Wydarzenia

ponad rok temu  13.12.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Equip Auto 2015 (cz. 2) – innowacje na każdym kroku

Paryskie targi (13-17 października) potwierdziły powszechny trend. Wspólne przedsięwzięcia i fuzje nabierają globalnego charakteru. Wystawcy potwierdzili też, że podczas tegorocznej edycji panował wyjątkowy, sprzyjający biznesowi klimat, który sprzyjał nawiązywaniu dużej liczby kontaktów i pozyskiwaniu nowych partnerów planujących w najbliższym czasie realizację nowych projektów inwestycyjnych.

Międzynarodowe Targi Wtórnego Rynku Motoryzacyjnego i Usług dla Wszelkich Typów Pojazdów są jedną z najważniejszych platform wymiany między producentami, dystrybutorami i zakładami naprawczymi poszukującymi nowych produktów, usług i partnerów. Equip Auto jest salonem Francuskiej Federacji Przemysłu Wyposażenia Pojazdów (FIEV) i Francuskiej Federacji Blacharstwa (FFC) organizowanym przez Grupę Comexposium. Minione wydarzenie wyróżniało się dużą mobilizacją mechaników i innych przedstawicieli sektora napraw. Mobilizacja tego środowiska była rezultatem owocnej współpracy organizacji branżowych będących partnerami targów, które zaproponowały cieszący się dużym zainteresowaniem odwiedzających program szkoleń. W ciągu 5 dni targów w szkoleniach wzięło udział ponad 1500 profesjonalistów.
Innowacje, nieodłączny element salonu Equip Auto, były obecne we wszystkich sektorach targowych. W poprzednim wydaniu przybliżyliśmy 16 zwycięzców Grand Prix Equip Auto 2015 o miano najbardziej innowacyjnych propozycji. Wypada wspomnieć, że osobne nagrody ufundowały stowarzyszenia francuskich dziennikarzy AFPA i AJTE. W ten sposób uhonorowano producenta z Wielkiej Brytanii, firmę Red Somit Solutions Limited za urządzenie o nazwie Driver Display Unit, które zainstalowane w samochodzie z wykorzystaniem złącza OBD wyświetla na bieżąco informacje o zapełnieniu filtra cząstek stałych. Równie wysoko oceniono wysiłki badawczo-rozwojowe belgijskiej firmy Ymax, która anonsowała urządzenie do wyciągania niedużych wgnieceń (o głębokości 20 mm) o nazwie Easy Spot i wysokie kompetencje firm Capelec oraz Philips, które prezentowały wspólne dzieło o nazwie LUMIdiag – innowacyjny tester reflektorów. Nie tylko te propozycje dowodzą, że przed branżą motoryzacyjną stoi wiele wyzwań. Na zglobalizowanym rynku automotive przybywa wspólnych przedsięwzięć liderów rynku wtórnego, co szczególnie akcentowano podczas paryskich targów.


AD Francja – strategiczny sojusz potwierdzony
Podczas targów Equip Auto Autodistribution France – lider niezależnej dystrybucji we Francji na swoim imponującym stoisku o powierzchni 600 m² (poprzednim razem 400 m² – przyp. red.) gościł setki profesjonalistów, których zapoznano z bogatym portfolio produktów i usług rynku wtórnego, takich jak: AD Garage Ekspert (mutlibrandowa sieć napraw), AD Carrosserie (sieć warsztatów blacharskich), Isotech (prywatna marka części i wyposażenia), Autossimo (elektroniczny katalog i wsparcie techniczne), iDGARAGES (rezerwacja on-line napraw i usług serwisowych), Assistance Diag24 (call i wsparcie techniczne)… – połączone stoiska AD International i 1Parts potwierdziły słuszność decyzji sprzed roku, kiedy Autodistribution International (ADI) wraz z National Pronto Association (Pronto) ogłosiły swoją decyzję o rozpoczęciu wspólnej działalności na wtórnym rynku motoryzacyjnym pod szyldem 1Parts. Od marca 2015 r. trzecim partnerem globalnej organizacji zrzeszającej członków z Europy, Ameryki i Meksyku, Afryki Północnej i Azji Środkowej jest Federated. Podczas tegorocznych targów menadżerowie potwierdzili strategiczny sojusz konsolidacyjny z wiodącą „piątką” producentów rynku wtórnego, firmami: Philips, KYB, TRW, Schaeffler (LUK, INA, FAG), Mann Filter.

Nexus Automotive w całym regionie EMEA
Nexus Automotive to z kolei najmłodsza, międzynarodowa grupa zakupowa, zrzeszająca członków z Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Najmłodsza, bo powstała w roku 2014, ale od Equip Auto wyjątkowo prężna, skoro z debiutem w roli wystawcy pojawił się komunikat, że od 1 września br. ruszyła koncepcja obliczona na pozyskanie partnerów wśród warsztatów we Francji.
- Organizujemy comiesięczne spotkania regionalne, aby przedstawić założenia współpracy. Do końca tego roku pierwszych 50 firm przystąpi do sieci, a ambitny plan zakłada w roku 2016 przyjęcie w szeregi setki kolejnych, dla których argumentem nr 1 jest zachowanie niezależności każdej placówki, co jest dumą naszej grupy! – oznajmił Cyril Calvino, odpowiedzialny za wdrożenie Nexus Automotive na rynku francuskim.
Wspomnijmy tylko, że akcjonariuszami i założycielami grupy zakupowej są renomowane firmy dystrybucyjne, a od początku roku 2015 interesy koordynatora z siedzibą w Genewie na polskim rynku reprezentuje spółka Inter Land, czyli dystrybutorzy części – Auto Land i Inter Parts, a także Autos – jeden z największych dystrybutorów części zamiennych do pojazdów ciężarowych, przyczep, naczep i autobusów. Od Equip Auto 2015 partnerem Nexus Automotive jest także holenderski producent olejów Eurol B.V.

Sogefi – preferowany dostawca upraszcza strukturę organizacyjną
W takim duchu można odczytać komunikaty włoskiego producenta filtrów, jakie anonsowano z rozpoczęciem targów w Paryżu. Firma Sogefi, oferująca części zamienne pod markami Purflux, Fram, CoopersFiaam i Tecnocar, jest odtąd preferowanym dostawcą wszystkich większych międzynarodowych grup dystrybutorów. Jest partnerem Groupauto we Francji, Wielkiej Brytanii i Irlandii, Hiszpanii, Rosji, Holandii, Turcji, Belgii, Austrii, jak również we Włoszech. Wraz z nominacją nowego szefa pionu Aftermarket uproszczono strukturę organizacyjną Sogefi. Mauro Prodi ma za sobą pracę w centralach firmy w Hiszpanii i Francji. Z bogatym doświadczeniem we wszystkich aspektach działalności związanej z filtrami montowanymi zarówno jako wyposażenie oryginalne (OE), jak i dystrybuowanymi na rynku wtórnym zapowiedział stworzenie prostszej i skuteczniejszej struktury, a także rozwijanie konkurencyjności w zakresie jakości, cen i innowacyjności.
- Już teraz obszary wyposażenia oryginalnego i części zamiennych wzajemnie się przenikają, z korzyścią dla naszych klientów. Ściślejsze połączenie tych dwóch rodzajów działalności w ramach jednej jednostki organizacyjnej jest uzasadnione z punktu widzenia działalności operacyjnej i handlowej firmy, a także stanowi duże wsparcie dla wszystkich naszych klientów, którzy są prawdziwym trzonem nieprzerwanego sukcesu Sogefi – zapowiedział po objęciu stanowiska pod przewodnictwem Laurenta Hebenstreita, powołanego na stanowisko Chief Executive Officer w czerwcu tego roku.
Wyjaśnijmy. Uproszczona struktura organizacyjna przyporządkowuje odtąd każdy aspekt działalności Grupy Sogefi jednej z trzech jednostek organizacyjnych: Elementy zawieszenia (Suspension Components), Powietrze i chłodzenie (Air & Cooling) oraz Filtracja (Filtration).

Układy wydechowe – z Polski do Francji
Rynek francuski jest ostatnimi czasy bardzo obiecujący dla producentów układów wydechowych. Poza markami Bosal i Walker próżno tu szukać poważnych graczy i właśnie z myślą o zagospodarowaniu tej luki w roli wystawcy zadebiutował podczas Equip Auto POLMOstrów – producent układów wydechowych z długą tradycją, bo od 1975 roku i niekwestionowany nr 1 na polskim rynku aftermarket, bo z asortymentem liczonym na ok. 3500 pozycji katalogowych.
- 6 lat temu uruchomiliśmy produkcję układów wydechowych do pojazdów ciężarowych i po zagospodarowaniu rynku rodzimego przyszedł czas na ekspansję. Zależało nam szczególnie na debiucie na rynku francuskim – powiedział nam Maciej Płóciennik, odpowiedzialny za organizację stoiska firmy we Francji. - Jesteśmy zadowoleni z targów, bo rozmawialiśmy z największymi dystrybutorami tego rynku i najbliższe miesiące upłyną pod znakiem spotkań i prezentacji możliwości produkcyjnych zakładu w Ostrowie Wielkopolskim.

Hutchinson – nowe zestawy naprawcze
Wyjątkowo spektakularnie zaaranżowane stoisko korelowało z potencjałem firmy. 96 zakładów produkcyjnych w 23 krajach świata i ponad 35 tys. pracowników – niewątpliwy lider w produkcji nowoczesnych części dla branży motoryzacyjnej prezentował kilka nowości. Uwagę zwracał przede wszystkim hydrauliczny napinacz paska rozrządu – propozycja Hutchinsona powstała z myślą o pojazdach ciężarowych MAN i Mercedes-Benz. Z początkiem października br. portfolio 56 takich produktów debiutuje w katalogu TecDoc. Nowości są uzupełnione przez 223 zestawy naprawcze, które zaprojektowano z myślą o flocie pojazdów francuskich, co gwarantuje pokrycie w 85% parku pojazdów.

Części eksploatacyjne Master-Sport
Ekspozycja firmy Master-Sport Automobiltechnik (MS) GmbH wzbudziła na targach Equip Auto 2015 w Paryżu duże zainteresowanie. Już samo dotarcie na stoisko nie przedstawiało najmniejszych trudności, ponieważ logotyp marki Master-Sport z informacją o lokalizacji i strzałkami kierunkowymi był bardzo dobrze widoczny na terenach kompleksu targowego. Gości firmy witano w bardzo reprezentacyjnej strefie – zaraz u wejścia do pawilonu numer 6. Odwiedzający nie mogli narzekać na brak nowości. Klocki semiceramiczne z najnowszej generacji nakładką antypiskową 3D – dedykowane rynkom krajów arabskich i trudom pracy w suchym klimacie oraz filtry oleju Magnetik z magnesem, które wyłapują metalowe opiłki metalu z układu smarowania i skutecznie zabezpieczają ruchome elementy silnika przed uszkodzeniem – to ostanie rozwiązanie zostało z powodzeniem przetestowane w sporcie samochodowym i jest przenoszone na rynek aftermarketowy, a w przyszłym roku pojawi się cała oferta filtrów w wersji Magnetik. Kolejna nowość to ponad 100 usportowionych referencji tarcz hamulcowych serii Sport Extreme.
- Magnesem stoiska był niewątpliwie także komplet wahaczy aluminiowych klasy premium, który produkujemy z myślą o ponad 900 zastosowaniach w różnych markach i typach samochodów. Propozycję wyróżnia zwiększona o 30% siła zaprasowania sworzni, co pozwoliło nam oferować produkty z gwarancją 80.000 km – podsumował wydarzenie team Master-Sport Automobiltechnik (MS) GmbH. - Wszystko to prezentowaliśmy z atrakcyjnymi warunkami umów na wyłączność terytorialną w połączeniu z nową platformą B2B – MS-NEXT, opartą na katalogu TecDoc i Web-serwisem do synchronizacji z systemami dystrybutorów. Odwiedzili nas kontrahenci ze wszystkich kontynentów. Miłym zaskoczeniem było zainteresowanie dużych sieci dystrybucyjnych i platform internetowych jak np. Oscaro o obrotach na poziomie kilkuset milionów euro rocznie. Mieliśmy przyjemność gościć prezesa Oscaro, Pana Pierre-Noëla Luiggiego oraz dyrektora generalnego, Pana Jean-Michela Guarneriego.
Jak zgodnie potwierdzają pracownicy działu eksportu Master-Sport, ogromne zainteresowanie klientów upewniło ich w podjętej decyzji o rozszerzeniu i umocnieniu obecności na rynku europejskim oraz zwiększeniu dostępności najnowszych, innowacyjnych i najwyższej jakości produktów oferowanych w bardzo konkurencyjnych cenach.

