Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Elektroniczny wtrysk benzyny Boscha kończy 40 lat

Mniej spalin, niższe zużycie benzyny, wyższe osiągi silnika

Skonstruowany przez Boscha elektronicznie sterowany system wtrysku benzyny D-Jetronic po raz pierwszy został seryjnie zamontowany w Volkswagenie 1600 LE/TLE w 1967 roku. To rozwiązanie oraz późniejsze elektroniczne systemy wtrysku benzyny znacząco obniżają zużycie paliwa oraz emisję zanieczyszczeń, podnosząc przy tym wydajność silników benzynowych.


Eksperymentalnie inżynierowie Boscha zaczęli zajmować się wtryskiem paliwa w silnikach benzynowych już w 1912 roku, jednak ze względu na wysokie ceny tego typu rozwiązań, niezadowalające efekty prac i dominację niezawodnych gaźników, systemy nie cieszyły się popularnością w branży motoryzacyjnej. W połowie lat trzydziestych ubiegłego stulecia odniosły za to sukces w przemyśle lotniczym. Seryjna produkcja układów wtrysku benzyny w samochodach stała się możliwa dopiero na skutek ich gwałtownego rozwoju w latach pięćdziesiątych. Elektroniczne układy wtryskowe Bosch Jetronic wprowadzone w 1967 roku i ich kolejne wersje sprawiły, że wtrysk benzyny rozpoczął ekspansję na rynku i niemal całkowicie wyparł z niego gaźnik.



Elektroniczny sterownik systemu D-Jetronic był w stanie regulować za pośrednictwem czasów otwarcia wtryskiwaczy wielkość dawki paliwa wtryskiwanej do kolektora dolotowego. Oprócz temperatury i prędkości obrotowej silnika, ważnym parametrem dla funkcji sterujących układu elektronicznego była także objętość zasysanego powietrza. Objętość powietrza ustalał czujnik ciśnienia na podstawie pomiaru podciśnienia w kolektorze dolotowym.

Bezpośrednim bodźcem dla opracowania elektronicznego systemu wtrysku benzyny było coraz silniejsze zapotrzebowanie na oszczędniejsze silniki w Europie oraz wprowadzenie w USA wyjątkowo restrykcyjnych przepisów dotyczących emisji spalin. Wartości emisji, które narzucała wydana przez władze kalifornijskie ustawa “Clean Air Act” były tak niskie, że wiele ówczesnych modeli aut było je w stanie spełnić tylko po zastosowaniu systemu D-Jetronic. System po raz pierwszy zaprezentowano we wrześniu 1967 roku podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie w modelu VW 1600 LE/TLE. Silnik miał pojemność 1,6 litra i osiągał moc 54 KM lub 39 kW. Oprócz elektronicznego sterownika, nowością w systemie wtryskowym były także elektryczne pompy paliwa i elektromagnetyczne wtryskiwacze. Nowe rozwiązanie pomogło znacząco obniżyć zużycie paliwa oraz emisję zanieczyszczeń, podnosząc przy tym wydajność silników benzynowych. Elektroniczny sterownik systemu D-Jetronic był w stanie regulować za pośrednictwem czasów otwarcia wtryskiwaczy wielkość dawki paliwa wtryskiwanej do kolektora dolotowego. Oprócz temperatury i prędkości obrotowej silnika, ważnym parametrem dla funkcji sterujących układu elektronicznego była także objętość zasysanego powietrza. Objętość powietrza ustalał czujnik ciśnienia na podstawie pomiaru podciśnienia w kolektorze dolotowym. Wraz z opracowaniem systemu D-Jetronic rozwijano także koncepcję elektrycznych pomp paliwa, które zasilały pod odpowiednio regulowanym ciśnieniem układ wtryskowy. Już pięć lat od debiutu rynkowego, w 1972 roku, 18 producentów samochodów stosowało seryjnie technologię wtrysku Bosch.



Bosch oferuje bardzo bogaty, obejmujący ponad 10 tysięcy pozycji, program części zamiennych dla elektronicznych układów wtrysku benzyny na rynek wtórny. W ofercie znajdują się m.in. elektryczne pompy paliwa, wtryskiwacze i cewki zapłonowe, a także sondy lambda, czujnik i komponenty do układów wtrysku bezpośredniego benzyny.

System Jetronic stał się platformą dla systemów elektronicznych, które potrafiły sprostać warunkom konstrukcyjnym wszystkich popularnych modeli silników benzynowych. W 1973 roku na rynku pojawił się udoskonalony system wtrysku benzyny – L-Jetronic, w którym zastosowano klapowy przepływomierz powietrza umożliwiający pomiar obciążenia silnika. Właściwe proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej wyliczane były przez sterownik silnika na podstawie zmierzonej objętości zasysanego powietrza. W 1979 roku Bosch wprowadził kolejną nowość – układ Motronic, w którym elektroniczny układ zapłonowy został zintegrowany ze sterownikiem układu wtryskowego, zaś w 2000 roku na rynku zadebiutował układ bezpośredniego wtrysku benzyny DI-Motronic, który dzięki procesowi zasilania mieszanką uwarstwioną umożliwia spalanie ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej na biegu jałowym i w dolnym zakresie obciążeń silnika.



Skonstruowany przez Boscha elektronicznie sterowany system wtrysku benzyny D-Jetronic po raz pierwszy został seryjnie zamontowany w Volkswagenie 1600 LE/TLE w 1967 roku. Silnik miał pojemność 1,6 litra i osiągał moc 54 KM lub 39 kW. Oprócz elektronicznego sterownika, nowością w systemie wtryskowym były także elektryczne pompy paliwa i elektromagnetyczne wtryskiwacze.

Obecnie Bosch, jako światowy lider, produkuje około 80 milionów wtryskiwaczy benzynowych rocznie, a od początku produkcji firma dostarczyła ich swoim klientom ponad miliard. Do najnowszych rozwiązań należą wtryskiwacze elektromagnetyczne i piezoelektryczne, w których ciśnienie wtrysku wynosi do 200 barów. Są one stosowane w nowoczesnych silnikach samochodów osobowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny, obniżają zużycie paliwa o około 15 proc. w porównaniu do konwencjonalnych silników z wtryskiem pośrednim. Bosch oferuje ponadto bardzo bogaty, obejmujący ponad 10 tysięcy pozycji,
program części zamiennych dla elektronicznych układów wtrysku benzyny na rynek wtórny. W ofercie znajdują się m.in. elektryczne pompy paliwa, wtryskiwacze i cewki zapłonowe, a także sondy lambda, czujnik i komponenty do układów wtrysku bezpośredniego benzyny. Ponadto, w przypadku wielu komponentów Bosch oferuje niedrogie zamienniki z programu części fabrycznie regenerowanych Bosch Exchange. Program składa się z ośmiu grup
produktów, w których można znaleźć rozdzielacze zapłonu, regulatory przepływu, przepływomierze powietrza i sterowniki. Części zamienne Bosch dostępne są w hurtowniach i sklepach motoryzacyjnych oraz w warsztatach samochodowych, w tym w autoryzowanej sieci Bosch-Service.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony