Paliwa i oleje

ponad rok temu  04.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Formuła olejowa

– „Nowoczesny Warsztat” na torze w Katalonii. Ze wszystkich serii wyścigowych odbywających się w Europie bolidy GP2 osiągami ustępują jedynie tym z Formuły 1, na których są zresztą wzorowane. Z grupą dziennikarzy przyglądaliśmy się treningom GP2 na Circuit de Catalunya – torze położonym w niewielkiej miejscowości Montmelo na północ od Barcelony. Dzięki uprzejmości firmy Comma, dostawcy olejów silnikowych i sponsora teamu Carlin, poznaliśmy też zaplecze warsztatowe czołówki zawodników.

Sezon 2013 serii GP2 wystartował w przedostatni weekend marca na malezyjskim torze Sepang. Wcześniej odbyły się testy serii GP2 przed sezonem 2013. Część testów zorganizowano na obiekcie Catalunya pod Barceloną. Circuit de Catalunya jest również gospodarzem serii MotoGP.
Na osiągi kierowców niemały wpływ (prócz kapryśnej i nieprzewidywalnej pogody) ma wiatr. Opory powietrza decydują nie tylko o setnych sekundach, a skoro jedno okrążenie zajmuje niecałe 2 minuty, to ma tu znaczenie kierunek wiatru. Każda sesja to aż 66 okrążeń, więc dystans 307 km stanowi ogromne wyzwanie nie tylko dla opon, ale dla silnika, a więc i odpowiedniego oleju. Dodajmy, że sercem samochodu są napędy V8. Osiągi? Bolidy o wadze całkowitej 688 kg (z kierowcą) przyspieszają „do setki” w 2,90 sekundy, a sprint od 0-200 km/h trwa 6,60 sekundy.
Położony pod Barceloną tor jest gospodarzem przedsezonowych startów. To tu sprawdza się nowe rozwiązania (ogumienie, oleje), tu też kierowcy udowadniają swą kondycję i przygotowanie do zawodów. Ciężko się tu wyprzedza i dlatego z takimi emocjami członkowie teamu Carlin obserwowali w środę (6 marca) poranną sesję.
Wracając do naszej wizyty w Katalonii. Tor zaczęto budować w roku 1989. Inwestycja została sfinansowana przez Royal Automovil Club de Catalunya, lokalny rząd i radę miasta Montmelo. Inauguracyjny wyścig GP wygrał kierowca Williamsa – Nigel Mansell. Od 1991 rokrocznie odbywa się tutaj wyścig o Grand Prix Hiszpanii.
Rywalizacja w ramach serii GP2 częstokroć jest trampoliną dla przyszłych gwiazd F1. Wystarczy przywołać choćby legendarną walkę Senny z Mansellem (z 1991 roku) czy zajęcie drugiego miejsca przez Schumachera – wszystko to działu się właśnie tu. W 1994 roku triumfował tu nie kto inny, jak sam Alain Prost.
Od momentu inauguracji w 2005 roku seria GP2 umocniła się na arenie międzynarodowej rywalizacji. Utworzenie serii GP2 ogłoszono w styczniu 2004 r. GP2 miała pełnić podobne zadanie jak F3000, czyli dostarczanie wykwalifikowanych kadr Formule 1. Różnica polegała na tym, że seria pod względem wykorzystywanych technologii, osiągów i profesjonalizmu miała być znacznie bliższa najwyższej klasie, niż miało to miejsce dotychczas. W sezonie 2006 Mistrzem Serii GP2 po zaciętym sezonie został Brytyjczyk Lewis Hamilton.


GP2 to oczywiście ogromne pole popisu dla inżynierów, zwłaszcza speców od napędów. Dowodzi temu zaangażowanie brytyjskiego zespołu Carlin (dawniej: Carlin Motorsport). Team zadebiutował w serii GP2 w 2011 roku, ale zaplecze i trofea ma liczne. Największe sukcesy zespół święci w Brytyjskiej Formule 3, gdzie startuje od roku 1997. Ekipa założona została w 1996 roku, przez Trevora Carlina i Martina Stone’a. Obecnie zespół Trevora Carlina startuje w Brytyjskiej Formule 3, Formule Renault 3.5, Serii GP2 oraz Serii GP3. Z zespołu wywodzi się wielu przyszłych kierowców Formuły 1.
W przygotowanie bolidów GP2 mocno zaangażowana jest firma Comma Oil & Chemicals. Oleje tej firmy są produkowane z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych w Anglii. Są szeroko stosowane przez angielskie teamy wyścigowe, a to najlepiej świadczy o ich jakości, albowiem właśnie na wyspach znajduje się kolebka i stolica sportu motorowego na naszym kontynencie.
Firma Comma Oil & Chemicals została założona w 1965 roku w Wielkiej Brytanii jako niezależny producent olejów. Firma szybko stała się najczęściej wybieranym producentem oleju na wyspach przez mechaników w niezależnych warsztatach samochodowych. Od maja 2010 r. Comma jest sponsorem i zapewnia wsparcie techniczne wyścigom Mistrzostw FIA Formuła 2. Wszystkie 24 pojazdy biorące udział w mistrzostwach jeżdżą tylko i wyłącznie na produktach dostarczanych przez firmę Comma, włączając w to oleje silnikowe, płyny chłodzące, płyn hamulcowy oraz produkty do obsługi serwisowej pojazdów. Od roku 2007 Comma jest również technicznym partnerem znanego Autodromu w Bedford należącego do MSV PalmerSport, jak również serii wyścigów Formula Palmer.
Comma została założona jako prawdziwej pasji do działania – Comma chce być najlepsza we wszystkim, co jest przedmiotem jej działalności. Dzięki długiej współpracy ze światem motoryzacyjnym i sportami motorowymi firma posiada nowoczesne laboratorium do testowania swoich produktów w najsurowszych możliwych warunkach.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony