Części i regeneracja

ponad rok temu  08.07.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Elektromobilność wg Boscha

Bosch pracuje nad napędami elektrycznymi i hybrydowymi, które potrafią znacznie więcej, niż tylko obniżać zużycie paliwa. Przykładem jest nowa funkcja Torque Vectoring, gdzie każda z osi, a nawet każde koło napędzane jest przez osobny silnik.

Indywidualny napęd dla każdej z osi Bosch wprowadził już do produkcji seryjnej wspólnie z koncernem PSA. W modelu Peugeot 3008 Hybrid4 silnik elektryczny napędza tylną oś, a silnik spalinowy sprzężony jest z osią przednią. Producent tego modelu samochodu hybrydowego z silnikiem Diesla oferuje funkcję napędu na cztery koła w standardzie. Konstrukcja nosi nazwę Axle Split Hybrid. W przyszłości możliwe będzie rozszerzenie zasady zindywidualizowanego napędu dla każdej z osi o kompaktowe silniki elektryczne, które już są stosowane w przygotowanych przez Boscha pojazdach prototypowych. Głównym elementem rozszerzonej funkcji Torque Vectoring są indywidualne dla każdego koła silniki elektryczne na przedniej osi – zintegrowane ze sobą w taki sposób, że umożliwiają wyhamowywanie i przyspieszanie poszczególnych kół. W przyszłości funkcja taka mogłaby znacznie poprawić sterowalność samochodów sportowych przy pokonywaniu trudnych zakrętów oraz ułatwić manewrowanie na drogach nieutwardzonych samochodami terenowymi.

Także silniki czysto elektryczne mogłyby zyskać na dynamice. Dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu użytkownik takiego samochodu mógłby ruszyć spod świateł równie dynamicznie, jak kierowca pojazdu z dużej mocy silnikiem spalinowym. Dowodzi tego zaprojektowany przez firmę Bosch silnik elektryczny SMG 180/120, stosowany w takich modelach samochodów, jak Smart fortwo electric drive lub Fiat 500e. W samochodach z napędem hybrydowym silnik elektryczny pełni często funkcję wspomagającą.

Jednak także samo wspomaganie umożliwia poprawę dynamiki jazdy, czego przykładem jest Boost Recuperation System firmy Bosch. W nowym napędzie hybrydowym generator o napięciu 48 V wspomaga silnik spalinowy, który osiąga moment obrotowy 150 Nm. Jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązanie zapewnia wysokonapięciowa technologia hybrydowa Bosch, która została zastosowana np. w modelu Porsche Panamera z napędem hybrydowym typu Plug-in, a która umożliwia także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym. Jak wyjaśnia producent, komponenty elektryczne wspomagają tu działanie silnika spalinowego, gwarantując optymalne parametry pracy.

Fot. Bosch

Tagi: Bosch,

GALERIA ZDJĘĆ

Elektromobilność wg Boscha
Elektromobilność wg Boscha

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony