatności pojazdu do ruchu, która przewiduje, że ww. świadectwo udostępniane powinno być zainteresowanym stronom w wersji elektronicznej;
- dotyczące dostępu do danych technicznych przy badaniach technicznych, które to zmiany dają prawo dostępu do takich informacji producentom sprzętu kontrolno-pomiarowego oraz stronom zainteresowanym;
- dotyczące dostępu producentów urządzeń kontrolnych i innych zainteresowanych stron do elektronicznej platformy informacyjnej o pojazdach.

Innymi słowy, obydwie komisje uwzględniły główne obawy EGEA dotyczące pakietu badania zdatności pojazdów do ruchu. Wyniki głosowań zostaną teraz przedstawione Komisji Transportu (TRAN), która w miarę możliwości uwzględni je na liście poprawek, w sprawie których komisja głosować będzie 30 maja br.
 

 

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony