Chcąc wesprzeć producentów pojazdów ciężarowych w zakresie produkcji bardziej ekologicznych i wydajnych silników, firma Federal-Mogul opracowała uszczelnienia zapewniające niezawodną pracę przy ciśnieniach w cylindrach do 250 barów i temperaturach układu wydechowego do 1000°C.
Hybrydowe, stalowo-elastomerowe uszczelki głowicy Federal-Mogul łączą sprawdzoną technologię stali wielowarstwowej MLS (Multi Layer Steel) i płynne uszczelnienie elastomerowe w jednym produkcie, zapewniając optymalne uszczelnienie pomiędzy spalinami i płynami silnika. Stopy żaroodporne HTA (High Temperature Alloys) oraz odporne na wysokie temperatury powłoki HTC (High Temperature Coatings) skutecznie uszczelniają złącza rur wylotowych podczas pracy w temperaturach będących poza zasięgiem konwencjonalnych materiałów ze stali nierdzewnej i grafitu.
- Technologia uszczelki stalowo-elastomerowej opiera się na sukcesie uszczelek MLS. Jednak jest ona jeszcze bardziej doskonała – tłumaczy Mike Gerulski, dyrektor ds. badań i rozwoju na poziomie globalnym w Federal-Mogul Sealing. - Poprzez dodanie uszczelnienia elastomerowego, które do skutecznego działania wymaga dużo niższych obciążeń, możemy wykorzystywać siły uszczelnień tam, gdzie będą one najbardziej potrzebne. Stwarza to większe możliwości projektowania lżejszych, ale wytrzymałych konstrukcji silnikowych oraz pozwala zwiększyć ciśnienie w cylindrach do 250 barów. Co więcej, bogate doświadczenie Federal-Mogul w zakresie materiałoznawstwa pozwala nam tworzyć produkty elastomerowe, uwzględniające zależność pomiędzy kompatybilnością płynu i temperaturą.
Technologia uszczelek stalowo-elastomerowych jest stosowana z wykorzystaniem opracowanego przez Federal-Mogul procesu Analysis-Led-Design (ALD), który jest kompleksowym podejściem do optymalizacji układu głowicy cylindrów, bloku oraz uszczelek jako systemu. ALD pomaga wybrać odpowiednią technologię uszczelniania i ją weryfikuje. Proces został mocno rozwinięty przez Federal-Mogul, a dzięki temu firma może skutecznie przewidzieć zachowanie uszczelnienia i określić trwałość uszczelek głowicy cylindrów, jeszcze przed dostępem do silnika prototypowego.
- Dzięki procesowi ALD możemy wyeliminować kosztowne zmiany konstrukcyjne na etapie programu rozwoju silnika – dodaje M. Gerulski.
Federal-Mogul wykorzystuje proces ALD także do wysoko obciążonych uszczelek w układzie wylotowym, gdzie wahania wysokich temperatur, redukcja masy systemu napędzane przez downsizing, turbodoładowanie i recyrkulację spalin (układ EGR) mogą powodować zniekształcenia kołnierza. W takich warunkach konwencjonalne uszczelki statyczne są nieskuteczne.
Komentarze (0)