Diagnostyka

ponad rok temu  20.05.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Geometria na protokole internetowym Beissbarth Q.Lign

Głowice umieszczone pomiędzy osiami pojazdu zapewniają wolną przestrzeń przed pojazdem, np. na urządzenie do świateł czy tablice kalibracyjne ADAS

Zbliżająca się wielkimi krokami fala elektromobliności w pojazdach codziennego użytku powinna w niedługim czasie zmienić pogląd mechaników co do konieczności częstej i regularnej kontroli ustawienia zawieszenia. Źle ustawiona geometria wpływa na komfort prowadzenia i bezpieczeństwo w każdym pojeździe, czy to elektrycznym, czy spalinowym.

W pojeździe elektrycznym szczególną wagę przywiązuje się do minimalizacji oporów toczenia, ponieważ realnie wpływa to na jego zasięg. Zwiększone opory toczenia spowodowane źle ustawionym zawieszeniem może powodować skrócenie zasięgu nawet o 5-10%, co już dzisiaj przekłada się na co najmniej kilkadziesiąt kilometrów mniej na jednym ładowaniu. To namacalna różnica w komforcie użytkowania takiego samochodu, dlatego już niedługo usługa prewencyjnego i okresowego sprawdzenia geometrii podwozia będzie stawać się coraz popularniejsza.
Widząc ten trend, konstruktorzy urządzeń do geometrii, opracowując nowe maszyny, za cel stawiają sobie nie tyle zwiększanie dokładności pomiaru, bo obecna technologia jest już w tej kwestii zupełnie wystarczająca, a szybkość uzyskania wyniku – oczywiście bez utraty dokładności. Aby osiągnąć niespotykaną dotąd szybkość, w nowym urządzeniu Q.Lign firmy Beissbarth inżynierom udało się skrócić czas na każdym etapie pomiaru. W tym celu stworzone zostały zupełnie nowy hardware i oprogramowanie.
Po włączeniu urządzenie jest od razu gotowe do pracy, wystarczy zamocować tarcze odblaskowe na kołach samochodu i niemal natychmiast na ekranie pojawia się wynik. Do pełnego pomiaru należy oczywiście wykonać kompensację bicia, przetaczając pojazd o niewielki dystans, oraz skręcić kierownicą o zadany kąt dla uzyskania wyniku wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Dzięki nowym uchwytom szybkomocującym Q.Grip przyspieszenie procesu widoczne jest już podczas montażu tarcz odblaskowych na koła. Jest to prawdopodobnie najszybszy sposób mocowania tarcz, gdyż czas montażu wynosi mniej niż sekundę na koło, zapewniając pewność montażu i ochronę felgi – uchwyt dotyka jedynie opony. Również tarcze odblaskowe są całkowicie nowe, ich konstrukcja pozwala na użycie dowolnej tablicy na każdym z kół, co znacznie przyspiesza i ułatwia ich montaż.
Przetwarzanie obrazu z kamer i obróbka danych została przeniesiona z klasycznego komputera PC wprost do kompaktowych głowic, eliminując konieczność wyposażania urządzenia w wózek czy szafkę z komputerem. To pierwsze na świecie urządzenie do geometrii bazujące na protokole internetowym IP.
Obliczone wartości pomiarowe z głowic przesyłane są za pośrednictwem Wi-Fi bezpośrednio do dowolnego wyświetlacza wyposażonego w przeglądarkę internetową, jak tablet, telewizor czy smartfon, tworząc z niego równolegle element sterujący urządzeniem. Głowice zasilane są wydajnymi akumulatorami litowo-jonowymi, które zapewniają pełną mobilność urządzenia pomiędzy stanowiskami w warsztacie oraz pozwalają na łatwą i szybką instalację na dowolnym stanowisku: podnośniku 4-kolumnowym, podnośniku nożycowym czy bezpośrednio na kanale. 
Kolejną innowacją są wyświetlacze OLED zamontowane w głowicach pomiarowych, po jednym na każde koło. W jasny i klarowny sposób wyświetlane są podpowiedzi do regulacji, zawsze widoczne z pozycji osoby dokonującej zmian pod pojazdem. 
Całkowicie nowy software z obszerną bazą pojazdów wprowadza również nowe podejście do katalogowania i wyboru pojazdu. W niedalekiej przyszłości pojawi się szereg nowych funkcjonalności, jak czytnik numeru rejestracyjnego pojazdu czy numeru VIN w celu automatycznego importu danych z bazy, wykorzystujący kamerę już zainstalowaną w tablecie czy smartfonie. 
Uwzględniając rosnącą współzależność pomiędzy geometrią zawieszenia a inteligentnymi systemami oświetlenia i ADAS, zapewniona została również wolna przestrzeń przed badanym pojazdem na urządzenia do ustawiania świateł czy miejsce na tablice do kalibracji radarów i kamer. Jeszcze w tym roku urządzenie będzie współpracowało z Beissbarth FAS 1000 w celu wykonywania kalibracji zgodnie z procedurami producentów pojazdów.
Wszystko to sprawia, że Q.Lign można wykorzystywać nie tylko do pełnego ustawienia geometrii, ale z powodzeniem również do szybkich pomiarów nawet na stanowisku recepcyjnym czy przy okazji innych napraw – jako usługa dodatkowa, zajmująca dosłownie chwilę.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Kompaktowa głowica Q.Lign. Na kole widoczny szybkomocujący uchwyt Q.Grip

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony