Czy można naprawiać instalację gazową przez telefon?
Samochodowe instalacje gazowe dla jednych kierowców wydają się zbyt skomplikowane i nie chcą o nich nic wiedzieć, a jedynie z nich korzystać. Inni użytkownicy uważają się za ekspertów technicznych i samodzielnie dokonują napraw i regulacji ustawień ilości spalanego przez silnik gazu. Do której z dwóch kategorii kierowców należałoby skierować pytanie postawione w tytule tego tekstu? Zdarzały się sytuacje, że dzwoniący do warsztatu klient opisywał dziwne zachowanie się pojazdu zasilanego gazem. Po przejechaniu kilku kilometrów silnik w samochodzie gasł i uporczywie nie pozwalał się uruchomić. Po kilku próbach rozruchu wreszcie się to udawało, lecz po przejechaniu jeszcze krótszego odcinka drogi sytuacja się powtarzała. Kilkakrotnie tego typu awarie udawało się usunąć przez telefon.
Paweł Szadkowski Elpigaz
Wystarczyło poprosić dzwoniącego o sprawdzenie poziomu i uzupełnienie płynu w zbiorniku układu chłodzenia silnika. Spróbujmy w takim razie przedstawić zależność pomiędzy pracą reduktora-parownika i poziomem płynu w układzie chłodzenia silnika.
Ze zbiornika do reduktora-parownika dociera ciekły gaz. Reduktor-parownik ma za zadanie obniżyć jego ciśnienie i zamienić stan skupienia z ciekłego w lotny, czyli mówiąc prościej, zamienić ciecz w parę. Odparowanie gazu wymaga dostarczenia ciepła. Reduktor-parownik w samochodowej instalacji gazowej będzie wykonywał swoją pracę zarówno wtedy, gdy to ciepło zostanie do niego dostarczone, jak i wtedy, gdy nie będzie podgrzewany. Jednak brak dostarczania ciepła z zewnątrz spowoduje obniżenie temperatury własnej reduktora-parownika (odda własne ciepło dla potrzeb odparowania gazu). Taka pełna poświęcenia praca zakończy się jednak zamarznięciem reduktora-parownika i opisanym powyżej zgaśnięciem silnika. Ponieważ ciepło dla potrzeb ogrzewania reduktora-parownika pobierane jest z układu chłodzenia silnika, niezbędne jest okresowe sprawdzanie poziomu płynu w tym układzie. W starszej generacji samochodach reduktory montowane były możliwie nisko w stosunku do usytuowania chłodnicy (rys. 1). Dzięki temu obniżenie się poziomu płynu w układzie chłodzenia nie wpływało od razu negatywnie na pracę instalacji gazowej. W samochodach nowej generacji nie zawsze jest możliwość tak korzystnego umieszczenia reduktora-parownika w stosunku do chłodnicy, ze względu na bardzo małą ilość wolnego miejsca w komorze silnika (rys. 2). Rekompensuje tę sytuację dobra wydajność pompy wodnej, która bez problemu tłoczy ciecz do najwyższych punktów w układzie chłodzenia.
Rys. 1. Usytuowanie chłodnicy w stosunku do reduktora – reduktor poniżej chłodnicy.
Rys. 2. Usytuowanie chłodnicy w stosunku do reduktora – reduktor powyżej chłodnicy.
Odpowiedni poziom temperatury reduktora-parownika w wielu nowoczesnych instalacjach gazowych jest również czynnikiem niezbędnym do automatycznej zmiany z zasilania silnika benzyną na zasilanie gazem. Dlatego szybkie nagrzewanie się reduktora-parownika, właściwe umieszczenie czujnika temperatury oraz jego prawidłowe wskazania wpływają na sposób pracy instalacji gazowej. Posiadając samochód z instalacją gazową, pamiętajmy o związku poziomu płynu w układzie chłodzenia z pracą reduktora-parownika (rys. 3).
Rys. 3. Zbiornik wyrównawczy z pokazaniem poziomu płynu pomiędzy min. i max.
W okresie silnych mrozów duże znaczenie dla utrzymania właściwej temperatury reduktora-parownika będzie miało miejsce jego usytuowania w komorze silnika. Jeżeli jest narażony na silne chłodzenie strugami przepływającego powietrza w czasie jazdy, jego praca będzie zależała od szybkości poruszania się samochodu i temperatury otoczenia. Dlatego też w takim przypadku należałoby rozważyć konieczność zastosowania w okresie zimy izolacji termicznej, podobnie jak ochrania się akumulator samochodu przed utratą ciepła.
Samochodowe instalacje gazowe dla jednych kierowców wydają się zbyt skomplikowane i nie chcą o nich nic wiedzieć, a jedynie z nich korzystać. Inni użytkownicy uważają się za ekspertów technicznych i samodzielnie dokonują napraw i regulacji ustawień ilości spalanego przez silnik gazu. Do której z dwóch kategorii kierowców należałoby skierować pytanie postawione w tytule tego tekstu? Zdarzały się sytuacje, że dzwoniący do warsztatu klient opisywał dziwne zachowanie się pojazdu zasilanego gazem. Po przejechaniu kilku kilometrów silnik w samochodzie gasł i uporczywie nie pozwalał się uruchomić. Po kilku próbach rozruchu wreszcie się to udawało, lecz po przejechaniu jeszcze krótszego odcinka drogi sytuacja się powtarzała. Kilkakrotnie tego typu awarie udawało się usunąć przez telefon.
Paweł Szadkowski Elpigaz
Wystarczyło poprosić dzwoniącego o sprawdzenie poziomu i uzupełnienie płynu w zbiorniku układu chłodzenia silnika. Spróbujmy w takim razie przedstawić zależność pomiędzy pracą reduktora-parownika i poziomem płynu w układzie chłodzenia silnika.
Ze zbiornika do reduktora-parownika dociera ciekły gaz. Reduktor-parownik ma za zadanie obniżyć jego ciśnienie i zamienić stan skupienia z ciekłego w lotny, czyli mówiąc prościej, zamienić ciecz w parę. Odparowanie gazu wymaga dostarczenia ciepła. Reduktor-parownik w samochodowej instalacji gazowej będzie wykonywał swoją pracę zarówno wtedy, gdy to ciepło zostanie do niego dostarczone, jak i wtedy, gdy nie będzie podgrzewany. Jednak brak dostarczania ciepła z zewnątrz spowoduje obniżenie temperatury własnej reduktora-parownika (odda własne ciepło dla potrzeb odparowania gazu). Taka pełna poświęcenia praca zakończy się jednak zamarznięciem reduktora-parownika i opisanym powyżej zgaśnięciem silnika. Ponieważ ciepło dla potrzeb ogrzewania reduktora-parownika pobierane jest z układu chłodzenia silnika, niezbędne jest okresowe sprawdzanie poziomu płynu w tym układzie. W starszej generacji samochodach reduktory montowane były możliwie nisko w stosunku do usytuowania chłodnicy (rys. 1). Dzięki temu obniżenie się poziomu płynu w układzie chłodzenia nie wpływało od razu negatywnie na pracę instalacji gazowej. W samochodach nowej generacji nie zawsze jest możliwość tak korzystnego umieszczenia reduktora-parownika w stosunku do chłodnicy, ze względu na bardzo małą ilość wolnego miejsca w komorze silnika (rys. 2). Rekompensuje tę sytuację dobra wydajność pompy wodnej, która bez problemu tłoczy ciecz do najwyższych punktów w układzie chłodzenia.
Rys. 1. Usytuowanie chłodnicy w stosunku do reduktora – reduktor poniżej chłodnicy.
Rys. 2. Usytuowanie chłodnicy w stosunku do reduktora – reduktor powyżej chłodnicy.
Odpowiedni poziom temperatury reduktora-parownika w wielu nowoczesnych instalacjach gazowych jest również czynnikiem niezbędnym do automatycznej zmiany z zasilania silnika benzyną na zasilanie gazem. Dlatego szybkie nagrzewanie się reduktora-parownika, właściwe umieszczenie czujnika temperatury oraz jego prawidłowe wskazania wpływają na sposób pracy instalacji gazowej. Posiadając samochód z instalacją gazową, pamiętajmy o związku poziomu płynu w układzie chłodzenia z pracą reduktora-parownika (rys. 3).
Rys. 3. Zbiornik wyrównawczy z pokazaniem poziomu płynu pomiędzy min. i max.
W okresie silnych mrozów duże znaczenie dla utrzymania właściwej temperatury reduktora-parownika będzie miało miejsce jego usytuowania w komorze silnika. Jeżeli jest narażony na silne chłodzenie strugami przepływającego powietrza w czasie jazdy, jego praca będzie zależała od szybkości poruszania się samochodu i temperatury otoczenia. Dlatego też w takim przypadku należałoby rozważyć konieczność zastosowania w okresie zimy izolacji termicznej, podobnie jak ochrania się akumulator samochodu przed utratą ciepła.
Komentarze (0)