Firma ZF TRW ogłosiła niedawno produkcję 60-milionowego elektrycznego hamulca postojowego (EPB), montowanego bezpośrednio na zacisku hamulcowym.
EPB znajduje zastosowanie w samochodach osobowych, zastępując ręczny hamulec postojowy – zarówno w celu utrzymania pojazdu na wzniesieniu, jak i na płaskiej drodze. Mechanizm hamulca aktywowany jest jednym przyciskiem. Klocki hamulcowe są zaciskane na tylnych tarczach za pośrednictwem elektronicznej jednostki sterującej ECU.
EPB to system zintegrowany z zaciskiem, w którym zacisk elektrycznego hamulca postojowego stanowi połączenie hydraulicznie uruchamianego hamulca zasadniczego i sterowanego elektrycznie hamulca postojowego. Zespół silnika i przekładni, który umieszczony jest w wykonanej z tworzywa sztucznego obudowie, a który przejmuje funkcję hamulca postojowego, zamocowany jest śrubami bezpośrednio do korpusu zacisku hamulcowego. Hamulec postojowy uruchamiany jest przez kierowcę za pomocą przełącznika w pojeździe. Brak konwencjonalnej dźwigni hamulca ręcznego pozwala na uzyskanie dodatkowej przestrzeni we wnętrzu pojazdu. Dzięki eliminacji linki hamulca nie występują problemy takie jak jej zamarznięcie lub zużycie mechaniczne, co gwarantuje optymalne działanie hamulca w każdych warunkach.
Poza zapewnieniem funkcji hamulca system EPB stanowi całkowicie integralną część układu hamulcowego o cechach takich, jak: szybka aktywacja, wykrywanie zużycia klocków hamulcowych czy niższy w porównaniu do konwencjonalnych systemów mechanicznych stopień zużycia.
EPB zwiększa bezpieczeństwo w sytuacjach awaryjnych. Na przykład w przypadku awarii systemu hydraulicznego (co jest jedynym powodem konieczności użycia hamulca postojowego podczas jazdy) tylne koła są pulsacyjnie hamowane w celu uniknięcia ciągłego zablokowania ich, a tym samym powstania ryzyka utraty kontroli nad pojazdem spowodowanej zblokowaniem kół tylnej osi.
Funkcja hill-hold, której zadaniem jest uruchomienie hamulca w celu zapobiegania stoczenia się pojazdu podczas ruszania na pochyłości, może być oparta na systemie EPB. Przykładem jest jazda w zatłoczonym, wielopoziomowym parkingu. Gdy pojazdy poruszają się wolno, a kierowca musi się zatrzymać na stromym podjeździe, ponowne płynne ruszenie pod górę bywa trudne. Jednak EPB rozwiązuje ten problem, gdyż jest wyposażony w system asystenta ruszania. Ten automatycznie zwalnia hamulec postojowy, gdy silnik zapewnia wystarczający moment obrotowy, aby samochód mógł bezpiecznie ruszyć. Ponadto, w mało prawdopodobnym przypadku zgaśnięcia silnika, gdy samochód miałby zacząć się staczać, system wykrywa to i automatycznie aktywuje hamulec postojowy.
Komentarze (0)