Części i regeneracja

6 miesięcy temu  24.05.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Green Deal + Industry Deal = szansa na sukces dla gospodarki EU

Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego zaapelowali do przywódców UE: Europa potrzebuje solidnego porozumienia branżowego, aby urzeczywistnić Zielony Ład.

13 przedstawicieli wysokiego szczebla wiodących europejskich producentów pojazdów i części motoryzacyjnych spotkało się z Wopke Hoekstrą, komisarzem UE ds. działań w dziedzinie klimatu, by przy „okrągłym stole motoryzacyjnym” omówić zieloną transformację sektora. Poprzedziło je spotkanie z Charlesem Michelem, przewodniczącym Rady Europejskiej, przed kolejnym szczytem UE w sprawie konkurencyjności.

Przemysł motoryzacyjny w przełomowym momencie
Przemysł motoryzacyjny, jeden z najważniejszych sektorów gospodarki UE, znajduje się w krytycznym punkcie, będąc w trakcie największej transformacji w ostatnim stuleciu. Nabiera ona tempa, by umożliwić osiągnięcie najambitniejszych na świecie celów redukcji emisji CO2 dla pojazdów. Producenci samochodów i części z branży chcą utrzymać produkcję w Europie, zachowując miejsca pracy i inwestycje w regionie. Stoją jednak obecnie w obliczu „idealnej burzy” – zaciekłej globalnej konkurencji o krytyczne zasoby, finansowanie, inwestycje i klientów, potęgowanej przez rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, radykalnie zmieniający się krajobraz geopolityczny i wciąż niedojrzały rynek pojazdów elektrycznych. Biorąc pod uwagę te poważne wyzwania, Europa musi wzmocnić swoją konkurencyjność i zbudować silniejsze uzasadnienie biznesowe dla ekologicznej i cyfrowej transformacji przemysłu motoryzacyjnego.
Komisarz Hoekstra zobowiązał się do zorganizowania tego okrągłego stołu podczas przesłuchania potwierdzającego w Parlamencie Europejskim, gdy pod koniec ubiegłego roku ubiegał się o stanowisko komisarza ds. klimatu. Jego celem było zidentyfikowanie praktycznych barier we wdrażaniu Zielonego Ładu i możliwych sposobów ich pokonania.

Wspólny apel branży motoryzacyjnej
– Producenci samochodów w UE są mocno zaangażowani w dekarbonizację, inwestując ponad 250 mld euro w elektryfikację, ale nie możemy dokonać tej transformacji sami. Europa musi stworzyć warunki dla konkurencyjności i popytu rynkowego na pojazdy elektryczne. Obejmują one infrastrukturę ładowania i uzupełniania wodoru, wystarczającą podaż kluczowych surowców, lepszy dostęp do finansowania i zachęty rynkowe. Innymi słowy, holistyczna strategia przemysłowa będzie kluczem do osiągnięcia ekologicznych ambicji Europy – wskazał we wspólnym komunikacie prasowym po spotkaniu Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault i przewodniczący ACEA.
Z kolei Matthias Zink, CEO Automotive Technologies w Schaeffler i prezes CLEPA, podkreślił, że europejscy dostawcy motoryzacyjni napędzają innowacje i zrównoważony rozwój dzięki 30 mld euro rocznych inwestycji w badania i rozwój oraz 1,7 mln bezpośrednich miejsc pracy. – Producenci części motoryzacyjnych są kluczowymi graczami umożliwiającymi transformację, wprowadzając na rynek inteligentne i zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności – dodaje. – Jednak w kontekście trudnego otoczenia gospodarczego, spadku popularności pojazdów elektrycznych i malejących zysków w łańcuchu dostaw, finansowanie transformacji staje się kluczowe. Decydujące znaczenie ma zatem zapewnienie warunków ramowych, aby zmniejszyć ryzyko inwestycji w innowacyjne technologie oraz transformację obiektów i naszej siły roboczej. Ramy regulacyjne muszą pozostać ambitne, ale elastyczne, tak by utrzymać konkurencyjność Europy. Pomoże nam to osiągnąć cele szybciej i wydajniej, jednocześnie zaspokajając potrzeby konsumentów.

Europa potrzebuje Industry Dealu
Podczas Europejskiego Szczytu Przemysłowego w Antwerpii podpisano deklarację w sprawie Europejskiego Ładu Przemysłowego. Podpis pod deklaracją złożyło ponad tysiąc organizacji z wielu sektorów gospodarki. Wśród nich znalazł się również przedstawiciel Polski – Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Deklaracja Antwerpska wzywa rządy państw członkowskich, następną Komisję Europejską i Parlament Europejski do podjęcia szeregu kroków w celu zwiększenia konkurencyjności, innowacji, inwestycji i wzmocnienia strategicznej autonomii Europy. Zawarto w niej 10 inicjatyw, które mają na celu przeciwdziałanie wyzwaniom ekonomicznym Unii Europejskiej. Dokument ten stawia Europejski Ład Przemysłowy w sercu nowej strategii Europy na lata 2024-2029, z zamiarem ujednolicenia i uproszczenia przepisów regulacyjnych.
– Europejski Ład Przemysłowy nie stoi w kontrze do Zielonego Ładu, ale ma za zadanie sprawić, by ten ostatni mógł być możliwy do zrealizowania nie tylko z jak najmniejszym obciążeniem dla gospodarki Starego Kontynentu, ale wręcz byśmy na nim skorzystali i to nie tylko pod względem klimatycznym, ale i ekonomicznym – podkreśla Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), jednego z sygnatariuszy Deklaracji Antwerpskiej. – Takie przecież były założenia. Europejskie ambicje nie muszą i nie powinny oznaczać utraty pozycji, jaką wypracowaliśmy w świecie. Powinniśmy dążyć do tego, by to ogromne wyzwanie, jakie przed nami stoi, przekuć w kolejną wykorzystaną szansę. O ponowną kalibrację europejskiej polityki przemysłowej i polityki konkurencyjności apeluje nie tylko branża motoryzacyjna, ale również inni wielcy gracze europejskiej gospodarki, co doskonale widać na liście sygnatariuszy deklaracji. To dobrze, że w debacie publicznej częściej niż dotychczas dyskutuje się o wzmocnieniu europejskiego przemysłu, jego konkurencyjności i innowacyjności.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony