Polska Organizacja Gazu Płynnego podała w swoim raporcie, że po naszych drogach „jeździ” już ponad 2,6 mln samochodów zasilanych LPG. Uściślijmy: tyle jest zarejestrowanych, a faktycznie jeżdżą nie wszystkie.
Każdy użytkownik takiego auta dobrze wie, jak ważne dla sprawnego i niezawodnego funkcjonowania instalacji gazowej są przewody zapłonowe. Ich dobór nie może więc być przypadkowy, bo i wymogi są tutaj wyższe niż w wypadku pojazdów zasilanych benzyną.
Ceny instalacji gazowej z montażem zależą przede wszystkim od typu silnika, a głównie od liczby jego cylindrów. Jeśli chodzi o najpopularniejsze silniki 4-cylindrowe, oferty montażu instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu zaczynają się od 1800 zł. Jednak lepszy zestaw z dobrej klasy wtryskiwaczami i zaawansowanym sterownikiem kosztuje o wiele więcej, bo ok. 3000 zł.
Gaz LPG to nie tylko niższe koszty eksploatacji pojazdu, lecz również znacznie mniej zanieczyszczeń powietrza niż przy spalaniu benzyny lub oleju napędowego. Dlatego w większych aglomeracjach francuskich i austriackich autobusy miejskie są zasilane gazem, a w Wielkiej Brytanii posiadacze aut z gazowym napędem płacą niższy podatek drogowy. Miejmy nadzieję, że również w Polsce wprowadzone zostaną przepisy bardziej przyjazne dla tzw. ekologicznych pojazdów. Rzeczywiste korzyści dla środowiska zależą jednak od tego, czy gaz w silnikach spalany jest dokładnie, o czym m.in decydują przewody zapłonowe.
W porównaniu z benzyną gaz LPG wytwarza w komorze spalania silnika średnią temperaturę wyższą o 150-200°C, a jego zapłon jest trudniejszy, ponieważ mieszanka gazowo-powietrzna ma wyższą o około 30% oporność elektryczną od mieszanki benzynowo-powietrznej. Dlatego wyższe musi być też napięcie potrzebne do przeskoku iskry między elektrodami świecy. Przy zastosowaniu w obu wypadkach tego samego układu zapłonowego warunek powyższy może być spełniony dzięki przewodom powodującym stosunkowo nieznaczne spadki napięcia w obwodzie wtórnym cewki zapłonowej. Trzeba to mieć na uwadze przy wyposażaniu pojazdu w instalację gazową. Najodpowiedniejsze do tego celu są przewody ferromagnetyczne, tzw. wire wound, gdyż ich konstrukcja nie powoduje znacznych strat napięcia, czyli energii iskry zapłonowej. Ich dodatkowe zalety ekologiczne to bardzo ograniczona emisja zakłóceń elektromagnetycznych oraz większa trwałość w porównaniu z innymi rodzajami kabli wysokiego napięcia, co przekłada się na mniejszą ilość powstających odpadów.
Dotyczy to jednak przewodów rzeczywiście ferromagnetycznych, czyli zawierających 94-96% ferrytu. Pozostałe używające tej nazwy to po prostu podróbki. Firma GG Profits jest producentem oryginalnych ferromagnetycznych przewodów zapłonowych Sentech, dzięki którym od początku swej działalności prowadzi politykę proekologiczną, promując paliwo LPG.
Komentarze (0)