Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Gwiazdy drugiego planu, czyli elementy metalowo-gumowe

Właściwa jakość oraz odpowiedni montaż elementów gumowo-metalowych w samochodzie decydują dziś o komforcie i bezpieczeństwie kierowcy, pasażerów i ładunku. Guma znajduje powszechne zastosowanie dzięki swojej najważniejszej właściwości - wysokiej zdolności do tłumienia drgań. Żeby wykorzystać najlepiej tę właściwość, od wielu lat laboratoria Lemförder pracują nad najlepszymi mieszankami o najlepszych własnościach tłumiących.

Obecnie elementy metalowo gumowe są nieodzownymi komponentami wyposażenia pojazdu i znajdują szerokie spektrum zastosowań (fot. 1). Ważnym problemem, którego rozwiązanie wymaga specjalistycznej wiedzy i technologii produkcji, jest zapewnienie wysokiej trwałości łączenia gumy z metalem.



Fot. 1. Przednia oś – miejsca występowania elementów metalowo-gumowych.

Nabywcy tańszych zamienników często stykają się z problemem niskiej jakości tych połączeń, w których oddzielenie gumy od metalu czyni element bezużytecznym, a samą oszczędność zmienia w wyższe koszty ponownej wymiany. Jest tak głównie dlatego, że dla zapewnienia odpowiedniej trwałości elementów metalowo-gumowych niezbędne jest opracowanie i stosowanie odpowiednich warstw pośrednich pozwalających na trwałe łączenie gumy z metalem (fot. 2). Elementy metalowo-gumowe w samochodzie można podzielić pod względem ich odpowiedzialności podczas eksploatacji samochodu na takie, które odpowiadają głównie za komfort jazdy (pośrednio wpływające na zużycie innych części odpowiadających za bezpieczeństwo) oraz takie, które bezpośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy.



Fot. 2. Produkcja elementów metalowo-gumowych.

Elementy metalowo-gumowe wpływające na komfort
Przykładem części zaprojektowanych głównie dla komfortu jazdy są poduszki mocowania silnika. Te tradycyjne metalowo-gumowe przenoszą dużą część drgań nowoczesnych silników na nadwozie. Nowocześniejsze, wspierane komorami hydraulicznymi, odcinają drganiom dostęp do nadwozia, zapewniając wysoki komfort jazdy. Warto przy tym pamiętać, że niekiedy źle dobrana lub niewłaściwie zamontowana poduszka mocowania silnika może imitować awarię silnika i bezpodstawnie powodować próby kosztownych napraw.



Fot. 3. Nowe łożysko kolumny McPhersona.



Fot. 4. Łożysko kolumny McPhersona po 100000 km.

Elementy gumowo-metalowe są również wykorzystywane w technice zawieszeń, np. jako łożyska kolumn MacPhersona. Dzięki właściwościom tłumiącym zapewniają komfort, izolując hałasy toczenia się koła po drodze, ale również pozwalają na płynne skręcanie kół kierownicą, podnosząc komfort pracy amortyzatorów (fot. 3 i 4). Ich uszkodzenia, będące często konsekwencją nieprawidłowego doboru lub montażu, mogą powodować zmiany w ustawieniu geometrii pojazdu, co może mieć wpływ na zużycie wielu innych elementów zawieszenia i doprowadzić do wyraźnego spadku bezpieczeństwa jazdy.
Dlatego szczególnie ważne jest stosowanie sprawdzonych elementów metalowo-gumowych, spełniających wymagania producenta pojazdu i wykonanych przy zastosowaniu odpowiednich technologii.

Elementy metalowo-gumowe mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy
Dzisiejsze samochody mają większość elementów zawieszenia montowanych do nadwozia przy pomocy części metalowo- -gumowych. W tym przypadku uszkodzenie tych części ma natychmiastowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Uszkodzenie gumy lub jej połączenia z metalem może bowiem powodować zmianę geometrii ustawienia koła i utratę kontroli nad pojazdem. Dlatego szczególnie te elementy muszą spełniać wszystkie parametry techniczne wymagane dla danej części przez producenta pojazdu. Stosowanie zamienników o niesprawdzonych parametrach może prowadzić, w razie wypadku takiego samochodu, do odpowiedzialności karnej właściciela warsztatu, w którym taką część zamontowano. Niezależnie od tego, kto taką część dostarczył, to mechanik występuje w takim wypadku jako specjalista, któremu świadomie nie wolno zamontować części nieodpowiadającej wymaganym parametrom technicznym.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony