Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Filtry do LPG

w ofercie AD Polska

Na wstępie warto przypomnieć podstawy działania instalacji LPG. W zbiorniku LPG znajduje się mieszanina propanu i butanu w fazie ciekłej. Poprzez przewody zasilające gaz samoczynnie wędruje (ciągle w fazie ciekłej) do reduktora – parownika, w którym dzięki spadkowi ciśnienia przechodzi w fazę lotną. Ponieważ w trakcie tej przemiany pobierana jest z otoczenia duża ilość ciepła, reduktor (aby nie zamarzł) jest podgrzewany cieczą z układu chłodzenia silnika, która pracuje w temperaturze 80–110 0C.






Filtry do LPG należy wymieniać podobnie jak filtry tradycyjnego paliwa – zgodnie z instrukcją obsługi. W naszych warunkach najlepiej co 5 – 10 000 km.

Gaz z reduktora trafia do kolektora ssącego. W przypadku instalacji starszego typu (generacje I i II), gaz wprowadzony jest do kolektora przez specjalną zwężkę zwaną mieszalnikiem. W instalacjach wtryskowych gaz dawkowany jest znacznie bardziej precyzyjnie, za pomocą jednego wtryskiwacza (instalacje III generacji) lub za pomocą zespołu wtryskiwaczy, gdzie każdy wtryskiwacz obsługuje jeden cylinder.

Jakie filtry?
Filtry LPG w samochodach wyposażonych w instalację gazową pełnią identyczną rolę jak filtry benzyny czy oleju napędowego. Tak samo ulegają zużyciu i tak samo trzeba je okresowo wymieniać. Na rynku jest wiele typów instalacji gazowych, jednak w uproszczeniu możemy przyjąć, że w prostych instalacjach mieszalnikowych występują wyłącznie filtry fazy ciekłej. W instalacjach wtryskowych producenci stosują także filtry fazy lotnej. Filtry fazy ciekłej mocuje się tuż przed reduktorem LPG. Bardzo często są one do niego przykręcane. Filtry fazy lotnej wpinane są w instalację przed zespołem wtryskowym. Chodzi o maksymalną ochronę delikatnych i wrażliwych na zabrudzenia wtryskiwaczy.



Przed wymianą filtrów LPG należy zakręcić główny zawór gazu przy zbiorniku.

Sama procedura wymiany filtrów LPG jest analogiczna jak w przypadku klasycznych filtrów paliwa. Zazwyczaj wystarczy zakręcić zawór LPG przy zbiorniku, załączyć na chwilę silnik, aby zużył gaz jaki znajduje się w przewodach i można bez przeszkód wymienić filtry. Po założeniu nowych trzeba oczywiście pamiętać o tym, aby odkręcić zawór główny LPG, a następnie sprawdzić szczelność połączeń, w które ingerowaliśmy za pomocą elektronicznego testera lub specjalnej pianki do wykrywania nieszczelności LPG. Oczywiście, w większości współczesnych instalacji LPG samo wyłączenie stacyjki powoduje, że przy zbiorniku zamyka się elektrozawór i teoretycznie już wtedy można odkręcić obudowę filtra w celu jego wymiany (bez zakręcania zaworu na zbiorniku). Ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się jednak takiego “upraszczania” pracy, ponieważ w razie awarii elektrozaworu może dojść do nie kontrolowanego ujścia gazu i trzeba będzie natychmiast wietrzyć warsztat...



Filtr fazy ciekłej znajduje się zwykle przy reduktorze lub tuż przed nim. Wymiana filtra trwa zwykle kilka minut. Koszt całej operacji (robocizna + materiał) zazwyczaj mieści się w przedziale od 15 – 30 zł.

Kiedy wymieniać?
Zużycie filtrów LPG zwiększa opory przepływu gazu, co wpływa na pogorszenie osiągów szczególnie przy wyższych obrotach oraz wtedy, kiedy w zbiorniku kończy się gaz. Zużycie filtra LPG może pośrednio wpływać także na zubożenie mieszanki LPG i powietrza, co gwałtownie zwiększa temperaturę spalania i wypalania gniazd zaworowych.



Po wymianie filtra kontrolujemy szczelność połączeń – np. za pomocą specjalnej pianki.

Filtry LPG należy wymieniać zgodnie z instrukcją obsługi instalacji LPG. W przypadku prostych instalacji mieszalnikowych zazwyczaj co 20 000 km. W przypadku instalacji wtryskowych – nieco częściej – najlepiej co 10 000 lub co 15 000 km. Trzeba zauważyć, że z uwagi na niejednorodną jakość gazu w dystrybutorach, filtry zużywają się w sposób niemal losowy. Chodzi przy tym nie tylko o zanieczyszczenie warstw filtracyjnych. Zdarzają się czasem przypadki chemicznego strawienia filtra.



Dla porównania: filtr czysty i filtr zużyty - przejechał ok. 5000 km.

Oczywiście, podczas wymiany możemy oglądać tylko filtry fazy ciekłej, ponieważ filtry fazy lotnej są zazwyczaj w nieprzezźroczystych, metalowych obudowach, stąd w zasadzie niemożliwa jest ich bezpośrednia weryfikacja.




AD Polska radzi:
- Wymieniaj filtry LPG zgodnie z zaleceniami instrukcji obsługi instalacji gazowej jaka znajduje się w Twoim samochodzie.
- Jeśli w okresie wakacji lub innych wyjazdów korzystałeś z przypadkowych stacji tankowania gazu o bliżej nie określonej jakości – wymień filtry profilaktycznie przed upływem normalnego terminu.
- Zawsze po wymianie filtrów LPG kontroluj szczelność połączeń instalacji, w które ingerowałeś.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony