Części i regeneracja

ponad rok temu  07.08.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Ferodo Braking Event 2013

Najnowsze wyniki testu hamowania w mokrych warunkach przeprowadzonego przez szanowaną w branży firmę MIRA dowodzą, że najmniej efektywne klocki hamulcowe zatrzymają samochód na drodze o 30 metrów dłuższej niż zaawansowany technologicznie produkt! Klocki Ferodo pokonały najważniejszych konkurentów z rynku wtórnego, a informacja ta stała się motywem przewodnim konferencji przygotowanej z myślą o nas (fachowcach branży warsztatowej) połączonej ze zwiedzaniem fabryki kloców hamulcowych w Mondovi (Włochy).

Podczas jazdy z dużą prędkością skuteczność hamowania odgrywa zasadniczą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa pojazdu i kierowcy. Możliwość zatrzymania się na czas pozwala uniknąć niebezpiecznych kolizji, a długość drogi hamowania może decydować o życiu lub śmierci. Nic więc dziwnego, że krótsza droga hamowania stanowi najpoważniejsze wyzwanie w dziedzinie podnoszenia bezpieczeństwa na drogach. A że różnica pomiędzy produktami OE, czyli spełniającymi wymagania producentów pojazdów, może być kolosalna, dowodzi najnowszy test przeprowadzony podczas hamowania w mokrych warunkach w ośrodku badawczym MIRA (Motor Industry Research Association), firmy z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Testy przeprowadzono z modelem Ford C-MAX zgodnie z wymogami normy R90 – przy prędkości 160 km/h (80% maksymalnej prędkości samochodu) oraz 80 km/h. Próby hamowania odbywały się w mokrych warunkach, to znaczy, że mokra była zarówno powierzchnia drogi, jak i powierzchnie tarcz hamulcowych. Wyniki hamowań zostały uśrednione z sześciu prób dla każdego typu materiału ciernego, przy czym klocki i tarcze hamulcowe w każdym przypadku były w pełni dotarte.

Jak duże różnice w efektywności hamowania mogą pojawić się pomiędzy klockami dostępnymi na rynku części zamiennych – i to biorąc pod uwagę zarówno produkty o jakości OE, jak i produkty o niższej jakości, jest oczywiście bardzo ciekawą informacją dla fachowców branży warsztatowej. Nie inaczej prezentowano nam wiele innych osiągnięć w dziedzinie optymalizacji materiałów ciernych, a wszystko to podczas niedawno zakończonej międzynarodowej konferencji prasowej „Ferodo Braking Event 2013”. Spotkanie z gronem dziennikarzy motoryzacyjnych (w konferencji uczestniczyła oczywiście także redakcja „Nowoczesnego Warsztatu”) w niemałej mierze służyło prezentacji marki, której znaczenie dla rozwoju światowej motoryzacji trudno przecież kwestionować.

W testach na wspominaną efektywność hamowania w mokrych warunkach klocki Ferodo dwukrotnie udowodniły swą przewagę i wyraźnie pokonały najważniejszych konkurentów z rynku wtórnego. Przy prędkości 160 km/h najlepszy konkurent w teście zatrzymał się o 4 metry dalej niż samochód wyposażony w klocki hamulcowe Ferodo. 4 metry nie wydają się dużą odległością, jednak w rzeczywistości może to oznaczać szansę uniknięcia poważnego wypadku drogowego. W porównaniu z konkurentem, który uzyskał najgorszy wynik w teście, droga hamowania Ferodo była aż o 22 metry krótsza! Przy prędkości 80 km/h klocki hamulcowe Ferodo ponownie dowiodły swojej wyższości nad konkurentami. Różnica w długości drogi hamowania między Ferodo a konkurencyjnymi produktami wyniosła w tym przypadku od 2 do 4 metrów. Prezentując wyniki testów, specjaliści z fabryki Ferodo w Mondovi (Włochy) wielokrotnie przywoływali autorski program „Ty decydujesz”, który powstał w celu zapewnienia zarówno wszechstronnego wsparcia, jak i produktów o jakości OE dla lepszego rozwiązywania problemów, z jakimi stykają się jego odbiorcy. Program ten opiera się na pięciu głównych elementach, które, jak wykazały badania warsztatów, są kluczowe dla rentownego prowadzenia serwisu. 

- Bliskie relacje z naszymi klientami umożliwiły nam zrozumienie faktu, że pięć elementów koniecznych dla bycia skutecznym dostawcą elementów hamulcowych to: doświadczenie w zakresie hamulców, szeroki program produktów o dużym pokryciu potrzeb rynku, doświadczenie we współpracy z producentami OE oraz jakość OE produktów i właściwe wsparcie – wyjaśniał Olivier Legrand, Federal-Mogul Vice President, Aftermarket Europe. - Te elementy to pięć filarów, na których opiera się program „Ty decydujesz”. Jeśli klocek hamulcowy nie jest zamontowany właściwie lub został użyty klocek o niskiej jakości, może to prowadzić nie tylko do głośnego hamowania, ale również do hamowania o niskiej skuteczności, a w efekcie do bardzo silnego niezadowolenia klienta. Z tego powodu sprzedajemy jedynie produkty o jakości OE i zapewniamy wsparcie techniczne, jakiego potrzebują nasi klienci.

Program Ferodo
Program Ferodo dla rynku części zamiennych pokrywa potrzeby europejskiego parku samochodów osobowych i dostawczych w 99%, a w przypadku tarcz hamulcowych w 98%. Dla zwiększenia wygody i zaufania użytkowników w pełnym programie klocków hamulcowych znajdują się również uniwersalne zestawy montażowe i czujniki zużycia. Dla uzupełnienia programu hamulcowego dostępne są pełne programy szczęk hamulcowych, zestawów szczęk hamulcowych i elementów hydrauliki hamulcowej. Hamulce Ferodo to oczywiście efekt konstrukcyjnych i produkcyjnych doświadczeń gromadzonych nieprzerwanie od ponad wieku. Marka należy dziś do globalnej korporacji – Federal-Mogul Corporation. Ta jest wiodącym, światowym dostawcą produktów i usług dla światowych producentów oraz firm zajmujących się serwisowaniem pojazdów i wyposażenia działających na rynku samochodów osobowych, lekkich, średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, zastosowań morskich oraz kolejowych, a także w zakresie zastosowań lotniczych, wytwarzania energii i rozwiązań dla przemysłu. Nieodzownym też elementem doskonalenia produktów jest współpraca z producentami samochodów. Federal-Mogul utrzymuje bliskie kontakty z najbardziej prestiżowymi producentami pojazdów na całym świecie, a obecnie wprowadza do produkcji komponenty do najnowszych modeli m.in. Mercedesa, Audi, Volkswagena, Fiata, Renault i Forda. Technologie i rozwiązania techniczne Federal-Mogul w zakresie hamulców są dostępne na rynku części zamiennych aftermarket dzięki programowi produktów Premier znajdującym się w ofercie Ferodo.

- Ferodo od zawsze było w czołówce, jeśli chodzi o wprowadzanie innowacji hamulcowych. Działo się to z powodu ścisłej współpracy z producentami pojazdów, ale także dzięki zdolności firmy do przewidywania nowych trendów i umiejętności dostosowywania się do nich – wyjaśniał Holger Schaus, Federal-Mogul Director of Application Engineering. - Zasadniczo produkty hamulcowe wykorzystują trzy rodzaje materiałów – pierwsze dwa to materiały niskometaliczne i semimetaliczne – głównie stosowane w Europie, trzeci to materiały typu NAO (Non Asbestos Organic), które głównie stosuje się w samochodach produkowanych w USA. Ferodo, uwzględniając obecny trend polegający na takim rozwoju materiałów typu NAO, aby mogły być zastosowane w pojazdach europejskich, rozwija swój program materiałów NAO, aby móc zaoferować je swoim wszystkim odbiorcom. Federal-Mogul przez pięć lat szczegółowo badał i testował materiały, które mogłyby zastąpić miedź, starając się opracować technologię, która skompensowałaby brak miedzi bez żadnego negatywnego wpływu na efektywność działania materiałów ciernych. Optymalne rozwiązanie może zawierać nawet do 25 składników. Sukces Federal-Mogul na tym polu spowodował, że jest on światowym liderem pośród dostawców materiałów ciernych o niskiej i zerowej zawartości miedzi. Firmowy program Eco-Friction, który składa się z klocków hamulcowych niezawierających miedzi, będzie wprowadzony na rynek części zamiennych aftermarket. Umożliwi to odbiorcom stosowanie właściwych klocków hamulcowych, które zapewnią utrzymanie oryginalnego poziomu bezpieczeństwa i właściwego stanu technicznego pojazdu.
Zapewnienie właściwego działania we wszystkich warunkach nie jest jedynie wynikiem wybrania właściwego typu materiału klocków hamulcowych. Konieczna jest także optymalizacja materiału pod względem indywidualnych potrzeb danego pojazdu i konstrukcji zastosowanego układu hamulcowego. Jak się też okazuje, wspomniany test hamowania w mokrych warunkach jest ostatnim z serii porównawczych testów wewnętrznych oraz testów niezależnych, które pomagają użytkownikom produktów Ferodo zrozumieć, jak duże różnice w efektywności hamowania mogą pojawić się pomiędzy klockami dostępnymi na rynku części zamiennych. I to biorąc pod uwagę zarówno produkty o jakości OE, jak i produkty o niższej jakości.


- W innych testach sprawdzamy także: efektywność hamowania w suchych warunkach, hałas powstający podczas hamowania, wyczucie pedału hamulca oraz trwałość materiałów ciernych – informował podczas konferencji prasowej Silvano Veglia, Product Marketing Director – Braking. - Wyniki testów wykazały, że klocki hamulcowe Ferodo o jakości OE działały o wiele skuteczniej w porównaniu do niskiej jakości tanich klocków, a nawet wykazywały większą efektywność działania w porównaniu do klocków klasy premium lub nawet jakości OE innych producentów. Regulacje europejskie wymagają, żeby wszystkie klocki hamulcowe sprzedawane do zastosowania w samochodach pozytywnie przeszły testy określone w zarządzeniu R90. Trzeba jednak pamiętać o tym, że testy robione według wymagań R90 są przeprowadzane w suchych warunkach hamowania. Jest to jedna z przyczyn, dlaczego produkty OE, spełniające wymagania producentów pojazdów, często działają o wiele efektywniej.

red.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony