Zużycie paliwa w czasie jazdy ma największy wpływ na środowisko w całym cyklu życia opony. Wybierając opony o niskim oporze toczenia i regularnie sprawdzając w nich ciśnienie, kierowca może zarówno poprawić efektywność energetyczną, jak i przyczynić się do ekologiczności jazdy. Również inne czynniki, jak surowce i emisje związane z produkcją, wpływają na ślad węglowy opon.
– Jest wiele sposobów, dzięki którym kierowcy mogą pozytywnie wpływać na ekologię w ruchu drogowym. Ponad 80% śladu węglowego opony powstaje podczas jej użytkowania. Mądry wybór i właściwe ciśnienie w oponach oraz ostrożny styl jazdy znacznie ograniczają emisję zanieczyszczeń – mówi Teppo Huovila, wiceprezes ds. jakości i zrównoważonego rozwoju w Nokian Tyres.
Dwutlenek węgla jest najistotniejszym gazem cieplarnianym wytwarzanym przez ruch drogowy. Kiedy użytkuje się samochód z silnikiem spalinowym, emituje on CO2 z rur wydechowych. Zazwyczaj około jednej szóstej tych emisji jest wynikiem zużycia energii przez opór toczenia opon. Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, opór toczenia odpowiada nawet za jedną czwartą emisji.
Na przykład jeżeli pojazd z silnikiem spalinowym emituje 120 g CO2 na kilometr, opór toczenia opon będzie odpowiadać za 20 g/km. Im niższy opór toczenia opon, tym mniej paliwa potrzeba do jazdy. W przypadku pojazdów elektrycznych niższy opór toczenia oznacza dłuższy zasięg jazdy i mniejsze zużycie energii elektrycznej. Tym samym niższy opór toczenia oznacza niższą emisję CO2 i mniejszy ślad węglowy.
Opory toczenia opon mogą się znacznie różnić, co jest istotne dla właściciela samochodu – i to nie tylko pod względem ekologicznym. Etykieta opon UE informuje o efektywności paliwowej w skali od A do E. Na przykład opona klasy B zużywa około 0,1 l paliwa na 100 km mniej niż opona klasy C i 0,2 l mniej niż opona klasy D. Dla przykładu – średni opór toczenia opon Nokian Tyres został zmniejszony o 8,5% w porównaniu z rokiem 2013, co odpowiada spalinom z 65 000 samochodów rocznie.
Oprócz oporu toczenia do śladu węglowego opon przyczyniają się również takie czynniki, jak surowce i emisje produkcyjne.
– W porównaniu z rokiem 2015 zmniejszyliśmy emisję gazów cieplarnianych na tonę produkcyjną aż o 43% i cieszymy się, że wkrótce rozpoczniemy budowę pierwszej w branży oponiarskiej fabryki o zerowej emisji CO2, aby jeszcze bardziej ją ograniczyć – podkreśla Huovila.
Opony produkowane są z ponad 100 różnych surowców i to właśnie one są kolejnym ważnym czynnikiem przy ocenie ekologiczności opon. Wiele surowców pochodzących z recyklingu i odnawialnych uważanych jest za szczególnie zrównoważone. Zrównoważony rozwój i ekologiczność surowców to kluczowe czynniki przy wyborze materiałów przez Nokian Tyres.
– Naszym celem jest zwiększenie w naszych oponach udziału surowców pochodzących z recyklingu lub odnawialnych do 50% do 2030 roku. Zastosowanie nowych surowców wymaga wielu wysiłków w zakresie rozwoju produktu i testów, ponieważ nowe surowce mogą wpływać na różne właściwości opon. Cechy bezpieczeństwa opony nie mogą oczywiście ulec zmianie, gdy do produkcji trafią nowe, przyjazne środowisku surowce – wyjaśnia Huovila.
Oprócz lekkiego toczenia się opon dla efektywności energetycznej kluczowe znaczenie ma prawidłowe ciśnienie. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, wzrasta zarówno zużycie paliwa, jak i ryzyko ich uszkodzenia. Dlatego regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach to prosty sposób na to, by wpłynąć na ekologiczność i bezpieczeństwo jazdy.
– Ogólna zasada mówi, że ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane raz w miesiącu. Jeśli ładunek jest cięższy niż zwykle, ciśnienie w oponach powinno być o 0,2 bara wyższe niż normalnie – przypomina wiceprezes ds. jakości i zrównoważonego rozwoju w Nokian Tyres.
Komentarze (0)