Części i regeneracja

ponad rok temu  07.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji

Przyjemność z jazdy, maksymalny komfort w kabinie, niski poziom hałasu i brak wibracji zbyt często pozostają w sferze marzeń. Dlaczego?

Z jednej strony powierzchnia drogi nie jest wystarczająco równa i ma wpływ zarówno na jakość podróży, jak i na samą konstrukcję pojazdu. Z drugiej strony elementy kontroli wibracji jako części zamienne są często niedowartościowane podczas wymiany. Mają one zdolność tłumienia hałasu i wibracji, ale ludzie często ignorują ich skuteczność, tłumacząc, że wiek i przebieg samochodu usprawiedliwiają nadmierny hałas, pomijając fakt wpływu tych elementów na bezpieczeństwo jazdy. Warto podkreślić, że wibracje często powstają w wyniku starzenia się elementów lub słabej jakości tłumików drgań. Drgania te nie tylko wpływają na komfort jazdy. Niechciane wibracje mogą rozprzestrzeniać się w całym pojeździe i spowodować uszkodzenie silnika i innych elementów. Również z tego powodu dla tych części jakość jest naprawdę ważna.
Produkty kontroli drgań i tłumienia wibracji dzielimy na cztery kategorie: układu przeniesienia napędu, zawieszenia silnika i skrzyni biegów, części podwozia oraz zawieszenia. Poniżej przedstawiamy szczegółowo poszczególne kategorie.


Zawieszenie samochodu
Koła lub opony, które są tylko nieznacznie niewyważone, mogą powodować zauważalne drgania podwozia. Na przedniej osi w pewnych zakresach prędkości prowadzi to do niebezpiecznych drgań kierownicy i kół (efekt shimmy). Wibracji tych można uniknąć dzięki zastosowaniu starannie zaprojektowanych tulei hydraulicznych. Klasyczne tuleje podwozia bez hydraulicznego tłumienia nie są w stanie wyeliminować tych wibracji. Wykonane tradycyjną metodą tuleje metalowo-gumowe, które nie są przeznaczone do danego modelu pojazdu, nie osiągają takiego samego stopnia tłumienia.

Zawieszenie silnika i skrzyni biegów,
czyli zawieszenie całej jednostki napędowej. Najważniejsze jest to, co jest w środku, a nie to, jak wygląda z zewnątrz. Materiał, z którego jest wykonana poduszka, a w szczególności mieszanka kauczuku – elastomer, musi mieć odpowiednio dopasowane właściwości tłumiące i musi być dokładnie dopasowany do konkretnego zastosowania. Moc silnika różna o 10% dla podobnej jednostki zmienia charakterystykę poduszki i wymaga od konstruktora i producenta innego zestrojenia, co w efekcie prowadzi do powstania odmiennej części zamiennej. Poduszki silnika mają dwie funkcje: nośną dla ciężaru całej jednostki oraz elastyczną, dzięki której tłumią drgania między silnikiem i podwoziem. Zastosowanie gorszej jakości poduszek powoduje silniejsze drgania w porównaniu z poduszkami oryginalnymi, co skutkuje zarówno zmniejszeniem komfortu jazdy oraz przyśpieszonym zmęczeniem pasażerów, jak i zwiększonymi wychyłami silnika, co z kolei prowadzi do przyśpieszonego zużycia lub – w krytycznych przypadkach – uszkodzenia urządzeń napędzanych przez silnik.
Realizując dzisiejsze proekologiczne wyzwania producentów samochodów, grupa Freudenberg wprowadza do poduszek silnika rozwiązania, które z jednej strony zapewniają wytrzymałość konstrukcji i najwyższe parametry tłumienia, z drugiej zaś, poprzez redukcję masy o ok. 40%, wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa i emisję spalin do atmosfery.

Mocowania amortyzatora
Odgrywają one istotną rolę integrującą amortyzator z nadwoziem samochodu. Podstawową funkcją mocowania amortyzatora jest odizolowanie dynamicznej siły tłumienia amortyzatora ze sprężyną od pozostałych elementów nadwozia, dzięki czemu unika się przenoszenia wibracji. Zużyte lub uszkodzone amortyzatory i/lub ich górne mocowania nie mogą skutecznie funkcjonować. To powoduje nie tylko zmniejszony komfort jazdy, ale także stanowi zagrożenie bezpieczeństwa poprzez wydłużoną drogę hamowania, brak wyczucia przez kierowcę trakcji i optymalnego trzymania się drogi.

Układ napędowy (elastyczne koła pasowe wału)
Są one wykorzystywane do przeniesienia napędu z wału korbowego poprzez pasek wielorowkowy na pozostałe urządzenia. Przed nimi stawia się też bardzo różnorodne wymagania: przeniesienie napędu, redukcja lub znaczące zmniejszenie drgań skrętnych w układzie wału korbowego i niedokładności montażu pozostałych elementów układu, odporność na korozję, odporność na przeciążenia, odporność termiczna (w czasie „elastycznej” pracy wytwarzana jest duża ilość ciepła) i wiele innych. Oprócz największego wyboru elastycznych kół w jakości oryginalnej Corteco dostarcza zestawy wraz z kompletem elementów montażowych (śruby, podkładki itd.), których zastosowanie zapewnia poprawną technologicznie jakość wymiany koła pasowego i całego układu. Rozwiązania dostępne w zestawie są cenione na rynku z wielu powodów, przede wszystkim ze względu na oszczędność czasu dzięki łatwiejszemu zaopatrzeniu oraz pewnemu montażowi.
Należy podkreślić, że śruby nie mogą być ponownie użyte po wymianie koła pasowego. Powodem, dla którego ich wymiana jest warunkiem m.in. gwarancji, jest to, że śruby elastyczne używane do montażu koła pasowego są dokręcone wysokim momentem podczas montażu, tuż nad ich zakresem elastyczności, co powoduje trwałe odkształcenia i rozciągnięcia ich struktury. Ponowne ich użycie może spowodować przedwczesne odkręcenie się koła lub zerwanie połączenia, co prowadzi do gwałtownej awarii i wiąże się z bardzo wysokimi kosztami naprawy silnika lub nawet jego wymianą.
W odniesieniu do kół pasowych Corteco jest również zaangażowane w działania proekologiczne: oferta została wzbogacona o elastyczne koła pasowe do systemów start-stop, przez co przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2 i zużycia paliwa. Dla tych układów zwiększona jest (w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami) liczba cykli uruchamiania i zatrzymywania silnika – średnio tradycyjne koła pasowe muszą wytrzymać 50.000-70.000 uruchomień, system start-stop zwiększa tę liczbę o ponad 10 razy. Wpływa to oczywiście na wymagania jakościowe, które zostały spełnione poprzez daleko idące zmiany: konstrukcyjne (zmiana geometrii kół), technologiczne (proces łączenia metalu z elastomerami) oraz materiałowe (zastosowanie mocniejszych mechanicznie i termicznie mieszanek). Corteco, członek grupy Freudenberg, która jest czołowym dostawcą rozwiązań dotyczących tłumienia drgań, jako pierwsze wprowadziło do oferty bogaty asortyment kół opracowany specjalnie do realizacji w układach start-stop.

Przeniesienie napędu
Innowacyjne, elastyczne sprzęgło wału napędowego stanowi ekonomicznie uzasadnioną alternatywę dla klasycznej tarczy Hardy’ego. Zastosowanie w lekkiej, aluminiowej tarczy pływających (hydraulicznych) tulei metalowo-gumowych zapewnia lepsze wytłumienie drgań niż typowa tarcza gumowa, poprawia kasowanie nierówności biegu wału i pozwala na zmniejszenie jego masy. Funkcje tłumienia oraz kątowe wyrównanie są oddzielone w jednym składniku. To rozwiązanie znalazło już zastosowanie na liniach montażowych czołowych producentów wysokiej jakości samochodów z napędem tylnym. Corteco oferuje tarcze w postaci zestawu z uwzględnieniem niezbędnych śrub.
Podsumowując, należy podkreślić, że tylko odpowiednio skonstruowane i dopasowane w najdrobniejszych szczegółach części zamienne kontroli wibracji będą działać prawidłowo i redukować lub całkowicie niwelować nawet mikrodrgania, co wpływa na komfort podróży i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg, a także na trwałość całego pojazdu i jego podzespołów. Corteco, jeden z liderów w tej dziedzinie, nieustannie powiększa swoją ofertę, aby dostarczać klientom najlepsze produkty.
Na podstawie obszernego materiału i rozwoju know-how grupy Freudenberg Corteco jest w stanie zaoferować elementy kontroli wibracji i zestawy naprawcze w jakości OEM dla ponad 27.500 rodzajów pojazdów. Wszystkie produkty są zaprojektowane i produkowane tak, aby spełnić najwyższe standardy jakości.

Corteco

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony