Właściciele serwisów mechanicznych z obawą obserwują zmiany na rynku nowych samochodów. Coraz większa część jest zelektryfikowana – co jednak nie znaczy, że warsztaty przestaną być potrzebne ich użytkownikom. Oni również pojawią się w serwisie – tym, który będzie w stanie sprostać ich potrzebom.
Wątpliwości dotyczące serwisowania samochodów elektrycznych najłatwiej rozwiać, przypominając, jak mniej więcej dwie dekady temu rynek reagował na popularność hybryd, których napęd jest częściowo zelektryfikowany. Mechanicy mieli wówczas dużo obaw, martwili się, jak będzie wyglądać ich serwis i naprawa. Okazało się, że nie taki diabeł straszny, gdyż samochody hybrydowe łączą cechy napędu spalinowego i elektrycznego. Z elektrykami sytuacja wygląda inaczej, bo ich konstrukcja została uproszczona. Jednak nawet przy nich mechanik będzie mieć sporo pracy. Warto więc odpowiednio wcześniej przygotować się do ich obsługi pod względem wyposażenia i mechaniki.
Coraz więcej aut elektrycznych w Polsce
Udział samochodów elektrycznych w rynku rośnie wolniej, niż przewidywali analitycy, ale mimo to jest ich w naszym kraju coraz więcej. Według danych z końca marca 2024 r. w Polsce zarejestrowanych było łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów elektrycznych. A to oznacza wzrost zakupów tego typu aut aż o 70% w porównaniu z marcem roku 2023. Wybór pada najczęściej na teslę – w pierwszym kwartale odnotowano zakup 1264 sztuk tych aut, co stanowi dokładnie 30,2% wszystkich elektryków. Na podium znalazły się także volvo i bmw.
Prędzej czy później każde z tych aut trafi do serwisu. Jak wygląda konstrukcja typowego auta na prąd? Jego układ napędowy jest o wiele prostszy i pozbawiony wielu mechanicznych elementów. Składa się z jednego lub dwóch silników elektrycznych umieszczonych przy osiach napędowych i jednobiegowych przekładni o stałym przełożeniu, więc nie mają klasycznych skrzyń biegów. Niezbędnymi elementami takiego auta są też: falownik, ładowarka i akumulator trakcyjny. Samochody elektryczne nie wymagają okresowych wymian oleju i filtrów, bo ich silniki z racji zupełnie innej filozofii działania nie potrzebują smarowania ani chłodzenia w ten sposób. To najważniejsza różnica z punktu widzenia mechanika.
Mają mniejsze potrzeby, ale też wymagają serwisu
Pozostałe układy samochodów elektrycznych są podobne do spalinowych i hybrydowych. W elektrykach zużyciu ulegają przede wszystkim elementy układu jezdnego i napędowego, które z powodu większej masy takich samochodów i dużego momentu obrotowego silników poddawane są większym obciążeniom. Z układem hamulcowym sprawa jest bardziej skomplikowana, wyższa masa obciąża go bardziej, ale jest uruchamiany rzadziej, bo wspomaga go układ rekuperacji energii. Stopień zużycia zależy w dużej mierze od stylu jazdy kierowcy.
– Samochody elektryczne mają zaawansowane układy chłodzenia akumulatorów trakcyjnych, silników i innych elementów napędu. Dlatego wymagają regularnej wymiany płynu chłodzącego, którego w układzie krąży znacznie więcej niż w przypadku samochodów spalinowych. Aby auta służyły jak najdłużej, powinny korzystać z ekologicznych płynów nowej generacji o niskiej lepkości i przewodności (dielektrycznych) – zaznacza Danuta Michałus-Sokołowska, marketing manager Petronas w Polsce.
Wiedza i odpowiednie wyposażenie
Lista czynności, które muszą wykonywać pracownicy warsztatów mechanicznych, jest długa. Kontrola i wymiana klocków oraz tarcz hamulcowych, elementów zawieszenia, opon i wymiana płynu chłodzącego zgodnie z wymaganiami producenta to najważniejsze z nich. W samochodach elektrycznych jest więcej elektroniki, której działanie trzeba sprawdzać, aktualizować oprogramowanie i pozbywać się błędów. Takie czynności wymagają od mechaników nowej wiedzy i wyposażenia. Serwisant może też doradzić kierowcy, jak powinien eksploatować samochód, żeby zadbać o dobrą kondycję jego najdroższego podzespołu: akumulatora trakcyjnego.
Dostęp do wiedzy i szkoleń
Jak najłatwiej i najskuteczniej zdobyć nową wiedzę, niezbędną do obsługi i naprawy samochodów elektrycznych? Przez szkolenia i doświadczenie. Warsztaty niezależne, zrzeszone w takiej sieci jak Petronas, mają o wiele łatwiej w czasach zmieniającej się motoryzacji. Mogą korzystać ze wspólnej bazy wiedzy (tzw. know-how), uczestniczyć w szkoleniach organizowanych przez specjalistów, a w razie pojawienia się problemów z naprawą elektryka zwrócić się do nich z prośbą o pomoc.
Komentarze (0)