Warto wiedzieć

2 miesiące temu  18.12.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Europa na drodze do technologicznej suwerenności

Stary Kontynent staje przed szansą zostania liderem technologii przyszłości w przemyśle motoryzacyjnym. Wyobraźmy sobie, że europejska motoryzacja wyznacza światowe standardy autonomii, mobilności elektrycznej i łączności pojazdów. W erze gdy półprzewodniki i zaawansowana elektronika są kluczowym napędem postępu, może nie tylko pozostać istotnym graczem na rynku, ale również osiągnąć silną globalną pozycję. Aby jednak wizja ta się spełniła, potrzebne są współpraca publiczno-prywatna, intensywne inwestycje i spójna strategia.

Półprzewodniki made in EU
Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie głęboką transformację. Rozwój pojazdów autonomicznych, rosnąca rola oprogramowania i nacisk na rozwój elektromobilności stawiają przed Europą zarówno ogromne wyzwania, jak i możliwości. To półprzewodniki oraz nowoczesna elektronika są fundamentem tej technologicznej rewolucji – to one umożliwią pojazdom przyszłości rozpoznawanie otoczenia, reagowanie na sytuacje na drodze czy optymalizację zużycia energii. Stary Kontynent od lat inwestuje w rozwój mikrokontrolerów, systemów zarządzania energią i integrację systemów, ale by sprostać globalnej konkurencji, potrzebuje długofalowej strategii.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) przedstawiło niedawno propozycje wyznaczające strategiczny kierunek rozwoju, mają one na celu wzmocnienie europejskiego sektora półprzewodników i elektroniki samochodowej. Jest to kluczowa inicjatywa, która może zapewnić Europie technologiczne przywództwo na kolejne dekady i uchronić jej gospodarkę przed ryzykiem zależności od dostawców spoza kontynentu.

CLEPA wskazuje na cztery kluczowe filary mogące stanowić fundament technologicznego przywództwa Europy:

  1. Inwestycje w badania i rozwój. Aby pozostać w technologicznej czołówce, Europa musi postawić na innowacje i rozwój. Przemysł półprzewodników przyszłości będzie opierał się na zaawansowanych materiałach, nowatorskich procesach produkcyjnych oraz integracji chipów w pojazdach autonomicznych i elektrycznych. Programy takie jak Horyzont Europa oferują wsparcie, ale potrzebne są również inwestycje w pełen łańcuch dostaw – od projektowania po produkcję, co może zmniejszyć zależność od dostawców spoza regionu.
  2. Tworzenie sprzyjających warunków inwestycyjnych. W celu przyciągnięcia inwestorów i zapewnienia konkurencyjności Europa musi zredukować koszty energii, zapewnić jej stabilne dostawy i wspierać rozwój wykwalifikowanej kadry. Dynamiczny rozwój światowej branży półprzewodników wymaga stabilnych i atrakcyjnych warunków do przyciągnięcia zarówno inwestorów, jak i najlepszych specjalistów.
  3. Wsparcie w industrializacji innowacji. Europejski Akt o Chipach (EU Chips Act) to krok w dobrym kierunku, ale kluczowe jest wsparcie na każdym etapie łańcucha wartości – od projektowania po zaawansowane pakowanie i integrację chipów. Tylko kompleksowe wsparcie w tym zakresie umożliwi Europie zbudowanie trwałej przewagi konkurencyjnej.
  4. Zabezpieczenie łańcucha dostaw i rozwój współpracy międzynarodowej. Stary Kontynent potrzebuje silnych partnerstw z kluczowymi regionami, takimi jak USA, Japonia czy Korea Południowa, do wzmocnienia swojej pozycji i zwiększenia odporności na globalne kryzysy. Dywersyfikacja dostaw i międzynarodowa współpraca badawczo-rozwojowa to kluczowe elementy strategii suwerenności technologicznej.

Przesłuchanie komisarz Henny Virkkunen i strategiczne wnioski
W listopadzie odbyło się przesłuchanie Henny Virkkunen, kandydatki na stanowisko komisarz ds. suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji, odpowiedzialnej za realizację Europejskiego Aktu o Chipach. Podczas spotkania komisarz Virkkunen przedstawiła swoją wizję technologicznej niezależności Europy, podkreślając konieczność zmniejszenia zależności od technologii spoza Unii Europejskiej. Jej strategia zakłada między innymi zwiększenie udziału Europy w światowej produkcji półprzewodników z obecnych 10% do 20%, co stanowi jeden z głównych celów EU Chips Act. Virkkunen zapowiedziała także opracowanie strategii kwantowej dla Europy, mającej na celu wzmocnienie unijnych kompetencji w dziedzinie komputerów kwantowych, oraz inwestycje w rozwój wykwalifikowanej kadry, kluczowej dla rozwoju europejskiego sektora półprzewodników.
– Europejski Akt o Chipach ma strategiczne znaczenie dla przemysłu motoryzacyjnego, gdyż półprzewodniki są nieodzownym elementem nowoczesnych pojazdów, wspierającym technologie autonomii, bezpieczeństwa i komunikacji. Przechodząc na elektromobilność i rozwój pojazdów autonomicznych, sektor motoryzacyjny będzie potrzebował coraz więcej zaawansowanych chipów. Kryzysy na rynku półprzewodników, takie jak niedawne braki, pokazały, jak mocno rozwój branży jest uzależniony od stabilnych dostaw. Zwiększenie produkcji chipów w Europie może zapobiec przyszłym zaburzeniom i wspierać innowacje – podkreśla Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, członek zarządu CLEPA. Jak dodaje, inwestowanie w badania, rozwój technologiczny i zasoby ludzkie nie tylko zabezpieczy europejski sektor motoryzacyjny, ale także wzmocni jego pozycję w globalnej rywalizacji. Zwiększona odporność na zakłócenia w łańcuchu dostaw to kluczowy krok ku technologicznie suwerennej Europie, która stanie się pionierem przyszłościowych rozwiązań w motoryzacji i innych kluczowych sektorach.
Europejska droga do technologicznej suwerenności jest wyzwaniem, ale i wielką szansą, która może zagwarantować kontynentowi stabilność gospodarczą oraz innowacyjne przewodnictwo na kolejne dekady. Czy szansę tę przyniesie pierwsze 100 dni nowej KE? Wkrótce będziemy mieli okazję się o tym przekonać.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony