Wymagania co do łożysk kół stale rosną. Obecnie stosuje się łożyska o większej precyzji, stworzone do wszystkich obciążeń.
Zwiększona prędkość maksymalna dzisiejszych pojazdów, nawet tych najmniejszych, jest zdecydowanie wyższa niż w modelach wcześniejszych. Te wyższe prędkości są między innymi możliwe dzięki poprawie właściwości zawieszenia, co w rezultacie powoduje, że łożyska kół poddawane są działaniu większych sił, zwłaszcza na zakrętach. Klasyczne, jednorzędowe łożysko kulkowe lub stożkowe już od wielu lat nie jest w stanie wytrzymać tego rodzaju obciążeń. Dlatego łożyska kół w segmencie samochodów osobowych przekształciły się w jednostki bardziej kompaktowe.
Dziś używa się szerokiej gamy dwurzędowych łożysk skośnych, kulkowych lub wałeczkowych. Wraz ze zintegrowaniem piasty z kołnierzem, ekoderami ABS i czujnikami powinno się o dzisiejszych łożyskach mówić jako o zespołach. Moduły łożysk kół przekształciły się zarazem w komponenty o długim czasie eksploatacji, które nie podlegają serwisowaniu. Ustawienie luzu łożyskowego, wcześniej kluczowe podczas obsługi pojazdu, odeszło już do przeszłości. Kompaktowe konstrukcje łożysk kół wymagają możliwie największej precyzji montażu. Wadliwy montaż drastycznie skróci okres bezawaryjnej eksploatacji. Wciskanie łożysk podczas montażu za pomocą odpowiedniego narzędzia specjalnego stało się teraz standardem. Ciągle jednak pozostaje nieduże ryzyko błędu związane z niepoprawnym używaniem narzędzia specjalnego.
Precyzja montażu wymagana podczas wciskania łożysk w piastę liczona jest w setnych milimetra. To powoduje, że montaż łożyska w warunkach warsztatowych staje się niezwykle trudny i rośnie ilość błędów. Za każdym razem wadliwy montaż prowadzi do uszkodzenia łożyska lub piasty koła. Z tego powodu niektórzy producenci pojazdów postanowili skorzystać z kompaktowych rozwiązań składających się z łożyska, piasty i tarczy hamulcowej. Taka konstrukcja do maksimum ogranicza ryzyko błędu podczas montażu. FAG jest w stanie sprostać tym specjalnym wymaganiom dzięki zestawowi naprawczemu dla całej osi – FAG WheelDisc.
W zestawie tym łożysko jest permanentnie, fabrycznie wciśnięte w piastę koła na tarczy hamulcowej. Dzięki dokładnie obliczonemu promieniowi krawędzi pierścienia zewnętrznego wewnętrzna obudowa piasty nie ma kontaktu z żadnymi ostrymi krawędziami. Bieżnia zewnętrzna łożyska wbudowana jest fabrycznie w piastę koła, dzięki czemu łożysko jest wpasowane na wcisk. Piasta koła posiada montażowy rowek dla zabezpieczenia łożyska. Po stronie montażu łożysko jest zabezpieczone pierścieniem blokującym.
FAG WheelDisc montowany jest na zwrotnicy i nie jest wciskany. Ułatwiający montaż promień pierścieni zewnętrznych zapobiega nieosiowemu montażowi na zwrotnicy. Zestaw zabezpieczony jest przez nakrętkę centralną. Obecnie FAG WheelDisc może być montowany w pojazdach marek: Opel, Peugeot i Renault.
Na podstawie materiałów firmy Schaeffler
Komentarze (0)