Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Geometria a zużycie opon
Wiele problemów związanych z nieprawidłową geometrią można rozpoznać podczas sezonowej wymiany opon. Oczywiście diagnoza to dopiero pierwszy krok w rozwiązaniu tego problemu. Kolejnym jest zakup urządzenia, które pozwoli prawidłowo ustawić geometrię pojazdu tak, aby w przyszłości uniknąć kosztów związanych z zakupem nowych opon.

Wykonując w warsztacie sezonową wymianę opon, można spotkać częste przypadki nieprawidłowego zużycia bieżnika. Poprawna ocena tego zjawiska powinna automatycznie wskazać mechanikowi prawdopodobne jego przyczyny. Do najczęstszych powodów zużycia opon należą:
- nieprawidłowa zbieżność pojazdu – na obydwu przednich oponach widać symetryczne, nadmierne zużycie bieżnika, zewnętrzne lub wewnętrzne (poniższe zdjęcie obrazuje ten przypadek);
- nieprawidłowe pochylenie koła – na jednej z opon widać nienaturalnie duże zużycie bieżnika po jednej ze stron.


Powyższe przykłady nie wyczerpują wszystkich możliwych powodów zużycia bieżnika. Są one jednak najczęściej spotykane w codziennej pracy. Napotykając takie problemy, warsztat powinien mieć odpowiednie narzędzie do badania i regulacji geometrii pojazdów. Dzięki specjalistycznemu urządzeniu można w szybki sposób zdiagnozować całkowity stan zawieszenia w pojeździe oraz usunąć przyczynę, która powoduje przyspieszone i nienaturalne zużycie opon. Wybór urządzeń do geometrii jest bardzo bogaty i zróżnicowany technologicznie oraz cenowo. Różny jest także standard ich wyposażenia. Najpopularniejszym urządzeniem jest model oparty na technologii podczerwieni CCD. Komunikacja odbywa się tu bezprzewodowo pomiędzy czterema głowicami zamontowanymi na kołach pojazdu. Z kolei sygnał z głowic wysyłany jest do jednostki głównej drogą radiową o wysokiej częstotliwości (bluetooth). Technologia ta zapewnia wygodę pracy (brak plątaniny kabli), szybkość pomiaru (wyniki pojawiają się automatycznie na ekranie komputera), automatyczny wydruk danych oraz wbudowaną bazę danych pojazdów. Zaletą tego rozwiązania jest również przystępna cena. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na kraj producenta danego urządzenia oraz wyposażenie standardowe, np. zakres uchwytów do kół, obrotnice itp.

Coraz bardziej popularna w pomiarze geometrii staje się także technologia 3D, która oferuje o wiele większy zakres pomiarów i regulacji niż wspomniana wcześniej – CCD. Głowice, które znajdują się na kołach, nie posiadają żadnej elektroniki, a ich położenie w przestrzeni obserwowane jest przez wysokiej rozdzielczości kamery. Dzięki tym kamerom można dokonać większej ilości pomiarów, co również przekłada się na dokładność wyników. Technologia 3D niesie ze sobą również zdecydowaną szybkość dokonywanych pomiarów, co w przypadku warsztatów o dużym przerobie może mieć istotne znaczenie. Decydując się na urządzenia w technologii 3D, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na to, na jakim stanowisku dana maszyna będzie pracować. Rozpatrywać można tu podnośnik 4-kolumnowy, podnośnik nożycowy lub kanał. Każda z tych opcji posiada inną charakterystykę pracy, co również decyduje o wyborze konkretnego modelu urządzenia do geometrii 3D. Jeśli urządzenie ma pracować np. na podnośniku 4-kolumnowym, należy zwrócić uwagę na szerokość rozstawu kolumn, gdyż może się okazać, iż kamery napotkają na problem ze swobodną obserwacją głowic. W przypadku kanału należy wziąć pod uwagę m.in. taki dobór urządzenia i ustawienie go w warsztacie, aby kamery swobodnie „widziały” płaszczyznę podłogi. Urządzenia 3D są zdecydowanie droższym rozwiązaniem w porównaniu z technologią CCD. Ze względu na ilość i dokładność pomiarów oraz wygodę pracy cieszą się one jednak sporą popularnością.

Jacek Bilski, specjalista ds. wyposażenia serwisów firmy Tip-Topol

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony