Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Eksperci SDCM
w grupie działającej przy Komisji Europejskiej. Branża motoryzacyjna zmienia się w szybkim tempie, a przepisy prawne regulujące działalność podmiotów tego sektora muszą być dostosowane do nowych wymagań i realiów. Tylko w ten sposób zagwarantowana zostanie możliwość dalszego rozwoju tego segmentu rynku i działających na nim firm, a kierowcy będą mieli dostęp zarówno do tańszych części, jak i tańszych usług serwisowych, oferowanych przez niezależne warsztaty.

Pod koniec 2010 roku Komisja Europejska reaktywowała pracującą w latach 2005-2007 Grupę Wysokiego Szczebla CARS 21 (High Level Group Competitive Automotive Regulatory System for the 21st Century). Jej zadaniem ma być określenie niezbędnych regulacji prawnych dla poprawy konkurencyjności i ekonomicznej sytuacji europejskiego sektora motoryzacyjnego oraz wdrożenie przyjętej w maju ubiegłego roku „Europejskiej strategii na rzecz eko- i energoefektywnych samochodów”. Tym razem Polska ma swojego reprezentanta w CARS 21 – jest nim wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak.

Ministerstwo Gospodarki zwróciło się do SDCM o wskazanie ekspertów, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem wsparliby prace CARS 21. Kandydatury dwóch specjalistów ściśle współpracujących ze Stowarzyszeniem – wiceprezesa Inter Cars Krzysztofa Soszyńskiego oraz dyrektora zarządzającego Moto-Profil Bogumiła Papiernioka – zostały zaakceptowane. Czym jest CARS 21 i jakie znaczenie ma udział w tej inicjatywie reprezentantów niezależnego rynku?

Do udziału w pracach CARS 21 zaproszono siedmiu komisarzy KE (w tym m.in. ds. przemysłu, transportu, środowiska, klimatu, energii, spraw zagranicznych i handlu), ministrów z dziewięciu państw członkowskich (poza Polską także z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Austrii, Czech i Szwecji) oraz prezesów zarządów najważniejszych, związanych z sektorem motoryzacyjnym, europejskich organizacji branżowych i firm/producentów samochodów i komponentów.
Eksperci SDCM, wspólnie z innymi osobami, pracować będą w grupach roboczych zajmujących się problematyką m.in. rynku wewnętrznego, infrastruktury zapewniającej mobilność, zapewnienia dostępu do energii dla pojazdów elektrycznych, polityki dotyczącej emisji CO2 oraz aspektami handlowymi, przemysłowymi i socjalnymi w motoryzacji.

Udział ekspertów niezależnego rynku w pracach tak ważnego i prestiżowego zespołu pozwoli wpływać na tworzone prawo – z perspektywy 4,6 mln osób zatrudnionych na terenie UE w firmach motoryzacyjnych oraz 260 mln europejskich kierowców korzystających z usług niezależnych warsztatów. Pozwala to mieć nadzieję, że regulacje prawne uwzględniać będą realia w jakich funkcjonują firmy i będą zabezpieczać interesy nie tylko koncernów samochodowych, ale też niezależnych operatorów i wszystkich użytkowników samochodów.

Warto przypomnieć, że rok 2010 upłynął pod znakiem wielu ważnych dla motoryzacji wydarzeń. Od czerwca obowiązuje Rozporządzenie o Wyłączeniach Blokowych w Motoryzacji (461/2010, „nowe GVO”). W listopadzie przyjęte zostały kluczowe poprawki do europejskiego rozporządzenia Euro 5/6. W obu tych obszarach aktywnie działało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, zabiegając o odpowiednią ochronę prawną dla 16,8 mln zmotoryzowanych konsumentów w Polsce oraz 28 tys. firm funkcjonujących na niezależnym rynku motoryzacyjnym.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony