
Liczba pojazdów spalinowych w Polsce liczy ponad 21 mln sztuk, a elektrycznych niecałe 81 tys. 30 pożarów samochodów elektrycznych (BEV) odnotowano w Polsce w 2024 roku, co stanowi 0,31% wszystkich pożarów pojazdów. Okazuje się, że liczba pożarów „elektryków” jest znacznie niższa.
Liczba pojazdów spalinowych w Polsce liczy ponad 21 mln sztuk, a elektrycznych niecałe 81 tys. Aby pokazać rzetelnie dane dotyczące pożarów samochodów i stwierdzić, jak często – spalinowe i elektryczne – ulegają zapaleniu, PSNM, PSP i F5A przygotowało „Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV”. Z raportu PSNM, PSP i F5A wynika, że w przypadku BEV wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi 0,372. W przypadku pojazdów spalinowych wzrasta do 0,424. Oznacza to, że pojazdy spalinowe w Polsce są o 14% bardziej narażone na pożar niż samochody elektryczne.
Z zdanych Państwowej Straży Pożarnej za 2024 r., opublikowanych w wydanym przez PSNM „Raporcie Bezpieczeństwa Pożarowego EV” wynika, że wskaźnik pożarów samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosi 0,372 na 1000 zarejestrowanych pojazdów. W przypadku wariantów spalinowych jest on znacznie wyższy – 0,424. W ubiegłym roku w Polsce doszło do zaledwie 30 pożarów BEV, co stanowi jedynie 0,31% wszystkich zdarzeń. Dla porównania, w tym samym czasie odnotowano aż 9 487 pożarów pojazdów spalinowych, co stanowi 98,85% wszystkich przypadków. Łączne w latach 2020-2024 doszło do 64 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych, w tym samym czasie odnotowano 46 197 takich incydentów z pojazdami spalinowymi.
– Z każdym rokiem przybywa dla Państwowej Straży Pożarnej zdarzeń związanych z pojazdami o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym. Nie jest to jednak nic dziwnego, gdyż z każdym rokiem przybywa pojazdów o takim napędzie na polskich drogach. Pożary oraz inne zdarzenia (wypadki, kolizje) z udziałem pojazdów o nowoczesnych napędach i konstrukcjach to kolejne wyzwana dla ratowników, ale jesteśmy na to przygotowani. Sposób postępowania z BEV i HEV określają zaktualizowane w maju 2023 r. Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”, które zostały wdrożone w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych. Czas działania przy zdarzeniach z pojazdami o nowoczesnych napędach elektrycznych jest faktycznie dłuższy, bo zawiera kontrolę temperatury akumulatorów, ale już same działania stricte gaśnicze zasadniczo nie różnią się dla pojazdów o napędach spalinowych oraz tych o napędzie w pełni elektrycznym – mówi st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP
„Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV” to unikalne, pierwsze w Europie narzędzie zawierające dane na temat pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych. Raport jest wydawany raz na kwartał przez PSNM przy współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Jego celem jest dostarczenie rzetelnych, opartych na zweryfikowanych danych informacji na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych (BEV).
– Przygotowany raport stanowi kontynuację działań PSNM na rzecz pogłębiania świadomości branżowej i społecznej, jak też edukacji m.in. wspólnot i spółdzielni w zakresie dezinformacji (mitów) dotyczących elektromobilności. Nie sposób zapomnieć o „Wytycznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach w obiektach budowlanych, przeznaczonych do ładowania samochodów elektrycznych oraz hybrydowych plug-in”, które wydaliśmy wraz z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego – Państwowym Instytutem Badawczym (CNBOP-PIB). Unikatowy w skali Europy dokument, stanowi zbiór dobrych praktyk dotyczących projektowania oraz montowania instalacji elektrycznych, a także zapewnienia optymalnych warunków ochrony przeciwpożarowej w garażach, gdzie ładowane są EV. Wytyczne dodatkowo podnoszą poziom bezpieczeństwa procesu ładowania samochodów elektrycznych oraz wyjaśniają istotne kwestie, które nie są uregulowane przez obowiązujące przepisy prawne – wskazuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM.
Fot. PSNM
Komentarze (0)