Większość samochodów osobowych jest obecnie wyposażona w filtry kabinowe, które zatrzymują szkodliwe substancje z powietrza zasysanego do wnętrza pojazdu: spaliny z innych pojazdów, drobne cząsteczki pyłu i sadzę, ale także pyłki roślin i bakterie, ozon oraz związki azotu. Pojemność filtrów kabinowych jest jednak ograniczona, gdy filtr jest mocno zanieczyszczony, jego skuteczność słabnie. Wtedy w kabinie bardzo szybko wzrasta stężenie substancji szkodliwych, szczególnie w ruchu miejskim. Gorszej jakości powietrze stanowi duże obciążenie zwłaszcza dla alergików i małych dzieci. Eksperci z firmy Bosch zalecają regularną wymianę filtrów kabinowych, nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. km.
Wiosna – sezon alergii
Optymalną porą wymiany filtra kabinowego jest początek wiosny. Po pierwsze dlatego, że filtry kabinowe są jesienią i zimą wyjątkowo narażone na wilgoć, która stanowi podłoże dla rozwoju pleśni i bakterii. Po drugie z tego względu, że wiosną sprawnie działający, a więc skuteczny filtr bardzo się przydaje w obliczu rozpoczynającego się okresu intensywnego pylenia roślin. Filtry kabinowe skutecznie zatrzymują pyłki, dzięki czemu także alergicy mogą oddychać czystym powietrzem, co sprzyja komfortowej i bezpieczniej jeździe – bez łzawienia oczu i ataków kichania.
Badania wykazują, że już przynajmniej co trzecia osoba mieszkająca w krajach Unii Europejskiej cierpi na alergię. Epidemiolodzy dowodzą, że przyczyną rosnącej liczby alergików jest przede wszystkim tzw. zachodni styl życia: nowoczesne i czyste mieszkania obniżające nasze zdolności obronne, zwiększający się ruch na drogach, przyzwyczajenia żywieniowe oraz coraz częstsze trzymanie zwierząt w domu.
Rezultatem tych zmian jest znaczne pogorszenie komfortu życia osób dotkniętych alergią. Nasilone objawy to intensywny katar z dużą ilością wodnistej wydzieliny, zatkany nos, ataki kichania, podrażnienia gardła i zatok, pieczenie i łzawienie oczu, połączone ze swędzeniem zmiany na skórze w postaci pokrzywki czy nawracających obrzęków, a nawet trudności w oddychaniu.
Nietrudno dociec jak negatywny wpływ na naszą koncentrację mogą mieć takie dolegliwości podczas prowadzenia samochodu. Brak skupienia, szybko pojawiające się uczucie zmęczenia, spowolnienie reakcji zachodzące podczas ataków alergii mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo zarówno prowadzącego, jak i pozostałych pasażerów.
Także dzieci cierpiące na alergię, podczas podróży samochodem, szczególnie w okolicach pól i lasów, są rozdrażnione wskutek nasilenia objawów choroby, dodatkowo absorbując uwagę kierującego rodzica.
Zanieczyszczenia powietrza dostającego się do samochodu mają niekorzystny wpływ nie tylko dla alergików. Wdychanie zanieczyszczonego powietrza powoduje negatywne, często nieodwracalne skutki dla zdrowia człowieka. Pomimo naturalnych barier oraz działania mechanizmów obronnych polegających na samooczyszczaniu się dróg oddechowych i płuc, zdecydowana większość zanieczyszczeń trafia do oskrzeli lub nawet bezpośrednio do pęcherzyków płucnych, stając się niekiedy źródłem infekcji.
Standardowy filtr kabinowy firmy Bosch
Zbudowany z trzech warstw standardowy filtr kabinowy firmy Bosch jest gwarancją czystego i świeżego powietrza w kabinie samochodu. Dzięki warstwom o odmiennej strukturze włókien skutecznie wyłapuje zróżnicowane cząstki brudu i zanieczyszczeń.
Efektywnie usuwa z kabiny nawet najdrobniejsze pyłki, zarodniki i bakterie. W ten sposób filtr kabinowy Bosch chroni drogi oddechowe kierowcy i pasażerów przed podrażnieniami i zapewnia im lepsze samopoczucie.
Standardowy filtr kabinowy Bosch usuwa do 100 proc. zanieczyszczeń stałych, takich jak sadza, pył i cząstki brudu. Dzięki temu powietrze w samochodzie jest czystsze i przyjemniejsze. Jest przystosowany do pracy w temperaturach od ‑40°C do +85°C.
Filtry kabinowe z węglem aktywnym
Filtr kabinowy z węglem aktywnym dysponuje wszystkimi zaletami standardowego filtra kabinowego. W 100 proc. usuwa zanieczyszczenia stałe, jak sadza, pył i cząstki brudu, pyłki roślin i bakterie.
Dodatkowa warstwa zawierająca węgiel aktywny pochłania szkodliwe gazy, takie jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu, nie dopuszczając ich do kabiny kierowcy. Filtr kabinowy z węglem aktywnym Bosch ma przepustowość i zdolność absorpcji zanieczyszczeń umożliwiające bezproblemową pracę klimatyzacji i nawiewu nawet w tak ekstremalnych warunkach jak przejazd przez tunel lub jazda w korku. W takich sytuacjach poziom zanieczyszczeń wewnątrz samochodu, który nie jest wyposażony w filtr kabinowy, może być nawet sześciokrotnie wyższy niż na poboczu drogi (kabina samochodu działa jak osadnik, w którym odkładają się zanieczyszczenia).
Węgiel aktywny jest wytwarzany ze skorup orzechów kokosowych, które są zwęglane w parze wodnej o temperaturze 800°C. Gąbczasta struktura węgla aktywnego ma tak dużą powierzchnię wewnętrzną, że jedna łyżeczka węgla odpowiada powierzchni boiska piłkarskiego. Dzięki temu węgiel aktywny jest w stanie zatrzymywać cząsteczki 500 razy mniejsze od grubości ludzkiego włosa.
Wymiana filtra – zrób to sam
Montaż filtrów kabinowych Bosch jest nieskomplikowany. Szczegółowa instrukcja montażu dołączona jest do każdego opakowania filtrów. Instrukcja pokazuje miejsce montażu filtra w pojeździe oraz poszczególne etapy wymiany filtra. Odpowiednie filtry kabinowe standardowe i filtry kabinowe z węglem aktywnym mają identyczne wymiary, stąd można je stosować wymiennie. Dzięki temu każdy kierowca może sam zadbać o czyste powietrze w swoim aucie.
Jak często wymieniać filtr kabinowy?
Eksperci z firmy Bosch zalecają regularną wymianę filtrów kabinowych, nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. km. Regularna wymiana filtra jest konieczna i zalecana, ponieważ w miarę osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrującej do kabiny wpada coraz mniej powietrza. Niesie to za sobą następujące konsekwencje:
- Zablokowany filtr kabinowy może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji.
- Zaparowane szyby to często skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowości filtra.
- Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu wewnątrz pojazdu.
Włóknina filtra kabinowego ma odpowiednio dobraną przepustowość powietrza, które zatrzymuje kurz, zanieczyszczenia i pyłki. Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można bez problemu zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tys. km przebiegu filtr osiąga „punkt saturacyjny", czyli zmniejszenie przepustowości o 75 proc. w stosunku do nowego wkładu. Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi zablokowanie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr to także ogromne przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie.
Komentarze (0)