Samochody ciężarowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Filtracja

w samochodach ciężarowych

MANN+HUMMEL oferuje dla samochodów ciężarowych pod marką MANN-FILTER filtry paliwa, oleju i powietrza w jakości wyposażenia fabrycznego.

Z sukcesem przez piaski pustyni

Słynny, niebywale trudny wyścig Paryż--Dakar to jeden z najcięższych testów dla człowieka, maszyny i materiałów. Prawdziwym wyzwaniem dla MANN+HUMMEL, partnera rozwojowego i dostawcy na wyposażenie fabryczne dla międzynarodowego przemysłu samochodowego, jest możliwość przetestowania swoich filtrów oleju, powietrza i paliwa. Jakość filtrów marki MANN-FILTER nie jest tu dziełem przypadku, ale wynikiem szeroko pojętych badań i projektów. Już na etapie rozwoju materiały dla powstania danego filtra badane są w laboratoriach MANN+HUMMEL, a następnie na stanowiskach kontrolnych dla silników, w pomieszczeniach pomiarowych oraz w symulatorze klimatyzacji. Również badania długotrwałe w warunkach ekstremalnej konkurencji oraz bezpośrednie testy w warunkach naturalnych dla pracy filtrów pozwalają na stosowanie MANN-FILTER w realnych warunkach, np. na piaskach Sahary, czy na europejskich drogach, gdzie pokonywane są tysiące kilometrów.

MANN-FILTER w samochodach ciężarowych
Rozwój produkcji filtrów powietrza, oleju i paliwa dla samochodów ciężarowych podlega wielokrotnej kontroli na wszystkich etapach produkcji i kończy się 100- proc. kontrolą końcową. MANN+HUMMEL gwarantuje przy tym nowoczesny system zapewniania jakości, który odpowiada wysokim wymogom normy DIN/ISO 9001.
Prawie 700 typów MANN-FILTER oferowanych jest w jakości wyposażenia fabrycznego dla pojazdów użytkowych, jak wozy ciężarowe, autobusy czy maszyny budowlane dla niemal 20 tysięcy zastosowań, co oznacza blisko 95-proc. pokrycie zapotrzebowania rynku.

Filtr wstępnej filtracji dla perfekcyjnej separacji wody
Aby spełnić szczególnie wysokie wymogi w zakresie ochrony zużycia i separacji wody w samochodach ciężarowych, MANN+HUMMEL wyprodukował filtr dokładnej filtracji (filtr główny) z dopasowanym do tego filtrem wstępnym.

A wszystko dlatego, że właśnie nowoczesne systemy wysokociśnieniowego wtrysku jak pompa-dysza czy Common Rail (CR), takie wymagają szczególnie dobrze oczyszczonego paliwa. Dlatego MANN+HUMMEL w ostatnich pięciu latach pracuje nad rozwojem nowych mediów filtracyjnych, jak np. MULTIGRADE Multilayer. Zdolność wychwytywania zanieczyszczeń przez te media filtracyjne jest daleko wyższa niż innych mediów i wykazuje ponadto zwiększoną odporność na długotrwałą współpracę z płynami roboczymi.

Dla wstępnej filtracji MANN+HUMMEL postawił na filtr MANN Preline, który w nowoczesnej technice wysoko wydajnej filtracji gwarantuje perfekcyjne oczyszczanie wody oraz doskonałą filtrację cząstek stałych zanieczyszczeń, dużo lepsze niż w przypadku filtrów z prostymi mediami celulozowymi. W ten sposób odciąża się filtr główny i chroni ekstremalnie wrażliwe urządzenia wtryskowe i gaźniki. Wysoko wydajne media z grupy Multigrade znajdują już praktyczne zastosowania w filtrach wstępnej filtracji PreLine.

Wielowarstwowe filtry paliwa
W głównym filtrze paliwa dla samochodu ciężarowego MANN+HUMMEL stosuje medium filtracyjne MULTIGRADE F. Medium to składa się ze zintegrowanych wielowarstwowych, częściowo pełnosyntetycznych warstw. Zauważyć należy tutaj, że te filtry paliwa MANN pozwalają na lepsze wykorzystanie filtracji wgłębnej, co oznacza, że dla separacji cząstek stałych do dyspozycji pozostaje cała powierzchnia materiału filtracyjnego. MULTIGRADE F powstał dla silników benzynowych i na olej napędowy i poprzez swoją wielowarstwową budowę separuje najdrobniejsze cząsteczki, kurz, rdzę, wodę oraz resztki ze zbiornika paliwa. Optymalnej ochronie podlegają przy tym ekstremalnie wrażliwe pompy wtryskowe oraz gaźniki samochodów ciężarowych.
Szczególnym wyzwaniem dla filtracji paliwa są biopaliwa (norma DIN EN 14 214), zwłaszcza z oleju rzepakowego, którego stosowanie zwiększa się w związku z rosnącymi kosztami eksploatacji wozów. Biodiesel rozpuszcza złogi w zbiorniku paliwa i przewodach paliwowych znacznie bardziej niż w przypadku normalnego oleju napędowego. Filtry paliwa MANN wychwytują te zwiększone ilości zanieczyszczeń, ale skracają się przy tym okresy użytkowania filtrów. Dlatego po przestawieniu się na stosowanie biopaliw zaleca się częstsze wymienianie filtra nie tylko za pierwszym razem, ale podczas całego okresu serwisowania.
Ciężkim testem dla filtrów oleju napędowego w wozach ciężarowych jest ich stosowanie w niskich temperaturach. Przy ok. minus 20°C wytwarza się parafina, która może prowadzić do zapchania filtra. Inżynierowie z MANN+HUMMEL dopracowali dlatego różne funkcje dodatkowe filtrów paliwa, które chronią olej napędowy przed zbrylaniem, jak np. elektryczne podgrzewane specjalne dla danego przypadku zastosowania przewody paliwowe czy podgrzewania paliwa.

W filtrach oleju napędowego dla wozów ciężarowych zintegrowane mogą być ponadto m.in. czujniki ciśnienia dla kontroli przeładowania, pompy ręczne dla uzupełniania systemu czy chłodzenie paliwa przy wysokich temperaturach.

Filtry oleju chronią silnik
Poprzez spalanie w silniku tworzą się cząsteczki zanieczyszczeń, resztki ze spalania, jak np. sadze w oleju silnikowym. Zanieczyszczają one olej i przyczyniają się do jego gęstnienia. Następstwem tego jest ograniczenie wydajności silnika i zwiększone zużycie paliwa, a w najgorszym przypadku zatarcie silnika. Do tego filtracja musi być zagwarantowana także wówczas, kiedy mamy do czynienia z wysokimi temperaturami oleju, przy czym oleje te są agresywne i charakteryzują się dużą ilością różnego rodzaju dodatków (syntetyczne oleje silnikowe).

Filtry oleju MANN w samochodach ciężarowych oczyszczają olej silnikowy z brudu, cząstek stałych, jak kurz, ścier metalowy, sadze. MANN-FILTER gwarantują przy tym najwyższy stopień separacji zanieczyszczeń przy ograniczonym oporze przepływu. Media filtracyjne długotrwałego użytku z mieszanki włókien odporne są na wysokie temperatury i chemikalia, jak również osiągają poprzez specjalną geometrię fałd możliwie największą powierzchnię filtracyjną. Uszczelka długotrwałego użytku pod działaniem temperatury rozszerza się, zapewniając tym samym doskonałą szczelność i zapobiegając jej luzowaniu się podczas pracy. Do tego zawór obejściowy powleczony warstwą teflonu (by--pass) razem ze specjalną uszczelką z elastomeru kontroluje zależnie od wozu ustalone ciśnienie oleju. Specjalnie uformowany zawór przeciwzwrotny zapobiega tzw. pracy silnika na sucho podczas jego unieruchomienia. W laboratoriach MANN+HUMMEL z sukcesem testowana jest filtracja poboczna w wozach ciężarowych za pomocą centryfugi MANN. Jest to jeszcze melodia przyszłości u producentów samochodów ciężarowych, ale praktyczne wykorzystanie centryfugi jest bliższe w czasie niż nam się wydaje. Podczas badań centryfuga wychwyciła z 35 litrów zużytego oleju do wozów ciężarowych 500 gramów masy zanieczyszczeń, których nie wychwycił filtr oleju w układzie głównej filtracji. W przypadku centryfugi MANN ciśnienie oleju obraca wirnik z prędkością do 8 tysięcy obrotów na minutę, po to by przez siłę centryfugi odseparować z oleju smarnego najdrobniejsze cząsteczki zanieczyszczeń i by mogły one osadzić się na ścianach wirówki.

Nowa generacja filtrów powietrza
Kurz Sahary, zanieczyszczenie powietrza w miastach czy pyłki w wiosennym powietrzu zanieczyszczają je i muszą być odfiltrowane z zasysanego przez silnik powietrza. Filtry powietrza MANN spełniają tutaj różne wymogi zależnie od tego czy mamy do czynienia z autobusami, wozami ciężarowymi czy maszynami budowlanymi lub rolniczymi i dbają o wolne od kurzu powietrze w cylindrach, jak również o optymalne spalanie, co w prostej linii prowadzi do obniżenia zużycia paliwa o blisko 5 proc. Rozwój nowej generacji filtrów paliwa (NLG) przez MANN+HUMMEL spełnia przy tym wymogi producentów wozów ciężarowych w zakresie redukcji powierzchni montażowej i wagi przy jednoczesnej minimalizacji kosztów i maksymalizacji wydajności. Produkty NLG podlegają w pełni recyklingowi, ponieważ są filtrami z tworzyw sztucznych z elementami niemetalowymi. Ruchomy system montażu obejmuje głowice filtra, płaszcz, pokrywę napływu czystego powietrza oraz sam wkład filtracyjny, jak np. w przypadku systemu filtracji powietrza w MAN TGA. Jest to element składowy nowej, innowacyjnej generacji filtrów powietrza MANN+HUMMEL, którego kompaktowa i mocna technika znajduje zastosowanie na wyposażeniu fabrycznym największych producentów samochodów ciężarowych.

Czyste powietrze w wymagającym miejscu pracy
Aby ułatwić pracę kierowców wozów ciężarowych i innych pojazdów użytkowych, niezbędne jest stosowanie dobrych filtrów kabinowych. Właśnie w tego typu pojazdach pracujących w warunkach szczególnego zapylenia i zanieczyszczenia powietrza na autostradach, budowach, polach itd. powietrze jest ponadprzeciętnie zanieczyszczone kurzem, pyłkami, sadzami i innymi cząsteczkami, jak również szkodliwymi dla zdrowia gazami. Filtry kabinowe MANN+HUMMEL filtrują cząsteczki i szkodliwe gazy z powietrza w niemal w 100 procentach i dbają o lepszy klimat wewnątrz pojazdu. Filtry cząsteczkowe zatrzymują kurz, cząsteczki, jak p. sadze ze spalania oleju napędowego, kurz, pyłki, ścier z opon itp. Niebywale wysoką zdolność filtracji filtry kabinowe MANN osiągają poprzez szczególną technikę fałdowania medium filtracyjnego. Testy laboratoryjne potwierdziły, że cząsteczki kurzu w blisko 95 proc. i pyłki niemal w całości są zatrzymywane przez filtry powietrza MANN. Filtr powietrza kabinowego MANN adsotop z warstwą węgla aktywnego spełnia dodatkową funkcję, bowiem warstwa węgla aktywnego działa podobnie jak gąbka, której pory są 10 tysięcy razy mniejsze niż przekrój ludzkiego włosa, pochłaniając szkodliwe dla zdrowia gazy jak np. tlenek azotu, ozon itp.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony