Na sali wykładowej pojawili się nie tylko przedstawiciele prasy, ale np. wykładowcy czy reprezentanci producentów aut
Jak spełnić coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin? Jak będzie wyglądać motoryzacja przyszłości? Czy mamy przygotować się na ewolucję, a może raczej rewolucję? Na te i wiele innych pytań udało się znaleźć odpowiedzi podczas Drive Innovation, wydarzenia zorganizowanego przez firmę BASF w Środzie Śląskiej. To właśnie tam, tuż obok Wrocławia, zakończyła się rozbudowa zakładu produkcji katalizatorów samochodowych.
Producentom samochodów coraz trudniej spełnić restrykcyjne normy emisji spalin. „Zrównoważony rozwój”, o którym tak dużo słychać w ostatnim czasie, dotyka przede wszystkim motoryzację nawet pomimo faktu, że w Polsce za smog odpowiadają w większości kominy domów jednorodzinnych, czyli tak zwana „niska emisja”. Nie można także pominąć prognozowanej ilości 1,5 mld aut na drogach na całym świecie w 2030 roku. Wśród nich zaledwie 100 mln ma być „eko”. A co z resztą?
Światełkiem w tunelu dla producentów aut są firmy takie jak BASF. W Środzie Śląskiej koło Wrocławia została sfinalizowana inwestycja, która polegała na poszerzeniu zakładu produkcji katalizatorów samochodowych aż o około 14 000 metrów kwadratowych. To właśnie przede wszystkim z tej okazji zostaliśmy zaproszeni na wydarzenie nazwane Drive Innovation. Nie zabrakło prezentacji i zwiedzania nowego zakładu, ale też bardzo cennej dla całej branży debaty o przyszłości motoryzacji w dobie „zrównoważonego rozwoju”.
Katalizatory na start
Oprócz produkowanych w zakładzie katalizatorów spełniających najsurowsze normy emisji Euro 6 zaprezentowano tworzywa techniczne (PA, POM, PBT) i poliuretany (PU, TPU). Produkty te są szeroko stosowane w motoryzacji nie tylko do nowoczesnego wzornictwa, ale również w celu zmniejszenia masy aut, poprawy komfortu i zwiększenia bezpieczeństwa. Pokazano płyny do układów hamulcowych Hydroulan i płyny do układów chłodzenia Glysantyn, które zapewniają ochronę układu chłodzenia przed zamarznięciem, przegrzaniem i korozją. W zakresie powłok lakierowych zaprezentowano m.in. linię produktów Glasurit Eco Balance z certyfikatem zrównoważonej biomasy, zrównoważone technologie do renowacji powłok, produkty utwardzane promieniami UV, lakiery bezbarwne schnące 10 minut. Ważnym kierunkiem rozwoju motoryzacji jest elektromobilność. BASF w Środzie Śląskiej pokazał materiały do baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych.
– Prezentując innowacje dla branży motoryzacyjnej, chciałabym podkreślić, że rolą biznesu jest nie tylko maksymalizacja zysku, ale również tworzenie wartości dla społeczeństwa – powiedziała podczas wydarzenia Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska.
Fabryka katalizatorów w Środzie Śląskiej to najnowocześniejszy tego typu zakład BASF w Europie. Inwestycja o wartości 150 mln euro została uruchomiona w 2014 roku, umożliwiając firmie podwojenie produkcji katalizatorów w Europie. Głównym celem prowadzonej tu działalności jest pomaganie klientom – producentom samochodów – w spełnianiu najsurowszych norm emisji.
W tym momencie w zakładzie działa 8 linii produkcyjnych. Zakończona rozbudowa związana jest z uruchomieniem kolejnych dwóch linii. Inwestycja powiększyła zakład produkcyjny o około 14 000 metrów kwadratowych.
– Dzięki innowacjom pomagamy naszym klientom spełniać najwyższe normy środowiskowe, w tym normy emisji – podkreśliła Byczkowska.
Katalizatory BASF są dostarczane do firm w całej Europie. Rosnące zapotrzebowanie na produkty sprawia, iż firma zamierza rozwijać swoją działalność w tym zakresie. Dzięki zaawansowanym technologicznie katalizatorom samochody są bardziej przyjazne dla środowiska.
Podczas wydarzenia wszyscy zaproszeni goście mogli uczestniczyć w tak zwanym „wirtualnym spacerze” po fabryce (trzeba przyznać, że pomysł i sposób jego wykonania stały na bardzo wysokim poziomie). Przedstawiciele prasy mogli się natomiast udać w krótką wycieczkę już osobiście. Niestety, zwiedzanie zakładu obwarowane jest wieloma zakazami, jeżeli chodzi o robienie zdjęć czy nagrywanie materiałów wideo. Tyczą się one m.in. najwyższej budowli na terenie zakładu. To, wbrew pozorom, nie jest biurowiec, a nowoczesny, w pełni autonomiczny (obsługuje go jedna osoba) magazyn. Na żywo robi niesamowite wrażenie. Komputer dokładnie wie, gdzie postawił daną paletę, i w przeciągu paru chwil potrafi ją bez problemu odnaleźć, nawet jeżeli znajduje się ona na najwyższym, 14. piętrze.
Co ważne, z ust przedstawicieli BASF padła deklaracja, że jeżeli zapotrzebowanie na produkcję katalizatorów będzie większe, to możemy spodziewać się dodatkowej rozbudowy zakładu. Trzymamy kciuki!
Co z przyszłością motoryzacji?
Na szczególną uwagę zasługuje zorganizowana podczas wydarzenia debata zatytułowana „Wydajność, ekonomia, ekologia – jak innowacje napędzają branżę motoryzacyjną w drodze do zrównoważonego rozwoju”. To właśnie podczas niej usłyszeliśmy, że już w 2020 roku na drogach całego świata będzie poruszać się około 1,2 mld samochodów. Dla przykładu, w samych Stanach Zjednoczonych na 320 mln mieszkańców przypada około 270 mln samochodów. Co zrobić z tym fantem? Nie pomaga fakt, że większa część z kierowców mieszka w miastach (a migracja ze wsi do miast będzie postępować). Ułatwieniem może być powszechna digitalizacja polegająca chociażby na autonomicznych pojazdach połączonych w jedną sieć za pomocą szerokopasmowego internetu. Ten ostatni trzeba będzie wykorzystać w 100%, aby poradzić sobie z tak dużą liczbą ludzi i aut.
Podczas debaty stwierdzono również, że nie należy spodziewać się rewolucji, jeżeli chodzi o rozwój motoryzacji. Lepszym określeniem jest ewolucja tycząca się chociażby tak zwanych napędów przyszłości (silnik elektryczny, wodorowy, hybrydy). Nie będzie boomu, który dotknął na przestrzeni zaledwie kilku lat chociażby branżę telekomunikacyjną. Z tego powodu firmy takie jak BASF i Zakład Produkcji Katalizatorów w Środzie Śląskiej będą funkcjonowały z powodzeniem przez długi czas.
Komentarze (0)