Rozmowa z Hubertem Słokiem z firmy SKF na temat szkoleń Exponentia.
- Co to jest eXponentia?
eXponentia to cykl unikalnych zarówno pod względem formy, jak i treści, szkoleń technicznych dla mechaników. Wyjątkowe cechy programu to po pierwsze położenie dużego nacisku na przekazanie wiedzy technicznej, dzięki czemu skróceniu ulega czas diagnozy i naprawy pojazdu, zwiększa się zyskowność warsztatu i zadowolenie klienta oraz eliminuje się ryzyko pomyłek przy doborze części, po drugie skupienie się na systemach, a nie na pojedynczych częściach, a po trzecie efektywne ćwiczenia praktyczne w ośrodkach szkoleniowych. W każdym szkoleniu uczestniczy nie więcej niż 5-8 mechaników. Każdy z nich, po zapoznaniu się z teorią zagadnienia i kilku ćwiczeniach praktycznych, dalszą część szkolenia odbywa w warsztacie sprawdzając swoje umiejętności w praktyce. Pozwala to zaoferować eXponentii niespotykaną do tej pory na rynku jakość i stosunek wyniesionej wiedzy do czasu spędzonego na szkoleniu. Właśnie dlatego jednym z haseł eXponentii jest „Zamknij dzisiaj, żeby uniknąć zamknięcia warsztatu na zawsze”.
Hubert Slok
- Jak to się stało, że idee tą promują marki Monroe, SKF, TRW, Valeo i Walker?
Za projektem eXponentia stoi w chwili obecnej czterech wiodących, dostawców części zamiennych. Trzeba jednak pamiętać, że eXponentia to marka niezależna na rynku. A produkt, jakim są szkolenia, oferowany jest na normalnych zasadach rynkowych. SKF, TRW, Valeo i grupa Tenneco wspierając wspólnie program w zakresie informacji i technologii zapewniają najwyższą jakość eXponentii. Bazując na własnych doświadczeniach, poszczególne firmy wnoszą kapitał wiedzy z zakresu swoich produktów, a eXponentia oferuje je w formie kompleksowych, profesjonalnych szkoleń. Każdy moduł poświęcony jest poszczególnym elementom samochodu (np. silnik, układy trakcji itp.), a nie poszczególnym produktom jak łożyska, hamulce, sprzęgła czy amortyzatory. A dlaczego akurat te cztery firmy zdecydowały się na ścisłą współpracę? Wszystkie te firmy łączy fakt, że zajmują wiodącą pozycję na rynku i jako liderzy chcą oferować klientom, poza samym produktem, możliwie najszersze wsparcie. Warto w tym miejscu nadmienić, że formuła programu eXponentia jest otwarta na nowych partnerów, którzy gotowi są zainwestować w projekt i wnieść wiedzę i z zakresu swoich produktów.
- Jak Exponentia sprawdza się za granicą?
Program eXponentia miał swoją premierę w Wielkiej Brytanii pod koniec 2003 roku. Na dobre zagościł na „wyspach” w roku ubiegłym. Po cyklu zrealizowanych szkoleń w kilkunastu lokalizacjach można powiedzieć, że program został pozytywnie przyjęty. Dowodem tego jest duże zaangażowanie krajowych dystrybutorów, którzy zdecydowali się wybrać eXponentię jako narzędzie wspierania swoich warsztatów, pozytywna opinia Państwowego Instytutu Motoryzacji (CPD), która wydała dla eXponentii certyfikat, a także ilość zgłoszeń przyjętych już na rok 2006. Jako następne kraje po Wielkiej Brytanii zostały wybrane Włochy i Polska. W najbliższym czasie planowane jest również wdrożenie programu w Niemczech i innych krajach Europy.
- Gdzie i kiedy w Polsce organizowane są szkolenia pod szyldem Exponentia?
Pierwsze szkolenia planowane są na przełomie października i listopada w wyselekcjonowanych i odpowiednio przygotowanych ośrodkach na terenie Warszawy, Poznania i Wrocławia. Z czasem, liczba lokalizacji zostanie poszerzona o najważniejsze ośrodki w całej Polsce.
- Kto prowadzi szkolenia i z jakich tematów?
Jak już wspomniałem, szkolenia kompleksowo omawiają poszczególne zagadnienia i oferowane są w postaci modułów. Na początku dostępne będą:
- Układ elektryczny i elektroniczny pojazdu.
- ABS i układy kontroli trakcji.
- Układy kontroli emisji spalin.
W przygotowaniu są: układy klimatyzacji, układy kierownicze, układy zasilania silników wysokoprężnych.
Szkolenia prowadzone są przez wykładowców akademickich dysponujących długoletnim doświadczeniem praktycznym. Każdy moduł został opracowany wspólnie przez partnerów programu tak, aby możliwie szeroko i wnikliwie omówić poszczególne zagadnienia. Ośrodki szkoleniowe muszą natomiast dysponować odpowiednią infrastrukturą: pomoce naukowe, stanowiska warsztatowe i diagnostyczne itp.
- W Polsce, jak wiemy, do szkoleń pracowników nie przykłada się jeszcze należytej uwagi. Czy wierzy Pan, że Exponentia zacznie zmieniać tę mentalność?
Ta sytuacja zmienia się z roku na rok. Coraz więcej warsztatów zdaje sobie sprawę, że bez ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy i umiejętności nie będą w stanie sprostać rosnącej konkurencji i coraz większym wymaganiom klientów. Z pewnością potrzebne są inwestycje w wyposażenie, zaplecze techniczne czy infrastrukturę, ale niezbędne jest także inwestowanie w ludzi i ich umiejętności. Te zagadnienia stają się ważne nie tylko dla warsztatów, które chcą się rozwijać, ale także dla tych, które chcą przetrwać. Powtórzę, może już wielokrotnie cytowane stwierdzenie, ale taka jest rzeczywistość: wiedza i informacja to obecnie kluczowe czynniki dla sukcesu. Tegoroczne targi w firmie Inter Cars S.A. udowodniły, że nastawienie warsztatów do szkoleń ulega zmianie. Świadczy o tym duże zainteresowanie eXponentią i pierwsze zgłoszenia.
- W jaki sposób zachęciłby Pan naszych Czytelników do wzięcia udziału w szkoleniach Exponentia?
Myślę, że eXponentia proponując intensywne, kompleksowe szkolenia praktyczne stanowi ciekawą i unikalną ofertę na rynku. Z pewnością czas i pieniądze zaangażowane w szkolenie będą bardzo dobrą inwestycją. Za projektem stoją firmy, których przedstawiać nie trzeba. Czy potrzeba lepszej rekomendacji?
Komentarze (0)