Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Eksploatacja kabin lakierniczych

W obecnych czasach większość lakierni posiada już kabiny lakiernicze i ich wygląd oraz sposób działania nie stanowi żadnej nowości. Rzadko jednak zdajemy sobie sprawę, że jest to urządzenie techniczne, które wymaga okresowych przeglądów.

Sama wymiana materiałów eksploatacyjnych, (mamy tu na uwadze głównie filtry wstępne klasy EU 3, stropowe klasy EU 5, dolne typu Glass Point Stop, a nawet absorbery węglowe), wpływa bezpośrednio na jakość i czas wykonywanej usługi.
Wszystkie kabiny lakiernicze posiadają filtry wstępne, które służą do pierwszego oczyszczenia powietrza oraz chronią filtry stropowe przed ich nadmiernym zanieczyszczeniem. Częstotliwość wymiany filtrów wstępnych wpływa w sposób istotny na ilość wymiany powietrza w kabinie oraz jego prędkość opadu (mierzonego w m/s).
Zbyt mała wymiana powietrza w kabinie sprzyja powstaniu takich wad lakierniczych jak kratery, igiełkowanie oraz oczkowanie powłoki, gdyż współczynnik odparowania jest zbyt niski w stosunku do absorpcji lakieru odparowywanego. Wielkość przepływu powietrza jest szczególnie ważna w obecnych czasach, gdy w coraz większym stopniu są stosowane lakiery na bazie wodnej, wymagające bardzo dużego i stałego przepływu powietrza zarówno w fazie lakierowania jak i suszenia. Zanieczyszczone filtry sufitowe mogą powodować pylenie podczas pracy, co w skrajnych wypadkach może się skończyć ponownym lakierowaniem elementu.
Wielokrotnie zdarza się, że zbyt rzadka wymiana filtrów podłogowych doprowadza nawet do otwierania drzwi w kabinie. Nadmiar nadmuchiwanego powietrza powoduje nadciśnienie, a zatem cząsteczki lotne lakieru nie uzyskują kierunku pionowego opadu, lecz kierują się do drzwi kabiny powodując naloty i przykurz na nielakierowanych elementach.
Nieprzestrzeganie harmonogramu wymiany filtrów wstępnych doprowadza wielokrotnie do uszkodzenia turbiny nawiewowej lub jej łożyskowania. Naprawa wiąże się z większym nakładem finansowym oraz stratami finansowymi spowodowanymi przestojem kabiny.
Jednym z kolejnych czynników, który może unieruchomić kabinę lakierniczą jest palnik. Należy zauważyć, że ten nośnik energii cieplnej spala miesięcznie setki kilogramów oleju opałowego lub m3 gazu.
Z faktem spalania zarówno jednego, jak i drugiego medium związane są nagary i osady towarzyszące procesowi spalania.
Osadzają się one na elementach palnika i wymiennika ciepła osłabiając tym samym zarówno stopień odbierania ciepła, jak również w sposób istotny wpływają na zużycie medium zasilającego, a więc zwiększają koszty użytkowania kabiny podczas normalnej pracy. Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, iż zanieczyszczony palnik użytkowany przez dłuższy czas jest podatny na uszkodzenia, a koszt naprawy lub wymiany palnika może przekroczyć kwotę nawet kilku tysięcy złotych.
Reasumując, każda kabina lakiernicza jako urządzenie techniczne wymaga dbania o nią. Stałe przeglądy pozwalają uniknąć kosztownych przestojów czy ponownego lakierowania elementów, co w efekcie końcowym wpływa korzystnie na wizerunek warsztatu oraz na zadowolenie klienta. Również istotnym elementem jest koszt planowego przeglądu względem sytuacji awaryjnej. W tym drugim wypadku prawie zawsze koszty przeprowadzenia naprawy są znacznie wyższe.
Pamiętajmy więc o terminie wymiany materiałów eksploatacyjnych oraz przeglądach serwisowych kabin lakierniczych,
a w ten sposób unikniemy awarii i przestojów w pracy związanych z ich usunięciem.

Turbina bezpośrednio osadzona na wale silnika.

Wymiennik ciepła.

Nowoczesny filtr kieszeniowy o zwiększonej powierzchni filtrowania w module turbiny.

Sufitowy filtr powietrza.


Sławomir Zieliński
Dyr. Działu Kabin Lakierniczych
NTS Sp. z o.o.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony