Grubość ścianki ma znaczenie, czyli fakty i mity o miedzianych przewodach hamulcowych
Strona 2 z 3

Zmniejszenie grubości ścianki nawet o 0,10 mm, czyli do grubości 0,80 mm, powoduje, że wytrzymałość spada nawet o 200 – 250 bar. Warto to zapamiętać, gdyż na rynku oferowane są przewody hamulcowe właśnie o cieńszej ściance.

Niektórzy producenci, chcąc zmniejszyć cenę swoich produktów, decydują się na takie rozwiązanie, oszczędzając na materiale. Nieświadomy klient, który kupił takie przewody (prawie 25% mniej wytrzymałe), może mieć z tego powodu problemy z układem hamulcowym, w szczególności jeśli posiada ABS czy ESP, gdzie owa wytrzymałość ma bardzo duże znaczenie.

Warto dodać, że rurki miedziane o średnicy zewnętrznej 4,80 mm i grubości ścianki 0,80 mm są stosowane w układach chłodniczych, gdzie obowiązuje na nie norma EN 12735-1. Producenci nie powołują się na tę normę ze względu na to, że rura ta oraz przewody z niej wykonane mogą być stosowane jedynie w układach chłodniczych, a nie hamulcowych.

- Warto o tym pamiętać i sprawdzać parametry ścianki rury, którą kupujemy do naszego układu hamulcowego - przestrzega Rafał Lanczyk, kierownik działu handlu krajowego Przedsiębiorstwa „WP”.

Montaż miedzianych przewodów hamulcowych zmienia konstrukcję pojazdu – FAŁSZ

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej omawia kwestie przeglądu auta, a co za tym idzie, także regulacje dotyczące układu hamulcowego. W rozdziale mu poświęconym nie wyklucza on, ani nie zabrania stosowania zamiennika stali w postaci miedzi w układzie hamulcowym. W punkcie 5.1.1 ostrzega jedynie przed niekompletnością owego układu, braku obwodowości układu roboczego, czy zastosowaniu konstrukcji niezgodnej z warunkami technicznymi.

Przewody miedziane o odpowiedniej specyfikacji spełniają warunki techniczne, więc w żaden sposób nie zmieniają i nie wpływają na konstrukcję pojazdu. „Zdarza się, że producenci oryginalnych części bezpodstawnie straszą tym zapisem. Nie warto ulegać ich propagandzie, ponieważ na tej podstawie nie można byłoby stosować żadnych zamienników wśród części samochodowych poza oryginałami, nawet gdyby spełniały wymogi techniczne” – wyjaśnia Witold Pniewski.

Miedziane przewody hamulcowe są bardziej podatne na korozję elektrochemiczną niż stalowe – FAŁSZ

Wątpliwości przy stosowaniu miedzi w układzie hamulcowym pojawiają się przy temacie korozji elektrochemicznej. Jest to zjawisko, które występuje pomiędzy dwoma różnymi metalami. Powstaje ono, gdy między np. aluminium a innym metalem pojawiają się cząsteczki wody, które inicjują przepływ prądu pomiędzy katodą i anodą, powodując tym samym korozję. Działanie takie w przypadku połączenia miedzi z np. aluminiowym elementem jest bardzo znikome. Układ takiego połączenia jest układem zamkniętym, beztlenowym (układ hamulcowy powinien być odpowietrzony i bez wody). Płyn hamulcowy w układzie jest higroskopijny i ma właściwości antykorozyjne, co ogranicza to zjawisko. Nawet jeśli z oparów powietrza w układzie pojawi się woda, to jest ona wchłaniana przez płyn, a jej znikoma ilość nie wpływa znacząco na występowanie ww. zjawiska. Między innymi z tego powodu producenci przewidują okresowe obligatoryjne wymiany płynu hamulcowego, aby minimalizować pojawianie się tego procesu.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 24

  • 14
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 5
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 2
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (3)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Zenek 3 ponad rok temuocena: 100%  Pewnie i sponsorowany. Ale warto wiedzieć czy mechanik zamontuje nam przewody od chłodziarki czy hamulcowe.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Bloodbro 2 ponad rok temu Warto dodać, ze samochody z Niemiec, które przyjeżdzają do polski na wymianę przewodów muszą miec założone przewody stalowe, gdyż inaczej przeglądu nie przejdą.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Egon 1 ponad rok temuocena: 25%  Nasze przewody są najlepsze, bo są nasze. Inne są złe, niedobre i niebezpieczne. ARTYKUŁ SPONSOROWANY.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony