Nasze rozmowy

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Gotowi na zimę!

Zima jest porą roku wyjątkowo trudną dla podzespołów samochodowych, a w szczególności dla elementów układów hamulcowych. Aby zapewnić właścicielom pojazdów możliwość bezpiecznego dotarcia do zaplanowanych miejsc, niezależnie od zmieniających się warunków pogodowych, Continental Teves Aftermarket (ATE) zaleca warsztatom dokładne sprawdzenie systemów hamulcowych w samochodach ich klientów.

Wilgoć, sól na drogach, zużycie klocków hamulcowych oraz inne elementy otoczenia mają znaczący wpływ na systemy hamulcowe w zimie. W przypadku źle serwisowanego układu hamulcowego może dojść do jego zwiększonego zużycia, nieprawidłowej pracy, a w najgorszym przypadku do awarii. Zwłaszcza w warunkach mokrych i śliskich nawierzchni dróg jest to szczególnie ważne, aby hamulce działały bez zastrzeżeń zapobiegając ewentualnemu poślizgowi auta i aby uzyskana droga hamowania była możliwie najkrótsza.
Dlatego też specjaliści od systemów hamulcowych z firmy Continental Teves wraz z marką ATE zalecają wszystkim warsztatom, aby podczas przeglądu zimowego pojazdów szczególną uwagę poświecić układowi hamulcowemu. Nie ulega wątpliwości, iż zapobieganie jest dużo ważniejsze od “leczenia“. Doskonałą do tego okazję stanowi moment zmiany opon letnich na zimowe. Należy wówczas zwrócić uwagę na:
- Kontrola punktu wrzenia płynu hamulcowego pobranego ze zbiorniczka wyrównującego pompy hamulcowej. Jeśli znajduje się poniżej 180 °C, należy wymienić płyn hamulcowy. Przy wyborze płynu hamulcowego należy przestrzegać okresów wymiany płynu wskazanych przez producenta danego pojazdu. W żadnym wypadku “jednoroczny” płyn hamulcowy nie powinien być stosowany w nowoczesnych samochodach z elektronicznym systemem hamulcowym.
- Kontrola przewodów hamulcowych pod względem pęknięć i powstawania pęcherzy. Wielokrotnie występują one w okolicach mocowań przewodów hamulcowych. Przewody z widocznymi uszkodzeniami muszą zostać wymienione.
- Kontrola siły hamowania na “rolkach“. Należy tutaj zwrócić uwagę na niski poziom tarcia na rolkach, równoczesny wzrost siły hamowania na każdej z osi, koncentryczność i procentowy wskaźnik hamowania pojazdu.
- Ruchomość zacisków, tłoczków i klocków hamulcowych. W przypadku blokowania lub słabej ruchomości jednego z elementów należy zdemontować hamulec, oczyścić i zapewnić swobodne poruszanie wszystkich elementów. W zależności od stopnia zużycia i ogólnego stanu układu hamulcowego, należy zdecydować czy konieczny jest montaż nowych elementów. Przed ponownym montażem firma Continental Teves zaleca posmarowanie wszystkich elementów prowadzących odpowiednią pastą.
- Kontrola swobodnego poruszania się i funkcjonowania hamulca postojowego. W przypadku pojazdów z zaciskami typu kombi na osi tylnej należy dodatkowo sprawdzić, czy dźwignia uruchamiająca opada do końca w przypadku zwolnienia hamulca postojowego. W przeciwnym wypadku należy sprawdzić linkę hamulca postojowego oraz zacisk pod względem swobody poruszania.
- Linka hamulca postojowego nie może wykazywać załamań lub przerdzewienia osłonki. Rozpoznanie tego typu uszkodzeń, wskazuje na konieczność wymiany linki.
- W pojazdach z hamulcem bębnowym na tylnej osi oraz z EBV (elektronicznym rozdziałem siły hamowania) należy sprawdzić stan okładzin przynajmniej co 40.000 km. Jeśli grubość materiału ciernego spadła poniżej 3 mm, szczęki należy wymienić na nowe.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony