Istotne znacznie dla trwałości silnika ma dokładna filtracja oleju. Idące w kierunku nieustannego wydłużania okresów międzyserwisowych trendy i dążenia stanowią poważne wyzwanie dla producentów olejów, ale także filtrów.
Od nowoczesnych filtrów oleju oczekuje się w równym stopniu trwałości i niezawodnego funkcjonowania, jak i odporności na wysokie temperatury, ekstremalnej odporności mechanicznej na skoki ciśnienia i agresywne składniki zawarte w oleju.
Istnieją dwa typy filtrów oleju: nakręcane i wkłady filtra. Te pierwsze to filtry wymieniane w całości, wraz z zamkniętym w blaszanej obudowie wkładem filtracyjnym. Można jednak wymienić również sam wkład, co wiąże się z licznymi korzyściami.
Nakręcane (puszkowe) filtry oleju wyposażone są w zawór obejścia (by pass), który otwiera się w zależności od ciśnienia (różnicy ciśnień we wkładzie filtracyjnym), gwarantując w ten sposób zasilanie silnika w olej. Zawór ten jest otwarty także przy tzw. zimnym starcie, w momencie rozruchu zimnego silnika lub gdy medium filtracyjne jest zapełnione. W takich przypadkach niefiltrowany olej kierowany jest przez zawór obejściowy filtra bezpośrednio do układu smarowania, gdyż smarowanie silnika ma priorytet przed filtracją oleju. Dlatego bardzo ważne jest, aby wkład filtracyjny nie był zapełniony, gdyż w przeciwnym razie zawór obejściowy otwiera się nawet przy normalnej pracy silnika i pozwala na stały przepływ niefiltrowanego oleju, a to powoduje, że zanieczyszczenia pływające w oleju osiadają na częściach silnika i dochodzi do trwałych zmian (powstają zanieczyszczenia, tj. laki, szlamy, może dojść do zużycia pierścieni i gładzi cylindra). Dodatkowo w filtrach tego typu umieszcza się zawór zwrotny, który zapobiega opróżnieniu filtra podczas postoju pojazdu i gwarantuje, że natychmiast po uruchomieniu silnika olej osiągnie pełną skuteczność smarowania. Zawór ten stosuje się, gdy filtr wkręcany jest z boku lub od góry.
Wiele korzyści niesie za sobą wymiana samego wkładu filtra – jego utylizacja jest mniej uciążliwa dla środowiska niż utylizacja filtrów typu spin-on, a konstrukcja wkładu zapewnia szybką i prostą wymianę. Zasadniczą zaletą jest jednak fakt, że w czasie serwisowania wymienić należy jedynie wkład filtra – zawody, pokrywa i aluminiowa obudowa pozostają zamontowane na bloku silnika w trakcie całego okresu eksploatacji.
Dobór odpowiednich filtrów
Jak wspomnieliśmy, filtry oleju spełniać muszą dziś szereg wymogów. Nad nowymi, unikalnymi rozwiązaniami nieustannie pracują inżynierowie w centrum badawczym firmy Hengst Automotive w Munster (Niemcy). Jej filtry montowane są fabrycznie w samochodach osobowych i użytkowych, ale trafiają również na niezależny rynek części zamiennych. Z bogatą ofertą filtrów tego producenta można zapoznać się za pośrednictwem katalogu on-line firmy na stronie www.hengst-filter.pl. Jego zaletą jest wygodna wyszukiwarka: po zastosowaniach, numerach OE, po wymiarach i po „krosach”. Opcja „wyszukiwanie zaawansowane” umożliwia z kolei szukanie produktów wewnątrz określonych grup, jak również zawężenie otrzymanych wyników.
Katalog on-lina firmy Hengst dostępny jest również w języku polskim.
Oprac. na podstawie materiałów
firmy Hengst Automotive
Wskazówki dotyczące wymiany filtra oleju
- Filtr oleju należy wymienić przy okazji każdej wymiany oleju.
- Dokładne dopasowanie gwarantuje prosty montaż i niezawodną pracę filtra.
- Wysokiej jakości obróbka elementów filtra i precyzyjne połączenie zapewniają doskonałe funkcjonowanie, skuteczne smarowanie i ochronę części silnika.
Komentarze (0)