Jak informuje Bridgestone Corporation, prace nad oponami pasażerskimi wykonanymi w 100 procentach z naturalnej gumy pozyskanej z gwajuli zostały zakończone sukcesem.
Większość głównych komponentów opon wykonanych z naturalnej gumy, w tym bieżnik, ściana boczna oraz wypełniacz stopki, zastąpione zostały gumą pozyskaną z gwajuli wyhodowanej w ośrodku badawczym Eloy w stanie Arizona.
Eksperci przewidują, że w związku z globalnym wzrostem populacji oraz rozwojem motoryzacji w krajach rozwijających się zwiększy się popyt na opony. Obecnie blisko 90% naturalnej gumy pozyskuje się z kauczukowca brazylijskiego (Hevea brasiliensis), który rośnie głównie w tropikalnych rejonach Azji Południowo-Wschodniej. Celem firmy Bridgestone jest rozproszenie produkcji gumy naturalnej, nadmiernie skoncentrowanej w niektórych regionach świata. Naturalna guma jest podstawowym surowcem używanym do produkcji opon na całym świecie, a tym samym jej zużycie jest ogromne. Przyszłe badania Bridgestone będą skoncentrowane na optymalizacji zawartości gumy naturalnej w każdym krzaku gwajuli, a także na możliwościach jej stosowania w szerszej gamie opon i mieszanek gumowych.
Gwajula rośnie w Meksyku i południowo--zachodniej części Stanów Zjednoczonych. Produkowana z niej naturalna guma stanowi biomateriał na bazie roślinnej, podobny do surowca pozyskiwanego z kauczukowca brazylijskiego, który występuje w rejonach tropikalnych. W przeciwieństwie do niego gwajula rośnie w regionach suchych. Oczekuje się zatem, że dalsze prace nad gumą z gwajuli przyczynią się do zróżnicowania naturalnych źródeł gumy.
Grupa Bridgestone będzie kontynuowała badania nad gwajulą, a także innymi surowcami, aby zrealizować swoją długofalową misję całkowitego przejścia na materiały odnawialne w produkcji opon do 2050 r.
Komentarze (0)