
Awaria związana z elektrycznym hamulcem postojowym potrafi być bardzo irytująca, wszak niewiele jest takich awarii auta, które unieruchamiają pojazd w danym miejscu. Nie można odjechać ani zepchnąć, a kierowcy pozostaje czekanie na przyjazd specjalistycznej pomocy. Ale awaria tego układu może też zadziałać w odwrotnym kierunku - sprawić, auto nie utrzyma się na wzniesieniu czy górce. W tym artykułu przyjrzymy się temu jak działa EPB oraz jakiego rodzaju usterki mogą w tym układzie mieć miejsce.
Elektryczny hamulec postojowy (EPB - Electric Parking Brake) jest aktywowany przyciskiem zamiast dźwigni. Sygnał wysłany do sterownika uruchamia silniczek elektryczny, blokujący koła. Hamulec jest zwalniany w taki sam sposób (przyciskiem) lub automatycznie, kiedy kierowca zaczyna ruszać.
Układ składa się z kilku elementów:
- Moduł sterujący EPB: Centralny "mózg" systemu, odbierający sygnały z innych czujników i sterujący siłownikami.
- Przycisk aktywacji/dezaktywacji
- Silniczki (siłowniki) zacisków: Umieszczone bezpośrednio na zaciskach hamulcowych. Są to silniki elektryczne, które mechanicznie zaciskają klocki hamulcowe.
- Magistrala CAN-Bus: Połączenie komunikacyjne między modułem EPB a innymi sterownikami w samochodzie (np. modułem ABS/ESP, ECU silnika).
- Czujniki pomocnicze: M.in. czujnik położenia pedału hamulca, czujnik prędkości
Usterka EPB krok po kroku
Jak praktycznie w każdym przypadku, poszukiwanie przyczyn usterek warto rozpocząć od spraw najprostszych, a więc bezpieczników. Podstawą będzie też odczyt koód błędów. Eksperci zalecają, by szczególną uwagę zwracać na kody błędów z kategorii "U" (błędy komunikacji, np. U0121 - brak komunikacji z modułem ABS) oraz błędy dotyczące obwodów elektrycznych silniczków (np. C1001 - usterka obwodu silnika prawego zacisku).
Uniwersalnym miernikiem warto sprawdzić, czy do modułu sterującego EPB oraz do każdego siłownika dochodzi prawidłowe napięcie zasilania i masa. Brak zasilania to stosunkowo częsta usterka elektrycznego hamulca ręcznego.
W diagnostyce pomoże szybki test - za pomocą narzędzia diagnostycznego można spróbować aktywować i dezaktywować siłowniki indywidualnie. Jeśli jeden z nich nie reaguje, należy skupić się na jego obwodzie. Należy odłączyć wtyczkę siłownika od zacisku i zmierzyć rezystancję na pinach silniczka. Zazwyczaj powinna wynosić od 0.5 do kilku Ω. Wartość nieskończona (przerwa w obwodzie) lub bliska zeru (zwarcie) wskazuje na uszkodzenie silnika. Jednocześnie warto zmierzyć ciągłość obwodu na wtyczce prowadzącej do modułu, co pozwoli to wykluczyć uszkodzenie okablowania.
Naturalnie nic nie zastąpi weryfikacji ręcznej i mechanicznej zacisków. Zaciski mogą być skorodowane, prowadnice zapieczone. Po demontażu siłownika należy sprawdzić czy tłoczek sprawnie się cofa. Mechaniczna usterka zacisku jest niestety jedną z częstszych przyczyn problemów z EBF. Niestety, bo wymaga wymiany części na nową lub regenerowaną.
Treści publikowane na niniejszym portalu mają charakter wyłącznie informacyjny i poglądowy. Przedstawione porady, wskazówki oraz instrukcje nie stanowią profesjonalnego doradztwa. Autorzy artykułów oraz właściciele portalu nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody, straty lub inne negatywne konsekwencje, które mogłyby wyniknąć z zastosowania w praktyce informacji zawartych w publikacjach.
Komentarze (0)