NTools – debiutant przygotował nowości
NTools to marka specjalistycznych urządzeń do warsztatów blacharsko-lakierniczych, starannie wybranych i przetestowanych przez ekspertów. Debiut marki na paryskiej imprezie zbiegł się z prezentacją nowych, mobilnych systemów napraw NTools. Nowe narzędzia z miejsca stały się mocnym wyróżnikiem ekspozycji, magnesem przyciągającym zwiedzających.
- Przewodnim tematem rozmów na stoisku była prezentacja kompleksowej oferty oraz korzyści wynikających ze stosowania systemów napraw PDR i napraw panelowych dla klienta ostatecznego – podsumowuje wydarzenie Marcin Pestka, Export Director APP. - Zadebiutowaliśmy z trzema wózkami systemowymi. Mowa o systemie: do napraw panelowych NTools Car Body Repair System, do bezlakierowego usuwania wgnieceń NTools PDR System i do napraw lakierniczych NTools Paint Repair System. Nawiązane podczas targów kontakty zaowocowały zwiększeniem bazy klientów, pierwszymi wizytami i zamówie- niami. Wierzymy, że nasz wysiłek przełoży się na większą popularność produktów APP i NTools wśród profesjonalistów z warsztatów blacharsko-lakierniczych.

Guernet Compresseur i innowacja dla serwisów mobilnych
W poprzednim wydaniu „NW” obiecaliśmy przybliżyć nagrodzoną innowację pomysłu firmy Guarnet. Zamysł jawi się o tyle ciekawie, że stanowi remedium na próbę stworzenia kompletnie wyposażonego pojazdu o DMC do 3,5 tony dla ekip serwisujących ogumienie. Dotychczas sprawdzonym rozwiązaniem był montaż agregatu prądotwórczego, który gwarantował zasilanie energochłonnych odbiorników. Agregat uruchamiano po wysunięciu go z wnętrza samochodu na tzw. saniach lub z pominięciem tej czynności, jeśli w części ładunkowej zainstalowano wyciąg spalin. Kompresor, montażownica, wyważarka do kół, podnośnik pneumatyczny, stanowisko do napraw ogumienia… – skompletowanie rozlicznego i ciężkiego wyposażenia oznacza najczęściej rezygnację z wożenia zapasu ogumienia, felg itp. Jak odchudzić pojazd mobilnego serwisu, by ten nadal mógł gwarantować autonomię prac z pominięciem przyłącza 230/400 V?
Na stoisku prezentowano propozycję na bazie furgonu Renault Master z napędem na oś przednią i silnikiem Diesla, bo nad koncepcją o nazwie Power Motor System przez 2 lata pracował połączony sztab inżynierów.
- Stworzyliśmy kompresor napędzany silnikiem samochodu. Walory takiej koncepcji są oczywiste. W limicie DMC 3,5 tony łatwiej się zmieścić, bo seryjny samochód doposażyliśmy w system autonomii o wadze tylko 79 kg. Autorskiego projektu kompresor umocowany jest pod pojazdem, więc uzyskaliśmy też więcej miejsca w ładowni mobilnego serwisu – przybliżała walory propozycji Marie Quinque, Export department Guernet Compresseur. - Kompresor o ciśnieniu 11 barów/160 PSI pozwala na wykonanie wszystkich czynności związanych z serwisem ogumienia, skoro wydajność efektywna to 42 m3/h. Układ odbioru mocy zainstalowany jest w komorze silnika i uruchamia się po aktywacji panelu sterowania na desce rozdzielczej. Oczywiście Power Motor System korzysta z seryjnego, bo samochodowego źródła paliwa.
Jak nam się udało dowiedzieć, najpoważniejszą barierą dla popularyzacji koncepcji będzie koszt, bo w przybliżeniu trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 8 tys. euro na tak doposażony model Renault. Cóż, do dziś powstało raptem 8 takich pojazdów.

Tekst i fot. Rafał Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony