Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Elastyczne przewody hamulcowe

W gamie produktów AD debiutuje linia przewodów hydraulicznych. Na początek obejmuje ona przewody elastyczne do układów hamulcowych. Ilość dostępnych referencji będzie systematycznie rozbudowywana. W najbliższym okresie planowane jest uruchomienie produkcji przewodów hamulcowych do motocykli i skuterów.

Przewody – element eksploatacyjny

Żywotność elastycznych przewodów hamulcowych zależy nie tylko od jakości ich wykonania, ale także od warunków pracy i obciążeń, jakim są poddawane. Najdłużej wytrzymują zatem przewody elastyczne w małych i kompaktowych samochodach osobowych, eksploatowanych na długich międzymiastowych trasach z umiarkowanym obciążeniem i niewielkimi prędkościami. Zupełnie inaczej sprawa wygląda w pojazdach ciężkich lub sportowych, które poruszają się relatywnie szybko po krętych, górskich drogach, gdzie z jednej strony bez przerwy skręcamy kołami, a z drugiej – niezwykle często korzystamy z pełnej wydajności hamulców. W sposób szczególny na zużycie narażone są przewody elastyczne w samochodach 4x4 lub ciężarówkach na kamienistych bezdrożach, a więc tam, gdzie ryzyko uszkodzenia mechanicznego jest bardzo duże. Ostatnia grupa „podwyższonego ryzyka” to samochody z regulacją prześwitu – tu przewody elastyczne pracują w sposób bardzo specyficzny, co również skraca ich żywotność. Jest rzeczą oczywistą, że wszyscy producenci elastycznych przewodów hamulcowych stosują specjalne techniki zabezpieczeń, które maksymalnie chronią przed gwałtownym rozerwaniem. Niemniej jednak nie istnieją rzeczy wieczne. W każdym, nawet stosunkowo młodym aucie, wskazana jest okresowa, choćby wizualna kontrola elastycznych przewodów hamulcowych, a w samochodach starszych niż 5 lat – ich profilaktyczna wymiana.



Elastyczne przewody hamulcowe AD – nowość w gamie produktów AD.

Jakość i bezpieczeństwo
Poddostawca elastycznych przewodów hamulcowych AD to uznany europejski producent, który na polskim rynku działa od 1991 roku. Przewody wytwarzane są z materiałów pochodzenia unijnego, co potwierdzone jest świadectwami jakości dostawców (m.in. norma SAE J 1401, 1/8). Cechą charakterystyczną na przewodach są dwie jasne linie oraz data produkcji wytłoczona na zewnętrznej osnowie węża. Prawidłowość oznakowania zgodna jest z normą PN-90/S-47033 p. 2.14. Spośród nowo wytworzonych przewodów, każdy jest poddawany indywidualnej kontroli ciśnieniowej, a także poddawany dodatkowej ocenie na każdym etapie produkcji w celu wyeliminowania egzemplarzy wadliwych. W przypadku wystąpienia wad, natychmiast bada się przyczyny powstania nieprawidłowości i eliminuje je. Wyroby spełniają wymagania obowiązujących norm i przepisów także w zakresie ochrony środowiska (np. biały ocynk). Poddostawca AD w zakresie przewodów hamulcowych spełnia wymagania Systemu Zarządzania Jakością EN ISO 9001:2000. Posiada również NATO-wski Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej, który upoważnia do produkcji wyrobów udostępnianych w logistyce wojskowej. W związku z wysoką jakością produkowanych wyrobów, przewody mają 3 lata gwarancji bez limitu przejechanych kilometrów. Oczywiście, nie dotyczy ona wad powstałych w wyniku uszkodzeń mechanicznych (np. nieprawidłowy montaż) lub przeróbek dokonywanych indywidualnie przez użytkownika (np. zmiana rodzaju gwintu, zamontowanie do innego modelu samochodu).



Pęknięcia zewnętrznej części przewodu natychmiast kwalifikują go do wymiany, nawet jeśli jeszcze nie pojawił się wyciek.

Zastosowanie
Przewody hamulcowe AD przystosowane są do wszystkich dostępnych rodzajów płynu hamulcowego. Pamiętać należy jednak o tym, że ze względów bezpieczeństwa niedopuszczalne jest mieszanie płynów o różnych specyfikacjach, np. R3 i DOT4. Płyny powinny być wymieniane maksymalnie co trzy lata, z przepłukaniem układu hamulcowego włącznie. AD Polska zaleca profilaktyczną wymianę przewodów hamulcowych co pięć lat. Pozwala to zachować pełną funkcjonalność układu hamulcowego przez cały okres eksploatacji samochodu.



Przy każdej okazji warto – choćby optycznie – weryfikować jakość przewodów hamulcowych.

AD Radzi:
- Uszkodzone przewody hamulcowe muszą być bezwzględnie wymienione na nowe, całkowicie zgodne z oryginalnymi. Pomocne przy dobraniu odpowiedniego rodzaju przewodu są numery OEM, którymi posługują się wszyscy producenci przewodów. Przewodów nie można samodzielnie naprawiać, np. poprzez owinięcie taśmą izolacyjną czy założenie opasek, czy też zastosowanie wszelkiego rodzaju hybryd typu przejściówki lub łączniki.
- Wszelkie anomalie w działaniu układu hamulcowego są sygnałem do kontroli jakości przewodów. Zdarza się np. że „gumowatość” pedału hamulca wynika z tego, że jeden z elastycznych przewodów ma uszkodzoną powłokę i pęcznieje, tak jak mały balonik.
- Bardzo często do uszkodzeń przewodów hamulcowych dochodzi podczas napraw układów hamulcowych w starszych samochodach. Należy zawsze uprzedzać kierowcę, że odkręcenie i przykręcenie starego przewodu hamulcowego przy okazji jakiejś innej naprawy może okazać się niemożliwe i konieczna będzie wymiana przewodu.
- Przy wymianie elastycznych przewodów hamulcowych należy zwracać szczególną uwagę na ich długość - niezależnie od informacji w katalogu należy upewnić się, że nowy przewód pozwala na swobodne skręcanie koła oraz pełny zakres pracy zawieszenia (szczególnie w modelach z hydrauliką). Zdarza się, że kierowca przyjeżdża do serwisu ze “złymi” przewodami, które kiedyś zostały błędnie wymienione. W związku z tym wskazana jest zawsze szczególna ostrożność podczas doboru zamienników.



Elastyczne przewody hamulcowe pracują nie tylko w chwili hamowania, ale także podczas skręcania kołem czy zmianie położenia zawieszenia.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony