obniżają koszty eksploatacji
Wobec filtrów do silników z wtryskiem bezpośrednim stawiane są coraz wyższe wymagania.
MANN+HUMMEL oferuje w swoim programie wkłady filtracyjne w jakości wyposażenia fabrycznego pod marką MANN-FILTER, pewne i bezpieczne nie tylko pod względem swoich funkcji i zadań, ale również o wydłużonym okresie serwisowania. Inne filtry o niższej jakości mają znaczny wpływ na zużycie maszyn i zwiększają koszty eksploatacji.
Z ponad 3100 typów filtrów i wkładów filtracyjnych marka MANN-FILTER pokrywa na rynku części zamiennych ponad 95 proc. zapotrzebowania rynku europejskiego.
Trendy w zakresie rozwoju silników od lat skierowane są na wydłużanie okresów serwisowania silników i komponentów tak, by użytkownicy wszelkich maszyn i pojazdów mogli maksymalnie minimalizować koszty eksploatacyjne. Wymogi odnośnie wydłużonych okresów serwisowania dotyczą również filtrów oleju, paliwa i powietrza. Na terenie budowy, w warunkach szczególnego zapylenia otoczenia jasne jest, że wkłady filtracji powietrza należą do najczęściej wymienianych części w mobilnych maszynach budowlanych oraz wozach ciężarowych pracujących na tych terenach. Funkcjonalność oraz żywotność maszyn są w dużym stopniu zależne od jakości powietrza. Producenci maszyn wymagają separacji zanieczyszczeń w 99,99%. Dużą rolę odgrywają tutaj dwa czynniki: stopień separacji zanieczyszczeń przez filtr i przez to ochrona silnika oraz pojemność zanieczyszczeń jako pomiar okresu użytkowania wkładu filtracyjnego. Wybór właściwego filtra i jego konserwacja odgrywają zatem niebagatelną rolę.
Separacja zanieczyszczeń i pojemność
Montaż przez użytkownika maszyny czy wozu ciężarowego, filtra o ograniczonej mocy i powierzchni separacji zanieczyszczeń, zamiast filtra wysokiej jakości, a tym samym taniego powoduje, że do silnika przedostaje się nadmierna ilość kurzu, co z kolei ma wpływ na ponadproporcjonalny wzrost jego zużycia. W przypadku awarii maszyny często trudno jest ustalić jej przyczynę wynikającą właśnie z powodu zamontowania filtra niskiej jakości. Taki filtr przyspiesza znacznie zużycie łożysk, zaworów i elementów silnika. Jeśli na domiar filtr niskiej jakości ma do tego zbyt niską pojemność osadzania zanieczyszczeń, to wtedy musi być on częściej wymieniany, aniżeli w przypadku filtra wysokojakościowego z odpowiednią ilością medium filtracyjnego. Jest to bardzo często jedna z najdroższych przyczyn unieruchomienia maszyny czy wozu, która odbija się na czynnikach kosztowych. Drugim problemem staje się zwiększone zużycie paliwa, które jest rezultatem wzrostu różnic ciśnień w filtrze powietrza.
Wkład Europicklon®.
Najlepszą ochroną silników maszyn budowlanych i wozów ciężarowych są wysokojakościowe filtry w jakości wyposażenia fabrycznego. Dopasowane są one dokładnie do warunków pracy danej maszyny czy wozu i umożliwiają ich maksymalny czas pracy. Użytkownik maszyny wyposażonej w filtry wysokiej jakości może całkowicie zdać się na zalecane okresy serwisowania, a tym samym zminimalizować czasy przestojów. Zużycie wkładu filtracyjnego sygnalizowane jest na wskaźniku serwisowania. Często przytaczany argument, że oryginalne części są dużo droższe, przy głębszym namyśle staje się bezpodstawny, a to dlatego, że udział filtrów w rocznych kosztach eksploatacyjnych (np. maszyny budowlanej) to zaledwie 1 proc., zaś montaż filtra niskiej jakości to oznaka braku dbałości o oszczędność, bo taki filtr to wzrost kosztów paliwa, napraw i wydłużonych niepotrzebnie przestojów. Podobne argumenty mają zastosowanie w przypadku filtrów paliwa. Stosuje się je po to, aby oczyszczać z brudu i wody benzynę lub olej napędowy zanim znajdą się one w komorze spalania. Filtry chronią agregaty wtryskowe, silniki i zawory przed uszkodzeniem Zwłaszcza urządzenia wtryskowe silników Diesla reagują szczególnie wrażliwie na zanieczyszczenia. Po prostu szybko się zużywają. Rozwinięte przez MANN+HUMMEL specjalne medium filtracyjne Multigrade przez swoją strukturę dba o wydajną i równomierną separację zarówno kurzu, jak i wody.
Wypełniony zanieczyszczeniami wkład Europicklon®.
Redukcja czasów przestoju
Multigrade jest elementem budowy filtra wstępnej filtracji oleju napędowego PreLine® z MANN+HUMMEL. Jest on zamontowany przed głównym filtrem paliwa i osiąga stabilną wartość separacji wody w granicach ponad 93 proc. zarówno przy wysoki prądach przepływu, jak i przy wysokim udziale wody w paliwie. Rezultatem tego jest wydajna ochrona przed korozją i abrazją. Dla użytkownika zastosowanie takiego wysokowartościowego filtra oznacza – podobnie jak w argumentacji przy filtrach powietrza – obniżenie kosztów eksploatacji poprzez zmniejszenie ilości napraw, dłuższe okresy pracy silnika i wydłużony okres serwisowania filtra głównego. Innymi zaletami filtra wstępnego PreLine® są: prosty montaż oraz integracja licznych funkcji, jak ogrzewanie i sygnał kontrolny uruchamiany przez czujnik wody, który sygnalizuje konieczność spuszczenia odseparowanej wody.
PreLine® – wydajna separacja wody z oleju napędowego.
Jakie mogą być następstwa stosowania filtrów niskiej jakości? Firma MANN+HUMMEL zbadała to na przykładzie skopiowanego filtra powietrza Europiclon®. Wyniki pomiarów wykazały, że zarówno bezpieczeństwo jak i ekonomika montażu filtrów niskiej jakości leżą poniżej wszelkich wartości, jakie stosuje MANN+HUMMEL w swoich rozwiązaniach. Pomimo iż filtry niskiej jakości optycznie prawie wcale nie różnią się od oryginalnych produktów MANN+HUMMEL, to wewnętrznie dzieli je czasem przepaść technologiczna. Silnik z powodu niedopasowanego medium filtracyjnego zasysa nie tylko niewystarczającą ilość przefiltrowanego powietrza, ale ograniczona powierzchnia osadzania zanieczyszczeń na medium filtracyjnym redukuje nawet o 50 proc. okres serwisowania w porównaniu z wkładami filtracyjnymi MANN+HUMMEL. Inaczej mówiąc: okresy przestojów maszyny z powodu konieczności wielu serwisowań filtrów są dwukrotnie dłuższe. Dalszym negatywnym punktem tanich filtrów są wymiary obudowy filtra oraz samego wkładu filtracyjnego. Jeśli nie są one wzajemnie zgodne, to często prowadzi to podczas konserwacji do wyższych kosztów montażu. Wzrasta ryzyko przerwania papieru filtracyjnego podczas dociskania elementu zamiennego, wkład filtracji powietrza już w tym momencie zostaje uszkodzony i pozwala na swobodny dopływ zanieczyszczonego powietrza do silnika. Bezawaryjne funkcjonowanie silnika w połączeniu z wydłużonymi okresami serwisowania nie jest zatem przypadkiem. Dlatego wszystkie rozwiązania w zakresie filtracji z MANN+HUMMEL są dokładnie dopasowane do danych zastosowań. Ich techniczne wartości oferują użytkownikom maszyn zarówno wydłużone okresy serwisowania, jak i minimalizację zużycia oraz okresów przestoju.
Komentarze (0)