Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Eksploatacja pasków Micro-V® XF

W 1982 roku firma Gates wprowadziła na rynek pasek wieloklinowy Micro-V® z kilkoma klinami w kształcie litery V, biegnącymi wzdłuż całej długości paska. Od tego czasu dokonała się ogromna ewolucja systemów napędu paska pomocniczego.

Obecnie w ok. 90 proc. wszystkich samochodów są używane właśnie takie paski, a firma Gates prezentuje nowe rozwiązanie w dziedzinie napędów paskowych – pasek Micro-V® XF.

Paski wieloklinowe cechują się zdecydowanie niższym profilem oraz większą elastycznością niż paski klinowe. Doskonale przylegają do małych kół pasowych, a napęd przekazywany jest zarówno przez zębatą, jak i zewnętrzną stronę paska. Układy serpentynowe napędzające alternator, pompę wodną, system klimatyzacji i wiele innych urządzeń muszą zajmować coraz mniejszą powierzchnię w komorze silnika. Nowatorski produkt jakim są paski Micro-V® XF spełnia wszelkie wymagania stawiane przez projektantów współczesnych, skomplikowanych silników. Te wysokiej jakości paski stanowią również świetną ofertę dla rynku wtórnego. Charakteryzują się większą tolerancją na niewspółpłaszczyznowość elementów układu – pojawiającą się podczas eksploatacji silnika – doskonale pasują i mają bardzo szerokie zastosowanie. Gwarantują bezproblemową eksploatację pod warunkiem właściwego montażu i obsługi.

Budowa paska Micro-V® XF
Paski Micro-V® XF zostały tak zaprojektowane, aby spełnić lub przewyższyć wymogi stawiane na pierwszym montażu (OE). Zastosowane zaawansowane technologicznie materiały i konstrukcja powodują, że paski te charakteryzują się lepszymi parametrami pracy oraz wysoką odpornością na zużycie. Niski profil paska powoduje, że jest on wyjątkowo elastyczny i dobrze przylega do małych kół pasowych, a napęd przekazywany jest zarówno przez zębatą, jak i gładką (zewnętrzną) stronę paska. Jego kolejną zaletą jest niski współczynnik poślizgu, który wpływa na redukcję hałasu w układzie. Dodatkowo, przy niskim profilu kord wzmacniający (wzmocnienie wewnętrzne) daje paskowi jeszcze większą wytrzymałość. Dzięki budowie wieloklinowej, siła przenoszona przez linki kordu jest lepiej rozłożona pomiędzy kilka mniejszych klinów, niż ma to miejsce przy jednym, dużym klinie.

Kontrola i ewentualne problemy z paskami Micro-V® XF
Paski Micro-V® zapewniają bezproblemową eksploatację pod warunkiem właściwego montażu i obsługi. Zaleca się kontrolę stanu zużycia paska przy każdej wizycie w warsztacie. Ponieważ paski wieloklinowe wykonują ciężką pracę w trudnych warunkach, bardzo ważne jest, aby na czas wykryć jego zużycie i dokonać wymiany, zanim ulegnie awarii.

Odrywanie się klinów.

Odrywanie się kawałków gumy.

Nierównomiernie zużyte kliny.

Pęknięty pasek.

Pilling.

Zużycie ścierne.

Uszkodzenie zewnętrznych klinów.

Pęknięcia klinów.

Przenikanie zanieczyszczeń.

Zanieczyszczenie środkami smarnymi.


Pęknięcie jednego wieloklinowego paska w układzie serpentynowym może oznaczać kosztowną awarię na drodze. Dobry pasek umożliwia doskonałe funkcjonowanie napędu pomocniczego. Jeżeli pompa wodna działa właściwie, silnik się nie przegrzeje i długo pozostanie sprawny. Firma Gates zaleca regularną kontrolę i wymianę pasków wieloklinowych. Należy jednak pamiętać o tym, że problemy z paskami, tj. nadmierny hałas, zbyt szybkie zużycie lub pęknięcia paska, są często wynikiem nieprawidłowego działania napędu. W takim przypadku wymiana paska nie wystarczy. Aby znaleźć (i usunąć) prawdziwą przyczynę problemu, należy dokładnie skontrolować koła pasowe oraz napinacze.

Przyczyny przedwczesnego zużycia bywają różne. Pasek należy bezwzględnie wymienić w następujących przypadkach:

- Pęknięty pasek – należy stwierdzić przyczynę pęknięcia przed montażem kolejnego paska.
- Pęknięcia na klinach – pęknięcia pojawiające się na grzbiecie klina, a następnie pogłębiające się aż do kordu.
- Odrywanie się kawałków gumy – ubytki gumy na powierzchni paska.
- Pilling – materiał paska zostaje odcięty od grzbietów poszczególnych klinów i gromadzi się w rowkach.
- Zużycie ścierne – spodnia powierzchnia paska zaczyna się błyszczeć; przy zaawansowanym zużyciu, tkanina jest widoczna na zewnątrz.
- Uszkodzenie zewnętrznych klinów – boczne powierzchnie paska świecą się lub kord na bocznych krawędziach postrzępił się i odpadły boczne kliny.
- Nierównomiernie zużyte kliny – nierównomierne zużywanie się paska lub przerwanie kordu.
- Przenikanie zanieczyszczeń – na spodniej powierzchni paska widoczne są małe nakłucia i otworki.
- Odrywanie się klinów – skrajny klin zaczyna odrywać się od pozostałej części paska.
- Zanieczyszczenie środkami smarnymi – powierzchnia paska łuszczy się, klei lub jest “spuchnięta”.

Hałas
Często spotykanym źródłem hałasu paska są:
- zbyt małe napięcie,
- zanieczyszczenia,
- niewspółpłaszczyznowość kół.
Dźwięk piszczenia lub gwizdu wskazuje na zbyt małe napięcie. Należy sprawdzić napięcie paska oraz pracę napinacza automatycznego. Odgłos stukania lub ocierania może być spowodowany ciałem obcym, które utknęło w pasku. Wrażenie ocierania może wywołać również uszkodzone łożysko. Powinno być ono natychmiast wymienione, prawidłowo wyosiowane w układzie i nasmarowane, aby wyeliminować hałas oraz możliwość powstania dalszych uszkodzeń. Hałas spowodowany brakiem współpłaszczyzności lub niewłaściwym naciągiem można zdiagnozować za pomocą “testu rozpylonej wody”. Używając np. zraszacza do kwiatów, rozpyl delikatną mgiełkę wody przy włączonym silniku. Jeśli hałas zmniejsza się na kilka sekund, a następnie powraca i jest jeszcze głośniejszy, być może problem polega na braku zbieżności kół pasowych. Jeśli hałas narasta natychmiast po rozpyleniu mgiełki i nie staje się głośniejszy w miarę upływu czasu, prawdopodobnie trzeba wyregulować naciąg.

Okres wymiany
Wyniki przeprowadzonych badań wykazują dramatyczny wzrost usterkowości pasków po czwartym roku eksploatacji. Istotne dla żywotności paska są również warunki pracy. Praca silnika na biegu jałowym podczas stania w korku wpływa na trwałość paska. Okres funkcjonowania paska obniża się pod wpływem temperatury, złego naciągu oraz zużycia ściernego. Wysoka temperatura oraz praca w cyklu “start i stop” mają również krytyczny wpływ na działanie pozostałych elementów układu. Żywotność wszystkich komponentów jest zbliżona, dlatego konieczna jest wymiana paska i metalowych części w tym samym czasie.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony