Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Forum Gazowe 2009 (2)

Kolejną część relacji zaczynamy ponownie od opisu nowości firmy Elpigaz. Zaprezentowano dwa nowe reduktory. Pierwszy do zasilania dużych silników Vega-i Sport jest jednostopniowym reduktorem-parownikiem, zintegrowanym z elektrozaworem gazowym i filtrem fazy ciekłej. Służy on do zasilania silników o dużych mocach (do 380 KM). W celu osiągnięcia takich parametrów zastosowano wydajny układ wymiany ciepła, pozwalający na efektywne odparowanie dużych ilości gazu. Króćce zasilające (do połączenia z układem chłodzenia silnika) mają 17 mm średnicy. Taką samą średnicę zastosowano na króćcu wylotowym gazu (niskiego ciśnienia). W zależności od potrzeb reduktor może pracować z ciśnieniem roboczym 1 lub 1,8 bara. Drugim nowym reduktorem jest urządzenie Helios (do układów CNG), który jest eksportowym produktem Elpigazu. Jest to również zespół dostosowany do pracy w sekwencyjnych systemach wtrysku gazu z ciśnieniami od 1 do 7 barów. Reduktor ma bardzo małe wymiary zewnętrzne, dzięki znacznemu zmniejszeniu wymiarów elektrozaworu gazowego.



Nowa listwa wtryskowa Apis polskiego producenta, firmy Alex z Białegostoku, oraz jej element grzejny. Z uwagi na zasadę działania nie wymaga ona wstępnej kalibracji przed montażem, jak również po ewentualnej naprawie (możliwej do przeprowadzenia za pomocą specjalnych zestawów naprawczych). Dzięki elektrycznemu podgrzewaniu listwy system można dużo szybciej przełączyć na zasilanie gazem. Jest to szczególnie istotne w okresie zimowym w eksploatacji w mieście. W tle kolejna nowość Alexa, reduktor Maxmus, oczywiście zintegrowany z zaworem gazowym i filtrem fazy ciekłej. Małe wymiary ułatwiają montaż, lecz nie przeszkadzają w zasilaniu silników o mocach 140 i 180 KM (w takich wersjach występuje reduktor).

Firma jest również od pewnego czasu dostawcą zbiorników gazowych. Zakup firmy Polmo Gorlice oraz powołanie do życia spółki Polmocon zaowocowało nową marką wśród dostawców zbiorników na polskim rynku (w połowie marca tego roku firmy zostały połączone i działają pod szyldem Elpigaz). Opatentowane zbiorniki More&Mo (More&Modern) pozwalają na uzyskanie większych pojemności przy niezmienionych wymiarach zewnętrznych zbiorników toroidalnych.



Zbiornik toroidalny More&Mo firmy Polmocon z armaturą rozdzieloną umieszczoną we wnętrzu torusa. Dzięki temu ma on takie same wymiary zewnętrzne jak przy zastosowaniu wielozaworu (bez utraty pojemności).

Kolejna polska firma na Forum Gazowym to białostocki Alex. Spółka zajmuje się produkcją elementów gazowych układów zasilania. Nowością w ofercie jest listwa wtryskiwaczy Apis, która charakteryzuje się dużą odpornością na zanieczyszczenia znajdujące się w paliwie gazowym. Listwa jest również bardzo szybka, osiągając pełną wydajność w bardzo krótkim czasie. Jest to zasługa jej konstrukcji, wykorzystującej płytkę o bardzo małej bezwładności. Zespół wtryskiwaczy Apis jest również przyjazny dla montażysty. Nie wymaga wstępnej kalibracji zarówno przy montażu instalacji gazowej, jak również po ewentualnej naprawie. Listwa cechuje się również bardzo precyzyjnym wykonaniem, co zapewnia bardzo dokładne dawkowanie paliwa i stabilną pracę silnika.



Sequent Plug&Drive to najnowszy system firmy BRC, wyróżniający się nową centralą elektroniczną, której działanie jest bardziej przyjazne dla montażystów.

Efektem współpracy z użytkownikami jest opracowanie specjalnie do tej listwy wtryskiwaczy elementu grzejnego. Pomysł zrodził się dzięki uwagom taksówkarzy, którzy poruszając się w warunkach miejskich, często nie dogrzewają jednostek napędowych w swoich pojazdach, szczególnie w okresie zimowym. Systemy sekwencyjnego zasilania gazowego przełączają się na zasilanie LPG dopiero po osiągnięciu przez ciecz chłodzącą odpowiedniej temperatury. Często w warunkach pracy taksówkarzy dochodziło do sytuacji, gdy silnik przełączał się na gaz dopiero pod koniec kursu, co z punktu widzenia ekonomiki było dla nich nie do przyjęcia. Stąd pomysł opracowania elektrycznego elementu grzejnego, który podgrzewając listwę wtryskiwaczy uniezależnia moment przełączenia na zasilanie gazowe od temperatury cieczy chłodzącej. Mimo, że nie osiągnęła ona odpowiedniej temperatury, silnik po przełączeniu na gaz pracuje stabilnie, ogrzewana listwa wtryskiwaczy zapobiega przedostawaniu się nieodparowanego paliwa gazowego do komór spalania silnika. Dzięki temu silnik użytkowany jest ze zminimalizowanym zużyciem benzyny bez uszczerbku dla kultury pracy, wykazując duże oszczędności już w niedługim okresie po rozruchu.



Jeden z nielicznych systemów zasilania CNG prezentowanych na Forum, holenderski TeleflexGFI, którego dystrybucją zajmuje się firma Auto Gaz Holandia.

Ciekawy system wtrysku gazu zaprezentował tarnowski Czakram, reprezentant BRC na polskim rynku. System Sequent Plug&Drive jest rozwinięciem znanej instalacji Sequent. Wyróżnia go nowy sterownik. Odczytuje on wiele parametrów z centrali układu benzynowego (masa przepływającego przez układ dolotowy powietrza i jego temperatura, temperatura cieczy chłodzącej, prędkość obrotowa silnika, korekcje mieszanki paliwowej). Dane te są wykorzystywane do bardziej precyzyjnego doboru czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Układ komunikacji pomiędzy obu centralami (gazową i benzynową) pozwala na odczytywanie, zapamiętywanie i kasowanie błędów powstałych w trakcie eksploatacji. Sterownik selekcjonuje błędy pod kątem ważności a o powstałych usterkach informuje migająca dioda na przełączniku gaz-benzyna. Sterownik jest wyposażony w nowe algorytmy pracy (zimny silnik, przyspieszanie i pełne obciążenie). Pozwala on również na awaryjne uruchomienie silnika z wykorzystaniem paliwa gazowego. Możliwość ta jest ograniczona do 5 powtórzeń, dzięki czemu ograniczono nadużywanie tej funkcji (można ją odblokować w serwisie). Ponadto układ ma bardzo przyjazny dla montażysty układ autokalibracji, co znacznie ułatwia proces dostosowania nastaw systemu do konkretnego modelu pojazdu.

Nowość Elpigazu: Vega-i Sport jest reduktorem-parownikiem, przeznaczonym do zasilania silników o mocy do 380 KM, dzięki odpowiedniemu doborowi przekrojów kanałów wodnych i gazowych.

Helios jest nowością w zakresie zasilania silników za pomocą CNG. Kompaktowe wymiary ułatwiają montaż i serwisowanie.

Reduktor-parownik firmy Alex, który jest zbudowany bez wykorzystania membran.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony