Tematu lakierowania pojazdów użytkowych nie da się omówić w kilku słowach ze względu na szeroką gamę pojazdów oraz systemów przeznaczonych do ich renowacji. Marka Spies Hecker od lat dostarcza swoim klientom kompleksowe wsparcie w zakresie renowacji pojazdów użytkowych, oferując nie tylko doskonałej jakości systemy produktowe – Hi-Class, Top i Economy, ale również know-how oraz szkolenia.
Produkty dla pojazdów użytkowych charakteryzują się bardzo wysoką odpornością na działanie środków chemicznych, wilgoci oraz ścierania. Biorąc pod uwagę różnorodność materiałów konstrukcyjnych, specyficzne rozwiązania techniczne stosowane w produkcji aut użytkowych oraz ich przeznaczenie do pracy w różnych warunkach atmosferycznych, chemicznych i mechanicznych, powłoki lakierowe pojazdów użytkowych muszą sprostać wysokim wymogom odbiorców. Warto podkreślić również, że pojazdy użytkowe są wizytówką firmy – stąd wymagania w stosunku do jakości i wytrzymałości powłok powinny być priorytetem.
Systemy do lakierowania samochodów użytkowych marki Spies Hecker
4-warstwowy system Hi-Class
Dedykowany dla sektora autobusów i ciągników siodłowych, m.in. ze względu na efekty specjalne kolorów (metaliki, perły).
Konstrukcje nowoczesnych autobusów składają się z kratownic stalowych piaskowanych lub śrutowanych, pokrywanych metodą natryskową specjalnymi grunto-wypełniaczami, do których następnie przyklejane są poszycia z blach stalowych ocynkowanych, aluminiowych lub tworzyw.
W przypadku poszyć aluminiowych i stalowych na przeszlifowaną papierem o gradacji P180 i umytą preparatem Permanent Silikon Entferner 7010 powierzchnię aplikujemy grunt reaktywny Permafleet 1:1 Wash Primer 3688. Następnie pokrywamy ją podkładem wypełniającym do szlifowania Permafleet HS Bus Surfacer 5530.
Suszenie w temperaturze 60°C zapewnia dobre parametry szlifowania papierem o gradacji P500. Ponowne przemycie powierzchni preparatem Silikon Entferner 7010 oraz zastosowanie ściereczki antystatycznej zapewni prawidłową przyczepność do lakieru bazowego serii wodorozcieńczalnej 280/480 lub konwencjonalnej 293/295.
Kolejną i ostateczną warstwą zabezpieczającą jest powłoka lakieru bezbarwnego Permafleet HS Clear Coat 8320 o charakterystycznym wysokim połysku lub Permafleet HS Clear Coat 8320, który przy odpowiednich proporcjach z utwardzaczem tworzy powłokę „antygraffiti”. Możliwe do wykonania w tym systemie są również grafiki, loga firm, wielokolorowe pasy.
3-warstwowy system Top
Skierowany do lakierowania naprawczego kabin, cystern, silosów, burt aluminiowych.
Aluminium jest coraz częściej stosowanym materiałem konstrukcyjnym w produkcji naczep, muld, cystern, silosów do przewozu pasz. Konstrukcje te narażone są na duże obciążenia mechaniczne i chemiczne, dlatego wymagają odpowiednich powłok lakierowych. Przy lakierowaniu tak dużych obiektów podstawową metodą jest aplikacja mokro-na-mokro. Przeszlifowane powierzchnie aluminium papierem o gradacji P180 przemywamy preparatem Silikon Entferner 7010.
Pierwszą powłoką jest grunt reaktywny 1:1 Wash Primer 3688 lub – w zależności od potrzeb – Permafleet 1:1 Anti-Corrosion Wash Primer 4130 na bazie chromianów cynku. Następnie po odparowaniu międzywarstwowym aplikowany jest podkład akrylowy Permasolid HS Nass-in-Nass Füller 5330. Trzecią powłoką jest lakier nawierzchniowy serii HS 670.
W przypadku lakierowania cystern i silosów miejsca, takie jak drabinki ścieżki przy deklach, można pokryć powłoką antypoślizgową dla zwiększenia bezpieczeństwa operatorów. Ramy podwozia, w zależności, czy są piaskowane czy śrutowane, można lakierować systemem dwupowłokowym. Po dokładnym odmuchaniu z resztek pyłu, dokładnie przemywamy przy użyciu pędzli preparatem Permaloid Washing Thinner 7020. Następnie stosujemy Permafleet HS Primer Surfacer 4036 z chromianami cynku w dwóch pełnych warstwach, a po odparowaniu międzywarstwowym lakier nawierzchniowy serii HS Top Coat 675.
2-warstwowy system Economy
Rekomendowany do lakierowania pojazdów typu betoniarki. W tym systemie istotną rolę spełniają podkłady:
- Permafleet HS Primer Surfacer 5520,
- Permafleet HS Transparent Sealer 5025,
- Permafleet EP Primer Surfacer 4400.
W przypadku przeszlifowań starej powłoki lakierowej do podłoża (stal, aluminium) na uprzednio umytą preparatem Silikon Entferner 7010 powierzchnię stosujemy HS Primer Surfacer 5520 lub EP Primer Surfacer 4400, a po odparowaniu lakiery nawierzchniowe serii HS 670/675.
Jeśli powłoka lakieru nie jest uszkodzona oraz nie posiada ognisk korozji, obić od kamieni, czy innych wad powłoki lakieru, możemy na powierzchnię zmatowaną włókniną i umytą zmywaczem zastosować HS Transparent Sealer 5025. Następnie, po odparowaniu międzywarstwowym, aplikujemy lakier nawierzchniowy serii HS 670 /675.
Efekt finalny lakierowania zależy od naszej wiedzy, przygotowania technicznego, umiejętności i warunków, w jakich wykonujemy pracę. Zachęcam do korzystania z informacji zawartych w instrukcjach technicznych, a w przypadku wątpliwości – konsultowania się z doradcą technicznym.
Przy tak rozległym temacie trudno jest podać technologię w pigułce, dlatego zachęcam do uczestnictwa w szkoleniach z zakresu lakierowania pojazdów użytkowych.
Więcej informacji o aktualnie organizowanych szkoleniach znaleźć można na stronie internetowej www.spieshecker.pl/szkolenia
Tomasz Kazakidis
Komentarze (0)