Grubość ścianki ma znaczenie, czyli fakty i mity o miedzianych przewodach hamulcowych
Strona 1 z 2

Przewody hamulcowe są jednym z elementów układu hamulcowego, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo na drodze. Klocki hamulcowe, tarcze, czy też systemy ABS i EPS nie zadziałają prawidłowo, jeśli nie będziemy posiadać sprawnych sztywnych przewodów hamulcowych. Mimo że odgrywają one tak ważną rolę w układzie hamulcowym, to publikacji o technicznych aspektach wykorzystania miedzianych rur jako sztywnych przewodów hamulcowych jest niewiele. Skutkiem czego jest pojawianie się mitów dotyczących ich używania, które należy obalić.

Każdy sztywny przewód hamulcowy jest taki sam, różni się tylko producent – FAŁSZ

W przeciwieństwie do innych elementów układu hamulcowego (np. tarczy czy klocków hamulcowych) przewody hamulcowe nie podlegają homologacji. Dlatego też przy zakupie tych elementów powinniśmy zwracać szczególną uwagę na ich producenta. Kupno przewodów z niewiadomego źródła lub od nieznanego producenta może zakończyć się nabyciem towaru, który nie spełnia zalecanych norm, a co za tym idzie, wpłynąć negatywnie na nasze bezpieczeństwo.

W układzie hamulcowym mogą być stosowane tylko przewody stalowe – FAŁSZ

Miedziane przewody hamulcowe są pełnoprawnym zamiennikiem przewodów stalowych i nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosować je we wszystkich układach hamulcowych.

Pomimo braku wymogu homologacji istnieją dokumenty, które regulują kwestię właściwości przewodów hamulcowych i norm je obowiązujących. Jednym z takich dokumentów jest polska norma PN-EN 12449.

- Przewody i rurki miedziane Przedsiębiorstwa WP posiadają wszystkie właściwości mechaniczne, o których mowa w tej normie. Istotnymi parametrami są wytrzymałość na rozciąganie oraz granica plastyczności - mówi Witold Pniewski, dyrektor Przedsiębiorstwa „WP”.

Kolejna norma (PN-ISO 4038) reguluje także wymiary spęczeń oraz podaje specyfikację elementów łącznych takich jak złączki. Uściślenie wytycznych znajdziemy w ostatniej polskiej normie branżowej BN-90 3617-09, która dodatkowo określa, że zamiennikiem stali niskowęglowej może być miedź lub rura ze stopu miedzi i niklu (tzw. miedzionikiel) o określonych parametrach.

Grubość ścianki w miedzianym przewodzie hamulcowym nie wpływa na wytrzymałość  – FAŁSZ

Przewody hamulcowe, aby zachować odpowiednie parametry przy pracy pod ciśnieniem, powinny wytrzymać ciśnienie przekraczające 1000 bar. Na uzyskanie takiej wytrzymałości wpływa odpowiedni proces oczyszczania i wyżarzania rur. Rurki muszą mieć odpowiednią strukturę wewnętrzną i przekrój w obwodzie niezmienny na całej długości, a także mieć określone wymiary. Łatwym do zweryfikowania, czy dany przewód spełnia obowiązujące normy, jest parametr grubości ścianki. Przy średnicy zewnętrznej 4,75 mm (standardowy wymiar przewodu hamulcowego) grubość ścianki przewodu miedzianego powinna wynosić 0,90 mm. Przy takich parametrach i odpowiednio przygotowanym materiale przewód hamulcowy wytrzymuje zadane obciążenia.

Zmniejszenie grubości ścianki nawet o 0,10 mm, czyli do grubości 0,80 mm, powoduje, że wytrzymałość spada nawet o 200 – 250 bar. Warto to zapamiętać, gdyż na rynku oferowane są przewody hamulcowe właśnie o cieńszej ściance.

Niektórzy producenci, chcąc zmniejszyć cenę swoich produktów, decydują się na takie rozwiązanie, oszczędzając na materiale. Nieświadomy klient, który kupił takie przewody (prawie 25% mniej wytrzymałe), może mieć z tego powodu problemy z układem hamulcowym, w szczególności jeśli posiada ABS czy ESP, gdzie owa wytrzymałość ma bardzo duże znaczenie.

Warto dodać, że rurki miedziane o średnicy zewnętrznej 4,80 mm i grubości ścianki 0,80 mm są stosowane w układach chłodniczych, gdzie obowiązuje na nie norma EN 12735-1. Producenci nie powołują się na tę normę ze względu na to, że rura ta oraz przewody z niej wykonane mogą być stosowane jedynie w układach chłodniczych, a nie hamulcowych.

- Warto o tym pamiętać i sprawdzać parametry ścianki rury, którą kupujemy do naszego układu hamulcowego - przestrzega Rafał Lanczyk, kierownik działu handlu krajowego Przedsiębiorstwa „WP”.

Montaż miedzianych przewodów hamulcowych zmienia konstrukcję pojazdu – FAŁSZ

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej omawia kwestie przeglądu auta, a co za tym idzie, także regulacje dotyczące układu hamulcowego. W rozdziale mu poświęconym nie wyklucza on, ani nie zabrania stosowania zamiennika stali w postaci miedzi w układzie hamulcowym. W punkcie 5.1.1 ostrzega jedynie przed niekompletnością owego układu, braku obwodowości układu roboczego, czy zastosowaniu konstrukcji niezgodnej z warunkami technicznymi.

Przewody miedziane o odpowiedniej specyfikacji spełniają warunki techniczne, więc w żaden sposób nie zmieniają i nie wpływają na konstrukcję pojazdu. „Zdarza się, że producenci oryginalnych części bezpodstawnie straszą tym zapisem. Nie warto ulegać ich propagandzie, ponieważ na tej podstawie nie można byłoby stosować żadnych zamienników wśród części samochodowych poza oryginałami, nawet gdyby spełniały wymogi techniczne” – wyjaśnia Witold Pniewski.

Miedziane przewody hamulcowe są bardziej podatne na korozję elektrochemiczną niż stalowe – FAŁSZ

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 26

  • 15
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 6
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 2
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (3)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Zenek 3 ponad rok temuocena: 100%  Pewnie i sponsorowany. Ale warto wiedzieć czy mechanik zamontuje nam przewody od chłodziarki czy hamulcowe.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Bloodbro 2 ponad rok temu Warto dodać, ze samochody z Niemiec, które przyjeżdzają do polski na wymianę przewodów muszą miec założone przewody stalowe, gdyż inaczej przeglądu nie przejdą.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Egon 1 ponad rok temuocena: 25%  Nasze przewody są najlepsze, bo są nasze. Inne są złe, niedobre i niebezpieczne. ARTYKUŁ SPONSOROWANY.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony